آنژیوپلاستی قلب چیست؟

آنژیوپلاستی قلب روشی است که باعث می شود شریان های مسدود شدۀ قلب باز شوند. یک ماده کوچک که پلاک نامیده می شوند، رگ های قلب را مسدود می کنند. در طول آنژیوپلاستی قلب، یک لوله کوچک توری شکل به نام استنت، در نقطه آسیب دیده قرار داده می شود. استنت به طور دائم در محل مسدود شده نگهداری می شود تا به باز شدن سرخرگ کمک کند.

بیماری عروق کرونر بیشترین نوع بیماری قلبی است، به طوری که هر ساله حدود ۳۸۰،۰۰۰ نفر به علت این بیماری جان خود را ازدست می دهند. پزشکان قلب عمل آنژیوپلاستی و استنت گذاری را برای درمان یک شریان مسدود شده یا تنگ شده، جلوگیری یا درمان حمله قلبی و درمان علائم شدید CAD انجام می دهند. شما همچنین می توانید از آنژیوپلاستی و استنت گذاری برای باز کردن یک شریان مسدود یا بسته شده استفاده کنید.

چه موقع باید آنژیوپلاستی قلب انجام دهید؟

– به علت بیماری عروق کرونر درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارید.

– تعدادی از عروق کرونر شما به طور قابل توجهی محدود یا مسدود شده اند. پزشک ممکن است به جای آنژیوپلاستی، عمل جراحی بای پس قلبی (عمل جراحی پیوند عروق کرونر) را توصیه کند.

– حمله قلبی داشته اید.

– علیرغم داروها و تغییرات شیوه زندگی احساس خوبی ندارید.

– یکی از پیوندهای عروق کرونری بسته شده است.

آنژیوپلاستی قلب
آنژیوپلاستی قلب روشی است که باعث می شود شریان های مسدود شدۀ قلب باز شوند

نسخه تجویزی بعد از عمل آنژیوپلاستی

پس از انجام آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت، پزشک ممکن است آسپرین یا داروهای ضد ترومبوز دیگر تجویز کند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

(Clopidogrel (Plavix

(Prasugrel (Effient

(Ticagrelor (Brilinta

(Ticlopidine (Ticlid

تمام این داروها، از جمله آسپرین، به طور مشابه برای پیشگیری از لخته شدن خون به کار می روند. لخته شدن خون زمانی شروع می شود که دسته ای از سلول های چسبنده به نام پلاکت ها، شروع به چسبیدن هم می کنند. یک ماده شیمیایی به نام ترومبوز باعث حرکت آن ها می شود. آسپرین و سایر داروهای ضد ترومبوز، توانایی بدن را برای تولید ترومبوز کاهش می دهند. اگرچه داروهای ضد پلاکت می توانند بسیار مفید باشند، اما ممکن است عوارض جانبی مانند خونریزی غیر کنترل شده ایجاد کنند. بنابراین، از مصرف بیش از حد آن ها جلوگیری کنید.

نسخه تجویزی بعد از عمل آنژیوپلاستی
سیگار کشیدن می تواند عروق خونی را مسدود کند و فشار خون و کلسترول را افزایش دهد

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید
گاهی به خاطر غذاهایی که مصرف می کنید به آترواسکلروز مبتلا می شوید. انجمن قلب آمریکا برای کاهش خطرات بهداشتی توصیه می کند میزان چربی، سدیم (نمک) و قند اضافه را محدود کنید.

فعالیت فیزیکی داشته باشید
فعالیت جسمی کمک می کند تا فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی را کنترل کنید، همگی این ها شرایطی هستند که می توانند بیماری آترواسکلروز را شدیدتر کند. از پزشک خود بپرسید چه مقدار ورزش برای شما مفید است. اگر در توانبخشی قلب شرکت می کنید، تیم توانبخشی شما می تواند یک برنامه ورزشی مناسب تهیه کند.

وزن خود را کاهش دهید
اگر اضافه وزن دارید، کاهش میزان چربی ممکن است فشار خون، کلسترول و میزان قند خون را بهبود بخشد. اگر ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدنتان را کاهش دهید می توانید سلامتی خود را تضمین کنید. از دکتر یا تیم توانبخشی خود بخواهید که در تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به شما کمک کند.

سیگار را ترک کنید
سیگار کشیدن می تواند عروق خونی را مسدود کند و فشار خون و کلسترول را افزایش دهد. اگر سیگاری هستید، ترک سیگار یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید.

استرس را رفع کنید
مدیریت استرس به طور موثر می تواند سلامت و رفاه قلب را بهبود بخشد. چند راهکار کاربردی می تواند موقعیت های استرس زا را رفع کند به عنوان مثال، کشیدن نفس های عمیق، پیاده روی، یوگا، گوش دادن به موسیقی و تماس با یک دوست.

منبع: coronary angioplasty

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] آنژیوپلاستی قلب چیست؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.