درمان قطعی آرتروز چیست؟

در ابتدای مقاله بهتر است یادآور شویم که آرتروز از آن دسته دردها و بیماری‌هایی است که متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای آن کشف نشده است تا بتواند غضروف جدیدی بسازد و زانوی تخریب شده را به حالت اولیه و طبیعی خود برگرداند؛ اما درمان‌های متعدد دارویی و غیردارویی بسیاری وجود دارند که علاوه بر حالت کنترلی که دارند درد را تا حدود زیادی از بین برده و این تفکر را به وجود می‌آورند که بیماری به طور کلی درمان شده است اما قطعا این گونه نیست. در مطلب زیر چند روش برای درمان آرتروز بیان شده است اما این روش‌ها درمان قطعی آرتروز نمی‌باشند بلکه درد را تا حدی کم می‌کنن د.

آرتروز چیست؟
آرتروز به معنی التهاب مفاصل است. التهاب یکی از واکنش‌های طبیعی بدن نسبت به بیماری‌ها و یا آسیب‌ها است و شامل ورم، درد، خشکی و گرفتگی می‌شود. آرتریت نوعی التهاب مفصل است و استئوآرتریت از شایع ترین انواع آرتریت‌ها و التهاب‌های مفاصل است که در آن غضروف مفصلی و پس از مدتی استخوان مفصل نیز دچار آسیب آرترو می‌شود. در انواع پیشرفته آرتروز، غضروف مفصل به مرور زمان نازک، ساییده و لایه لایه می‌شود و یک استخوان اضافه در اطراف مفصل به وجود می‌آید. در برخی موارد آرتروز خطرناک‌تر شده و در زیر استخوان و زیر غضروف کیست‌های متعدد استخوانی ایجاد می‌گردد.

پنج عامل موثر در ایجاد آرتروز و پیشرفت ساییدگی مفصل:
۱- سن: هرچه سن فرد افزایش می‌یابد امکان ابتلا به آرتروز نیز بیشتر می‌شود در واقع افراد مسن بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند و ساییدگی مفصل جزئی از زندگی دوران پیری بیشتر افراد است اما این بدان معنا نیست که جوان‌ترها آرتروز نمی‌گیرند.

۲- ژنتیک: آرتروز پایه ژنتیکی داشته و امکان بروز آن در خانواده‌ای بیشتر دیده می‌شود که سابقه وجود این بیماری وجود دارد.

۳- چاقی: ساییدگی مفصل ران و زانو در افراد چاق که چاقی بیش از حد داشته زودتر و با علائم دردناک‌تری بروز می‌دهد. در واقع به دلیل نیروی وزن مضاعفی که در افراد چاق به زانو وارد می‌شود امکان تخریب و ساییدگی زودتر از آن وجود دارد.

۴- جنسیت: متاسفانه آرتروز بیماری بانوان نام گرفته است زیرا امکان بروز آن در بانوان به دلیل کاهش سطح استروژن آنها در طول دوران زندگی بسیار بیشتر از آقایان است.

۵- شغل: ورزشکاران حرفه‌ای و افرادی که به واسطه ایستادن‌های طولانی و بلند کردن اجسام سنگین فشار مضاعف به زانو و مفصل خود وارد می‌آورند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

راه‌های درمان قطعی آرتروز
هرچه سن فرد افزایش می‌یابد امکان ابتلا به آرتروز نیز بیشتر می‌شود

درمان قطعی آرتروز چیست؟

نحوه درمان آرتروز
به طور کلی در حال حاضر دو نوع درمان برای آرتروز وجود دارد:
۱- درمان خانگی: درمان گیاهی و روغن درمانی
۲- درمان دارویی با مواد شیمیایی: ۱- درمان دارویی (غیرتهاجمی) ۲- درمان عمل جراحی (تهاجمی)

۱- درمان خانگی آرتروز زانو

همانگونه که قبلاً نیز گفته شد درمان قطعی آرتروز وجود ندارد و تاکنون روش درمان قطعی برای از بین بردن و ریشه کن کردن این بیماری کشف نشده است اما روش‌های متعدد دارویی و غیردارویی وجود دارند که به کنترل ۱۰۰ درصدی و درمان درد آرتروز می‌پردازند؛ یکی از این موارد، استفاده از مواد طبیعی گیاهی و نوشیدنی‌های تسکین دهنده هستند.

معجون دارچین+ زنجبیل+ عسل+ شیر
جهت تهیه این معجون درمانی، شیر، زنجبیل و دارچین را جوشانده و پس از سرد شدن با عسل مخلوط کنید. سپس به مدت یکماه هر روز ناشتا مقداری از آن را میل کنید. اثرات اعجاب انگیز این معجون بی‌نظیر را بسیاری از افراد درگیر بیماری لمس نموده و تایید کرده‌اند.

معجون زردچوبه+ گزنه+ رازیانه+ پوست آهکی تخم‌مرغ
زردچوبه گیاه معجزه‌گر است که در کتب هندی و چینی پایه درمان بسیاری از امراض ودردها می‌باشد. در گذشته از جوشانده این گیاه برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای مفصلی استفاده می‌کردند و بسیار پرکاربرد و شفا دهنده می‌باشد. جهت تهیه این معجون معجزه‌گر یک قاشق مرباخوری زردچوبه را به همراه دو قاشق گیاه گزنه و دو قاشق رازیانه مخلوط نموده و در سه فنجان آب جوش بریزید. سپس مقداری پوسته بیرونی آهکی تخم مرغ را به آن اضافه کرده و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. پس از این مدت مقداری عسل را به آن اضافه کنید. از این معجون در سه وعده روزانه استفاده ‌کنید؛ پس از یک هفته تاثیر بی‌نظیر آن را احساس خواهید کرد.

معجون زردچوبه درمان قطعی آرتروز
زردچوبه گیاه معجزه‌گر است که در کتب هندی و چینی پایه درمان بسیاری از امراض ودردها می‌باشد

معجون سنجد+ تمبرهندی+ عسل
از آنجایی که سنجد سرشار از املاح و عناصر مفید در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و دردهای مفصلی است و سرشار از روی، مس، کروم، منیزیم، اسیدفولیک و ویتامین c بوده است مصرف آن به ویژه برای خانم‌های پا به سن گذاشته و یائسه بسیار مفید است. پودر سنجد را به همراه تمبرهندی، شیر و عسل مخلوط نموده و نیم ساعت قبل از صبحانه و در حالت ناشتا میل کنید.

شنبلیله، درمانگری سریع و قوی
یکی از راه‌های مفید و سریع جهت تسکین درد زانو مصرف تخم شنبلیله است. جهت تهیه این ماده کافی است کمی تخم شنبلیله را از شب قبل خیس نموده و روز بعد مقداری از آن را میل کنید؛ این گیاه درمانگری سریع و قوی جهت درمان آرتروز است.

روغن درمانی با روغن زیتون
ماساژ مفاصل با روغن زیتون گرم به دلیل وجود ماده (الیوکانتل)که یک تسکین دهنده درد زانو است تا حدود زیادی درد را کاهش می‌دهد و در درمان قطعی آرتروز بسیار موثر است.

روغن بادام تلخ و نعناع
روغن بادام تلخ و اسانس یا برگ کوبیده نعناع تازه جهت بستن اندام دچار درد و یا مالیدن آن بسیار موثر است.

روغن خردل و سیر
مقدار کمی روغن خردل را با ۵ حبه سیر کوبیده یا رنده شده مخلوط نموده و به زانوها بمالید. این ترکیب به دلیل خاصیت درد کِشی و میکروب کُشی سیر بسیار در تسکین درد زانو موثر است.

درمان‌های دارویی آرتروز
دارو می‌تواند درد و التهاب ناشی از آرتروز را تا حدود زیادی کاهش دهد

۲- درمان‌های دارویی

درمان دارویی غیر تهاجمی (غیر جراحی)
دارو می‌تواند درد و التهاب ناشی از آرتروز را تا حدود زیادی کاهش دهد. درمان دارویی این درد شامل استفاده از استامینوفن است که از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای کاهش درد است و تا حدود زیادی درد را کاهش می‌دهد. داروهای ضد التهابی دیگر همچون ایندومتالین، بروفن، سکلوکسیب، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید و پیروکسیکام از دسته داروهای ضد التهابی جهت درمان آرتروز زانو هستند که میتوان آنها را به صورت خوراکی، تزریقی و پماد موضعی مصرف کرد.

درمان تهاجمی (جراحی)
استئوتومی: روشی است که تنها برای بیمارانی استفاده می‌شود که به مرحله پیشرفته بیماری نرسیده‌اند. این روش درد بیمار را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد؛ در واقع استئوتومی به معنای شکاندن کنترل شده استخوان با عمل جراحی و قرار دادن استخوان در وضعیت و پوزیشنی جدید با کمک پیچ و مهره است تا استخوان در این محل جوش بخورد. این روش در بیماران تا حدود بسیاری کاهش درد زانو را به همراه دارد و از پیشرفت بیماری نیز جلوگیری می‌کند.

تعویض مفصل: روشی است که تنها در موارد ساییدگی‌های شدید زانو و مفصل استفاده می‌شود؛ در این روش یک نوع مفصل مصنوعی را جایگزین مفصل ساییده شده خواهند کرد. این روش علاوه بر تسکین درد آرتروز، خشکی مفاصل را نیز درمان می‌کند.

آرتروسکوپی: در این روش که در موارد آرتروزهای خفیف استفاده می‌شود بافت‌های اضافی مفصل را خارج نموده و تا مدتی درد را کاهش می‌دهند اما امکان بازگشت درد در بیمار وجود دارد.

درمان جدید درمان PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت: روش prp یکی از جدیدترین روش‌های درمانی آرتروز است که اثر بسیار طولانی‌تری دارد. در این روش که به آن پلاسمای غنی از پلاکت یا پلاسمای غنی از فاکتور رشد prgf می‌گویند پلاسمای خونی فرد را گرفته و به صورت مستقیم در محل تزریق می‌نمایند که البته در مبتلایان با سن کمتر از ۷۰ سال که خیلی چاق نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اُزُن درمانی: اوزون درمانی روش دیگری برای درمان آرتروزهای خفیف است و از جمله روش‌های نوین جهت کاهش درد آرتروز زانو است که البته اثربخشی آن کمتر و کوتاه‌تر است.

اُرتوکین درمانی: روش جدید پیشگیری و کاهش درد آرتروز است که برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که در مورد این روش صورت گرفته اما روش کنترلی موثر است و به هیچ عنوان به درمان قطعی آرتروز منجر نمی‌شود.

پس میتوان گفت که هیچ گونه روش درمانی قطعی جهت درمان بیماری آرتروز در حال حاضر وجود ندارد.

منبع: osteoarthritis treatment

بیشتر بخوانید:
آرتروز و اصلی‌ترین علایم آن

پیشنهادهای گیاهی برای آرتروز یا دردهای مفصلی

پنج دلیل عمده ابتلا به آرتروز

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.