علت تپش قلب در جوانان و راه‌های تشخیص آن

تپش قلب زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار یک بی‌نظمی در ضربان عادی قلب خود احساس کند که این احساس می‌تواند به صورت یک ضربان از دست رفته یا ضربان‌های مکرر و عود کننده باشد. در واقع ناهنجاری‌های سیستم هدایت کننده الکتریکی قلب می‌توانند سبب تپش قلب بسیار شدید، بسیار آرام یا غیر عادی شوند. به طور معمول قلب با الگویی سازگار می‌تپد اما آریتمی می‌تواند باعث کند شدن بیش از حد، نامنظم شدن یا تند و سریع شدن ضربان قلب شود. در این وضعیت قلب به صورت ناسازگار پمپاژ می‌کند و منجر به علائمی مانند خستگی، سرگیجه و درد قفسه سینه می‌شود. گاهی تپش قلب طیف وسیعی از جوانان را درگیر می‌کند اما دلیل و علت تپش قلب در جوانان چیست؟ با ما همراه باشید:

چه عواملی باعث تپش قلب در جوانان می‌شود؟

قلب انسان سیستم الکتریکی خاص خود را دارد که سیگنال‌های الکتریکی را به اطراف قلب می‌فرستد و به او می‌گوید چه زمانی منقبض شده و خون را در اطراف بدن پمپاژ کند. سیگنال‌های الکتریکی در گروهی از سلول‌ها به نام گره سینوسی، واقع در دهلیز راست شروع می‌شوند. گره سینوسی ضربان ساز قلب است و اطمینان حاصل می‌کند که ضربان قلب با سرعت طبیعی و سازگار عمل می‌کند. گره سینوسی به طور معمول در پاسخ به ورزش، احساسات و استرس ضربان قلب را افزایش می‌دهد و در هنگام خواب آن را کند می‌کند.

تپش قلب اغلب نشان دهنده مشکل خاصی نیست ولی به ندرت، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند کم خونی، مشکلات تیروئید یا آریتمی باشد. آریتمی ضربان قلب نامنظم است که در اثر مشکل در سیستم الکتریکی داخلی قلب ایجاد شده و شرایط پزشکی می‌تواند آنها را تحریک کند.

اگرچه تپش قلب می‌تواند نگران کننده باشد، اما معمولاً بی‌خطر است. در موارد نادر، آنها می‌توانند نشانه‌ای از بیماری قلبی جدی‌تر مانند ضربان قلب نامنظم (آریتمی) باشند که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

علت تپش قلب در جوانان
تپش قلب اغلب نشان دهنده مشکل خاصی نیست و به ندرت، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد

تپش قلب می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:
کوبیدن
لرزیدن
تپیدن
پرش ضربان قلب
ضربان و ارتعاش تند قلب
تپیدن سریع‌تر از حد معمول
پمپاژ سخت‌تر از معمول

گاهی ممکن است تپش قلب در گلو یا گردن و همچنین قفسه سینه احساس شود، آنها می‌توانند هنگام فعالیت یا استراحت رخ دهند که بهتر است در این موقع به پزشک مراجعه کنید. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان هُری می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. تپش قلبی که به ندرت اتفاق می‌افتد و فقط چند ثانیه طول می‌کشد، معمولاً نیازی به ارزیابی ندارد. اگر سابقه بیماری قلبی دارید و تپش قلب دارید که مرتباً اتفاق می‌افتد یا بدتر می‌شود، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است آزمایش‌های خاصی را تجویز کند تا ببینید آیا تپش قلب شما به دلیل یک مشکل جدی قلبی ایجاد می‌شود یا خیر.

اگر تپش قلب با علایم زیر همراه است، حتما آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید.
ناراحتی یا درد در قفسه سینه
غش کردن
تنگی نفس شدید
سرگیجه شدید

علل شایع تپش قلب در جوانان
تشخیص تپش قلب ممکن است چالش برانگیز باشد، به همین دلیل بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

علل شایع تپش قلب در جوانان عبارتند از:

* برخی بیماری قلبی مثل ایسکمی قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای مختلف از جمله افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، نارسایی قلبی و میوکاردیت‌ها، پریکاردیت و آریتمی‌های قلبی
* علل روحی و روانی و نیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس، استرس یا اضطراب، افسردگی و…
* ورزش و فعالیت جسمی
* موادی مانند کافئین، نیکوتین، کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری
*بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، بیماری‌های ریوی و هیپوکسی (کاهش میزان اکسیژن خون)
* برخی داروها (مثل: داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید، آسم، فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند)
* بی‌خوابی، خستگی
* کم‌ خونی
* تب

عوامل خطر
بسیار استرس دارید.
دچار یک اختلال اضطرابی هستید یا مرتباً دچار حملات وحشت می‌شوید.
باردار هستند.
از داروهای حاوی محرک مانند برخی از داروهای سرماخوردگی یا آسم استفاده می‌کنید.
غده تیروئید بیش فعال دارید (پرکاری تیروئید).
مشکلات قلبی دیگری مانند آریتمی، نقص قلب، حمله قلبی قبلی یا جراحی قبلی قلب داشته‌اید.

عوارض تپش قلب در جوانان
تا زمانی که یک بیماری قلبی باعث تپش قلب شما نشود خطرات جدی شما را تهدید نمی‌کند

عوارض تپش قلب در جوانان

تا زمانی که یک بیماری قلبی باعث تپش قلب شما نشود خطرات جدی شما را تهدید نمی‌کند. برای تپش قلب ناشی از بیماری قلبی، عوارض احتمالی عبارتند از:

غش کردن: اگر قلب شما به سرعت می‌تپد و فشار خون شما کاهش می‌یابد ممکن است باعث غش و بی‌حالی شما شود. این وضعیت ممکن است در صورت داشتن یک مشکل قلبی، مانند بیماری مادرزادی قلبی یا برخی از مشکلات دریچه قلب بیشتر شود.

ایست قلبی: در موارد نادری تپش قلب ممکن است در اثر آریتمی‌های تهدید کننده زندگی به وجود بیاید که می‌تواند قلب شما را از تپیدن موثر باز دارد.

سکته مغزی: اگر تپش قلب به علت ضربان نامنظم (فیبریلاسیون) عضلات دهلیزی ایجاد شود، یعنی نوعی بیماری که در آن محفظه‌های بالایی قلب به جای درست تپیدن مرتعش می‌شوند، در این حالت ممکن است حوضچه خون تشکیل شده و سبب ایجاد لخته شود. اگر لخته شل شود ممکن است شریان مغزی را مسدود کند و منجر به سکته ی مغزی گردد.

نارسایی قلبی: این نارسایی ممکن است در اثر پمپاژ ناموثر قلب به مدت طولانی رخ دهد که به دلیل وجود آریتمی مثلا فیبریلاسیون دهلیزی ایجاد شده باشد. گاهی کنترل سرعت آریتمی که باعث نارسایی قلبی شده می‌تواند عملکرد قلب شما را بهبود ببخشد.

دکتر زیمتبام می‌گوید: این مسئله حتی در زنان جوان نیز می‌تواند مسئله‌ای واقعی باشد و باید جدی گرفته شود.

دکتر زیمتبام می‌گوید: “اگر تپش قلب با سرگیجه، ضعف یا درد قفسه سینه همراه است باید پزشک شما را معاینه کنید. همچنین اگر تپش قلب شما مداوم است و هر بار بیش از یک دقیقه اتفاق می‌افتد یا اگر به طور منظم ضربان قلب سریع دارید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص تپش قلب
تشخیص تپش قلب ممکن است چالش برانگیز باشد، به همین دلیل بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود که تا حد زیادی می‌تواند علت تپش قلب را مشخص کند. گاه نیز انجام آزمایش‌هایی برای تشخیص برخی بیماری‌های زمینه‌ای لازم است. در نهایت اگر علت تپش قلب مشخص نشود، دستگاهی به نام هولترمونیتور یا نوار قلب متحرک به فرد متصل می‌شود تا در طول ۲۴ ساعت نوار قلب مداوم از بیمار گرفته شود. در طی این مدت اگر فرد دچار تپش قلب گردد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شده و نوع آریتمی قلب فرد مشخص می‌شود.

منبع: Heartbeat in youth

مطالب مرتبط:
چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟

آنژیوپلاستی قلب چیست؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.