هشت نشانه و علائم کمبود ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم است که اثرات قدرتمندی روی سیستمِ سراسر بدن دارد. بر خلاف بسیاری از ویتامین ها، ویتامین D در واقع به عنوان یک هورمون عمل می کند و هر سلول از بدن به عنوان یک گیرنده ویتامین D عمل می کند. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن از آن کلسترول می گیرد. اگرچه ویتامین D در غذاهای خاصی مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی هم یافت می شود، اما نباید تنها به رژیم غذایی اکتفا کرد. توصیه شده است که روزانه حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ IU ویتامین D مصرف کنید، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید بیشتر از این مقدار مصرف کنید. کمبود ویتامین D بسیار رایج است. برآورد شده است که حدود ۱ میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان از کمبود ویتامین D رنج می برند. در ادامه به علائم کمبود ویتامین D اشاره می کنیم:

عوامل مشترک برای کمبود ویتامین D عبارت است از:
داشتن پوست تیره
داشتن اضافه وزن یا چاقی
نخوردن ماهی یا شیر
زندگی در مکانی دور از خورشید
استفادۀ همیشگی از کرم ضد آفتاب
ماندن در داخل خانه.

عوامل مشترک برای کمبود ویتامین D
یکی از مهمترین نقش های ویتامین D، حفظ سیستم ایمنی بدن است

هشت نشانه و علائم کمبود ویتامین D

۱-  بیماری یا عفونت
یکی از مهمترین نقش های ویتامین D، حفظ سیستم ایمنی بدن است تا بتوانید با ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند، مبارزه کنید. این ویتامین به طور مستقیم با سلول هایی که با عفونت مبارزه می کنند، تعامل دارد. اگر به طور مرتب دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوید ممکن است سطح ویتامین D بدنتان کم باشد. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانۀ مکمل های ویتامین D در دوزهای تا ۴۰۰۰ IU خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش می دهد.

۲- احساس خستگی
احساس خستگی می تواند علل زیادی داشته باشد و ممکن است کمبود ویتامین D یکی از آنها باشد، اما متأسفانه اغلب نادیده گرفته می شود. مطالعات موردی نشان داده است که سطح خون بسیار پایین باعث احساس خستگی می شود و اثر منفی بر کیفیت زندگی دارد.

۳- استخوان درد و کمر درد
ویتامین D در حفظ سلامت استخوان ها اهمیت بسیار دارد برای نمونه جذب کلسیم را در بدن بهبود می بخشد. درد استخوان و کمر درد ممکن است نشانه ای از ناکافی بودن ویتامین D در بدن باشد.

علائم کمبود ویتامین D
کمبود ویتامین D ممکن است باعث درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان شود

۴- افسردگی
افسردگی ممکن است یکی از علائم کمبود ویتامین D باشد. در یک بررسی، محققان کمبود ویتامین D را به افسردگی مرتبط می کنند، به ویژه در افراد مسن.

۵- کاهش روند بهبودی زخم
عدم بهبودی زخم پس از عمل جراحی یا آسیب دیدگی ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D باعث تولید ترکیباتی می شود که برای تشکیل روند بهبودی زخم حیاتی هستند. همچنین ویتامین D در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت نقش دارد.

۶- از دست دادن استخوان
ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد. بسیاری از زنان مسن که در آن ها فقدان استخوان تشخیص داده می شوند، باید کلسیم بیشتری مصرف کنند. با این حال، ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند.

۷- ریزش مو
ریزش مو اغلب به استرس وابسته است، با این حال هنگامی که ریزش موی شدید دارید، ممکن است نتیجه یک بیماری یا کمبود مواد مغذی در بدن باشد.

۸- درد عضلانی
علل درد عضلانی اغلب دشوار است اما برخی شواهد وجود دارد که کمبود ویتامین D ممکن است باعث درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان شود.

منبع: Symptoms of vitamin D deficiency

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] مطالب مرتبط: هشت نشانه و علائم کمبود ویتامین D […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.