علائم زردی در بزرگسالان و راه‌های تشخیص آن

زردی نوعی بیماری است که پوست فرد را زرد می کند. در بیشتر مواقع نوزادان به این بیماری مبتلا می شوند، اما گاهی بزرگسالان نیز دچار این بیماری می شوند. اگر فکر می کنید زردی دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا این بیماری می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند کبد، خون یا کیسه صفرا باشد.

چرا بزرگسالان دچار زردی می شوند؟
زمانی بزرگسالان دچار زردی می شوند که در خون آنها بیلی روبین بیش از حد وجود داشته باشد. بیلی روبین یک ماده زرد و نارنجی است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود. هنگامی که این سلول ها می میرند، کبد آن ها را از جریان خون فیلتر می کند. اما اگر چیزی اشتباه باشد و کبد نتواند این کار را ادامه دهد، بیلی روبین در بدن باقی می ماند.

زردی در بزرگسالان اتفاقی نادر است، اما از بسیاری جهات می توانید آن را دریافت کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

هپاتیت علت زردی در بزرگسالان
زمانی بزرگسالان دچار زردی می شوند که در خون آنها بیلی روبین بیش از حد وجود داشته باشد

هپاتیت: اغلب اوقات این عفونت توسط یک ویروس ایجاد می شود و ممکن است کوتاه مدت (حاد) یا مزمن باشد، این بدان معنی است که حداقل ۶ ماه طول می کشد. اختلالات مربوط به دارو یا اختلالات خودایمنی باعث ایجاد هپاتیت می شود. با گذشت زمان، هپاتیت می تواند به کبد آسیب برساند و منجر به زردی شود.

بیماری کبدی مرتبط با الکل: اگر الکل بیش از حد مصرف می کنید، باعث آسیب جدی به کبد می شود. هپاتیت الکل و سیروز الکلی دو بیماری خاصی هستند که به کبد آسیب وارد می کند.

مجاری صفراوی مسدود شده: لوله های نازکی که مایعات را از کبد و کیسه صفرا به روده کوچک حمل می کنند، صفرا نامیده می شوند. گاهی اوقات این لوله ها توسط سنگ های صفراوی، سرطان یا بیماری های نادر کبدی مسدود می شوند. اگر به این بیماری ها مبتلا شدید، دچار زردی می شوید.

سرطان پانکراس: این سرطان دهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان شایع در زنان است. این سرطان مجرای صفرا را مسدود می کند و باعث زردی می شود.

برخی داروها: داروهایی مانند استامینوفن، پنی سیلین، قرص های کنترل قند خون و استروئیدها با بیماری کبد ارتباط دارند.

زردی چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک برای تشخیص زردی آزمایش بیلی روبین تجویز می کند تا مقدار این ماده در خون، شمارش کامل خون (CBC) و سایر آزمون های کبدی را مشاهده کند. اگر زردی داشته باشید سطح بیلی روبین بالا خواهد بود.

در ضمن دکتر درباره علائم و سابقه پزشکی نیز سوالاتی خواهد کرد. علاوه بر آن پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری از جمله آزمایش های تصویربرداری تجویز کند تا علت اصلی زردی را تشخیص دهد.

در واقع، زردی مربوط به عملکرد کبد است. ضروری است که مردم با حفظ یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مصرف متعادل الکل سلامتی این ارگان حیاتی را حفظ کنند.

علائم زردی در بزرگسالان
زردی نوعی بیماری است که پوست فرد را زرد می کند

نشانه‌های زردی در بزرگسالان

بیلی روبین بیش از حد می تواند باعث زردی چشم و پوست شود. رنگ زرد معمولا از سر شروع می شود و تمام بدن را گسترش می دهد. علائم شایع زردی عبارتند از:
مدفوع کمرنگ
ادرار تیره
خارش

زردی ناشی از کاهش سطح بیلی روبین عبارتند از:
خستگی
درد شکم
کاهش وزن
استفراغ
تب
مدفوع کمرنگ
ادرار تیره

زردی چگونه درمان می شود؟
معمولاً زردی در بزرگسالان درمان نمی شود، اما پزشک شرایطی که باعث زردی می شود را درمان می کند. اگر هپاتیت حاد ویروسی دارید، دکتر سعی می کند کبد را درمان کند. اگرمجرای صفراوی مسدود شده باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی انجام دهد تا مجرا را باز کند.

دارو
داروها یا مکمل ها می توانند به درمان زردی کمک کنند. درمان زردی بستگی به علت آن دارد. معمولاً برای رفع زردی از روش های درمانی زیر استفاده می کنند:

زردی ناشی از کم خونی: ممکن است با مصرف مکمل های آهن یا خوردن غذاهای غنی از آهن درمان شود.

زردی ناشی از هپاتیت: نیاز به داروهای ضد ویروسی و استروئیدی دارد.

زردی ناشی از انسداد: پزشکان با جراحی می توانند زردی ناشی از انسداد را درمان کنند.

زردی ناشی از مصرف دارو: اگر زردی ناشی از مصرف دارو باشد، دکتر داروها را تغییر می دهد.

منبع: symptoms of jaundice in adults

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.