عفونت واژن چیست و درمان عفونت واژن در طب سنتی

تعداد بیشماری از زنان در جهان مبتلا به عفونت های قارچی واژن می باشند و در طول دوران زندگی خود ممکن است بارها و بارها آن را تجربه کنند. طبق آمار و برآورد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در حدود ۷۵ درصد از زنان عفونت های مخمری واژن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. بدن انسان از میلیون ها قارچ ها و مخمرها تشکیل شده است که بسیاری از آنها برای سلامت بدن مفید هستند. قارچ ها و مخمرهایی که برای تولید نان و آبجو استفاده می شود بسیار با ارزش بوده و ایمنی سیستم بدن را بهبود می بخشند. اما در برخی موارد این مخمرها به علت گسترش بیش از اندازه، برای بدن خطراتی ایجاد می کنند. این مخمرها گونه ای قارچ ها به حساب می آیند و از نظر فنی گیاه نیستند، زیرا از کلروفیل استفاده نمی کنند (نوعی از انرژی که گیاهان از خورشید برای رشد خود استفاده می کنند). در این مطلب درمان عفونت واژن در طب سنتی را بررسی می کنیم:

قارچ ها منحصر به فرد هستند و می توانید از خودشان غذا تهیه کنند و در بدن گسترش پیدا کنند. مخمرها و قارچ ها در شرایط مرطوب رشد می کنند به همین دلیل مناطقی از بدن که اکثرا مرطوب هستند مستعد ایجاد قارچ ها می باشند. مانند دهان و گلو، اندام تناسلی، زیر بغل، ناف، حفره بینی، گوش ها، ناخن ها، بین انگشت های دست و پا. یکی از شایع ترین این قارچ ها در زنان و در واژن آنها ایجاد می شود  که ممکن است از طریق لباس های کثیف، میکروب های موجود در لباس زیر، گرد و خاک و یا مقاربت غیربهداشتی به وجود بیایند. گونه ای از مخمر ها که باعث عفونت های واژنی می شود، به عنوان Candida albicans نام گذاری شده است که بیش از ۹۰٪ از عفونت های واژینال مخمری توسط گونه شناخته شده ای توسط این مخمر به وجود می آید. این مخمر بی ضرر است اما اگر میزان آن از حد مجاز بالاتر برود باعث ایجاد عفونت های واژن و یا مسائل بدتری می شود. علایمی که در هنگام ابتلا به عفونت های قارچی بروز می کند به شرح زیر است:
• مایع تقریبا سفت پنیری با بوی بد
• مایع خمیری سفید رنگ و بی بویی که به صورت معمول ضخیم است و از واژن خارج می شود
• خارش واژن ( در برخی موارد بسیار زیاد و ازار دهنده می باشد)
• قرمزی و تورم و پوست تحریک شده در اطراف ورودی واژن
• خونریزی خفیف
• درد واژن در هنگام مقاربت و یا در طول دوره قاعدگی
• درد واژن در هنگام استحمام و یا ادرار کردن
• بوی غیر عادی

این عفونت ها تا حدودی ناراحت کننده است و در صورتی که درمان نشود نشانه های آن بدتر می شود. با این حال بسیاری از زنان این عفونت ها را، با عفونت های مجاری اداری، عوارض جانبی قرص های پیشگیری از بارداری، دوره های نامنظم پریود و یا بیماری های دیگر اشتباه می گیرند و از وجود آن مطلع نیستند. هنگامی که مخمر کاندیدا تکثیر می یابد، قادر به گسترش به نقاط مختلف بدن شده و باعث انواع مشکلات می شود.

درمان خانگی عفونت واژن
عفونت های مخمر واژن به طور طبیعی با مکمل ها، روغن ها، رژیم غذایی غنی و پروبیوتیک ها درمان می شوند

درمان عفونت واژن با روش های طبیعی

خبر خوب این است که شما می توانید با چند روش خانگی از شر این عفونت های آزار دهنده رهایی یابید. عفونت های مخمر واژن به طور طبیعی با مکمل ها، روغن ها، رژیم غذایی غنی و پروبیوتیک ها درمان می شوند. در این قسمت چند راه حل خانگی برای درمان این عفونت ها با شما به اشتراک می گذاریم:

۱. داروهای ضد قارچ: یکی از این روش ها، استفاده از کرم ها و داروهای ضد قارچ است که به راحتی می توانید در داروخانه ها آنها را بدون نسخه تهیه کنید. این داروها عوارض بسیار کمی دارند و برای از بین بردن خارش و التهاب مهبل بسیار مفید هستند. برخی از این پماد ها و داروها به شرح زیر می باشد: میکرونازول، کلوتریزول، تیوکانزول و … البته ممکن است برخی از این دارو ها با پوست شما سازگاری نداشته باشند و ایجاد حساسیت کنند بنابراین بهتر از قبل از مصرف از عدم حساسیت به آنها مطلع شوید.

۲. بوریک اسید: کپسول های بوریک برای زنان مبتلا به عفونت های واژینال بسیار مفید هستند. زنانی که به صورت مکرر به این عفونت ها دچار می شوند می توانند از این محصولات استفاده کنند، نمونه ای از این دارو، به صورت دوز ۶۰۰ میلی گرمی در یک کپسول عرضه می شود که فرد باید به صورت روزانه تا ۱۴ روز آن استفاده کند. بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

۳. روغن درخت چای: این روغن می تواند به خوبی با قارچ های موجود در واژن مقابله کند، البته در استفاده از آن احتیاط کنید، مصرف بیش از اندازه آن ممکن است، حساسیت های پوستی در واژن ایجاد کند. مقداری از روغن چای را با روغن نارگیل مخلوط کرده و تامپون را به آن آغشته کنید و در واژن قرار دهید. سعی کنید در فواصل زمانی کوتاه، تامپون را تعویض کنید. قبل از استفاده مقدار رقیق شده آن را بر روی ساعد خود تست کنید اگر تا ۱۲ تا ۲۴ ساعت هیچ واکنش پوستی مشاهده نکردید می تانید از آن استفاده کنید.

۴. مکمل های پربیوتیک: این مکمل ها یک راه حل طبیعی برای عفونت های مخمری واژن می باشد. به راحتی می توانید این مکمل ها را تهیه کنید.

۵. ماست طبیعی: ماست طبیعی، بدون قند، بدون طعم دهنده حاوی باکتری های مفیدی است که برای سلامت و بازگرداندن تعادل باکتریایی در بدن بسیار مفید است. شما می توانید یک لیوان ماست مصرف کنید و هم مقداری از آن را به ناحیه واژن خود بمالید.

درمان عفونت واژن در طب سنتی
حدود ۷۵ درصد از زنان عفونت های مخمری واژن را در طول زندگی خود تجربه می کنند

۶. روغن نارگیل: شما می توانید از این روغن به همراه روغن درخت چای و یا روغن پونه استفاده کنید.

۷. سیر: سیر یک ضد قارچ قوی و یک آنتی بیوتیک است. آنزیم های موجود در سیر آلیسین نامیده می شوند که با خواص آنتی بیوتیکی خود به درمان عفونت کمک می کنند. همچنین استفاده از سیر میزان التهاب و سوزش و خارش را در مهبل کاهش می دهد. برای استفاده از آن کافی است که سیر را پوست بکنید و با یک سوزن آن را سوراخ کرده و نخ را از آن عبور دهید. نخ را به سیر گره بزنید مطمئن شوید که محکم است. تامپون سیر به دست آمده را به داخل واژن خود فرو ببرید و آن را برای چند ساعت و یا حتی به مدت یک شب نگه دارید. می توانید بعد از مدتی یک سیر جدید جایگزین کنید و این کار را تا به پایان رسیدن عفونت ادامه دهید.

۸. روغن های ارگانو: شما می توانید ۳ تا ۵ قطره روغن اسانس پونه، را با یک اونس روغن بادام شیرین، روغن نارگیل گرم شده یا روغن زیتون مخلوط کنید و یک تامپون را به آن آغشته کرده و روزانه ۲ تا ۴ ساعت آن را وارد واژن کنید.

اما این روش به عنوان درمان این نوع عفونت ها به کار گرفته می شود، در صورتی که شما می توانید با استفاده از مراقبت ها و راهنمایی هایی مانع ایجاد این عفونت ها شوید. بهتر است از لباس های زیر پنبه ای و گشاد استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که لباس زیرتان تمیز است و سعی کنید هر روز آن را عوض کنید. شلوار جین تنگ باعث می شود که محیط گرم و مرطوب برای این مخمرها و قارچ ها فراهم شود، بنابرای تا حد مقدرو از از پوشیدن شلوار های تنگ خود داری کنید. در هنگام ورزش و یا هر عمل دیگری، در صورتی که لباس زیرتان مرطوب شد سریع آن را عوض کنید. از اسپری و عطر و لوسیون های شیمیایی در واژن استفاده نکنید این مواد باعث تحریک واژن شده و تعادل باکتریایی آن را از بین می برند. . از محصولات غیر شیمیایی در استحمام استفاده نکنید. بعد از حمام و دستشویی، واژن خود را خشک کنید. سعی کنید بعد از هربار رابطه جنسی دوش بگیرید. سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از غذاهای غنی و سرشار از پروبیوتیک استفاده کنید. و از مصرف بیش از اندازه قند و شکر پرهیز کنید. . خواب مناسب داشته و ورزش کنید.

بهتر است زنان باردار، افرادی که عفونت های آنها از طریق رابطه جنسی به وجود آمده است، افرادی که به صورت مکرر به این عفونت ها دچار می شوند و افرادی که مطمئن نیستند این علایم مربوط به عفونت های واژن است یا خیر، از این درمان های خانگی استفاده نکنند.

منبع: treatment of vaginal infection

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.