ورزش یوگا چیست و فواید آن برای سلامتی بدن

اصطلاح یوگا از کلمه سانسکریت است که به معنای یوغ یا اتحاد است. به طور سنتی، یوگا روشی است که با روح الهی، روح جهانی یا آگاهی کیهانی پیوند دارد. تمرینات فیزیکی و ذهنی برای دستیابی به این هدف طراحی شده اند، همچنین یوگا خود تعالی یا روشنگری نیز نامیده می شود. در سطح فیزیکی، موقعیت های یوگا طوری طراحی شده اند که بدن را تقویت و ترمیم می کنند. این حالت ها به منظور ایجاد ستون فقرات سالم انجام می شود، جریان خون را به تمام اندام ها، غدد و بافت ها ارتقاء می دهد و سیستم های بدن را حفظ می کند. در سطح روحی، یوگا از تکنیک های تنفس (pranayama) و مراقبه (dyana) برای آرام کردن، روشن کردن و نظارت بر ذهن استفاده می کند. با این حال، کارشناسان معتقدند که یوگا مذهب نیست، بلکه راهی برای زندگی سالم و آرامش ذهن است و فواید بسیاری برای بدن دارد.

ریشه یوگا

یوگا از هند باستان منشا گرفته است و یکی از طولانی ترین سیستم های فلسفی جهان است. برخی از محققان تخمین زده اند که یوگا به اندازه ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. یوگا برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی در آمریکا آغاز شد که سوامی ویواکاناندا، معلم هندی و یوگی، یک سخنرانی در مورد مدیتیشن ارائه کرد. یوگا به آرامی پیروان خود را به دست آورد و در طول دهه ۱۹۶۰ رشد چشمگیری یافت و باعث علاقۀ فلسفه شرقی شد. از آن زمان تا کنون مبادله گسترده ای از دانش یوگا در آمریکا صورت گرفته است و بسیاری از دانش آموزان برای تحصیل به هند می روند. امروزه یوگا پر رونق است و نظرسنجی اخیر Roper که به سفارش یوگا انجام شده است نشان می دهد که ۱۱ میلیون آمریکایی حداقل گاهی اوقات یوگا انجام می دهند و ۶ میلیون نفر آن را مرتبا انجام می دهند. امواج یوگا توسط جراحان فیزیوتراپی و تیم های ورزشی حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از مدارس معتبر پزشکی، تکنیک های یوگا را به عنوان درمان های اثبات شده برای بیماری و استرس معرفی کرده اند. بعضی از مدارس پزشکی مانند UCLA حتی طبقات یوگا را بعنوان بخشی از برنامه آموزش پزشکان خود ارائه می دهند.

فواید یوگا برای سلامتی بدن
یوگا از هند باستان منشا گرفته است و یکی از طولانی ترین سیستم های فلسفی جهان است

هدف از یوگا چیست

یوگا برای از بین بردن مشکلات مرتبط با فشار خون بالا، کلسترول بالا، سردرد میگرنی، آسم، تنفس کم عمق، کمر درد، یبوست، دیابت، یائسگی، واریس، سندرم تونل کارپ و بسیاری از بیماری های مزمن مفید است. همچنین برای توانایی فرد در ارتقاء آرامش و کاهش استرس مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. برخی از موقعیت های یوگا را می توان با خیال راحت برای تقویت و تعادل تمام قسمت های بدن مورد استفاده قرار داد. یک مطالعه در اواخر سال ۲۰۰۲ در مورد فواید یوگا در سیستم های قلبی-عروقی منتشر شده است، این بررسی نشان می دهد که یوگا هنوز به عنوان مرسوم ترین فرم ورزش شناخته می شود و فواید آن عبارت است از:

فواید یوگا برای سلامتی

– انعطاف پذیری شما را بهبود می بخشد
– باعث قدرت عضلانی می شود
– حالت فرد را بهبود می بخشد
– از شکستگی مفصل و غضروف جلوگیری می کند
– از ستون فقرات محافظت می کند
– سلامت استخوان را بهبود می بخشد
– جریان خون را افزایش می دهد
– لنفها را تخلیه می کند و ایمنی را افزایش می دهد
– ضربان قلب را افزایش می دهد
– فشار خون را از بین می برد
– غده فوق کلیه را تنظیم می کند
– باعث خوشحالی فرد می شود
– یک شیوه زندگی سالم را دنبال می کند
قند خون را کاهش می دهد
– کمک می کند تا تمرکز کنید
– تعادل فرد را بهبود می بخشد
– سیستم عصبی را حفظ می کند
– کمک می کند تا عمیق تر بخوابید

منبع: The benefits of yoga for health

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] باشید. این روش مبتنی بر تکنیک‌های کنترل نفس است که از یوگا آموخته شده و از الگوی تنفسی تشکیل شده است که باعث آرامش […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.