بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی چه زمانی است؟

ویتامین D یک ویتامین فوق العاده مهم است اما در غذاهای بسیار کمی یافت می‌شود و به سختی می‌توان آن را از طریق رژیم غذایی به دست آورد. از آنجا که درصد زیادی از جمعیت جهان در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند، ویتامین D یکی از رایج‌ترین مکمل‌های غذایی محسوب می‌شود. با این حال، عوامل زیادی می‌توانند در اثربخشی آن تأثیر بگذارند از جمله زمان و نحوه مصرف دوز روزانه. این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین دی را برای به حداکثر رساندن جذب و اثربخشی آن بررسی می‌کند.

چرا باید مکمل ویتامین دی مصرف کرد؟

ویتامین D از ویتامین‌های دیگر متمایز است زیرا یک هورمون استروئیدی می‌باشد که به محض قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب از کلسترول تولید می‌شود. دریافت ویتامین D کافی برای سلامتی بدن ضروری است، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان، پیشگیری از سرطان و موارد دیگر نقش داشته باشد. با این حال ویتامین D در منابع غذایی بسیار کمی وجود دارد و اگر به طور منظم در معرض آفتاب قرار نگیرید، تأمین نیازهای شما را دشوار می‌کند.

کمبود ویتامین دی برای افراد مسن، افرادی با پوست تیره، افراد چاق و دارای اضافه وزن با خطرات بیشتری همراه است.

ویتامین دی با غذا بهتر جذب بدن می‌شود

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که در آب حل نمی‌شود و هنگامی که با غذاهای پرچرب مصرف می‌شود به بهترین وجه در جریان خون جذب می‌شود.

به همین دلیل، توصیه می‌شود مکمل های ویتامین D را به همراه یک وعده غذایی بخورید تا جذب آن افزایش پیدا کند.

طبق یک مطالعه بر روی ۱۷ نفر، افرادی که ویتامین D را با وعده‌های غذایی روزانه مصرف کردند سطح ویتامین دی آن‌ها پس از ۲-۳ ماه حدود ۵۰٪ افزایش پیدا کرد.

در مطالعه‌ای دیگر روی ۵۰ فرد مسن، مصرف ویتامین D در کنار یک وعده غذایی چرب میزان ویتامین D خون را پس از ۱۲ ساعت در مقایسه با یک وعده غذایی بدون چربی ۳۲٪ افزایش داد.

آووکادو، آجیل، دانه‌ها، لبنیات پرچرب و تخم مرغ منابع مغذی چربی هستند که به تقویت جذب ویتامین D بدن کمک می‌کنند.

زمان مصرف ویتامین دی
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که در آب حل نمی‌شود

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان عبارتند از:

احساس خستگی و درد
درد یا ضعف شدید استخوان یا عضله (که ممکن است باعث دشواری در بالا رفتن از پله‌ها یا بلند شدن از زمین یا صندلی شود)
شکستگی‌های استخوان به ویژه در پاها، لگن و پهلوها

مصرف آن در اواخر روز ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد بر اساس تحقیقات صورت گرفته سطح ویتامین D با کیفیت خواب مرتبط است. در حقیقت، چندین مطالعه سطح پایین ویتامین D در خون را به عواملی همچون اختلالات خواب، کیفیت پایین خواب و کاهش مدت خواب مرتبط می‌داند.

برعکس، یک مطالعه کوچک نشان داد که سطح بالای ویتامین D در خون ممکن است با سطح پایین ملاتونین – هورمونی که مسئول تنظیم چرخه خواب است – در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مرتبط باشد.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

مصرف ویتامین D به همراه یک وعده غذایی می‌تواند جذب آن را افزایش داده و سطح خون را با کارایی بیشتری افزایش دهد.

با این حال، تحقیقات محدودی در مورد این سوال صورت گرفته است که مصرف ویتامین دی در شب موثرتر است یا صبح.

مکمل‌ها می توانند یک روش موثر برای افزایش سطح ویتامین D در خون باشند، که برای سلامتی بدن بسیار مهم است. مصرف ویتامین D همراه غذا می‌تواند اثربخشی آن را افزایش دهد زیرا محلول در چربی است.

در حالی که زمان دقیق مصرف ویتامین دی مشخص نشده است، داده‌های علمی هنوز این گزینه را تأیید نکرده است که مصرف مکمل در شب ممکن است در خواب تداخل ایجاد کند.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی
اگر سعی در کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارید، مکمل‌های ویتامین D را به رژیم خود اضافه کنید

ویتامین آفتاب
ویتامین D گاهی اوقات “ویتامین آفتاب” نامیده می‌شود زیرا در پاسخ به نور خورشید در پوست بدن تولید می‌شود. هنگامی که بدن مستقیماً در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد به طور طبیعی ویتامین D تولید می‌کند. همچنین می‌توانید از طریق برخی غذاها و مکمل‌ها آن را تأمین کنید تا از میزان کافی ویتامین دی در خون اطمینان حاصل کنید.

ویتامین D چندین عملکرد مهم دارد. شاید مهمترین آنها تنظیم جذب کلسیم، فسفر و تسهیل عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن باشد. دریافت مقدار کافی ویتامین D برای رشد طبیعی استخوان‌ها، دندان‌ها و همچنین مقاومت در برابر برخی بیماری‌ها مهم است. اگر بدن به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند، در معرض ابتلا به ناهنجاری‌های استخوانی مانند نرمی استخوان (استئومالاسی) یا شکستن استخوان (پوکی استخوان) قرار می‌گیرید.

در اینجا سه ​​مزیت شگفت آور ویتامین D بیان شده است:
۱. ویتامین D با بیماری مقابله می‌کند
علاوه بر مزایای اصلی آن، تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D نیز ممکن است در کاهش خطر ابتلا به اسکلروز موثر باشد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و در کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزا موثر است.

۲. ویتامین D باعث کاهش افسردگی می‌شود
تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و رفع افسردگی داشته باشد. در مطالعه دیگری که روی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا انجام شد، محققان دریافتند که کمبود ویتامین D بیشتر در کسانی دیده می‌شود که اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

۳. ویتامین D باعث کاهش وزن می‌شود
اگر سعی در کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارید، مکمل‌های ویتامین D را به رژیم خود اضافه کنید. در مطالعه دیگری افراد چاقی که روزانه مکمل ویتامین D مصرف می‌کردند، علائم بیماریپهای قلبی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیدند.

منبع: The best time to take vitamin D tablets

مطالب مرتبط:
هشت نشانه و علائم کمبود ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین d

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.