نگاهی به بیماری قند و علائم آن

سطح قند خون طبیعی چیست؟ و چگونه می توانید قند خون طبیعی را به دست آورید؟ علائم بیماری قند چیست؟

اول، تفاوت بین “قند” و “گلوکز” چیست؟ شکر نام عمومی کربوهیدرات های شیرین است که در آب حل می شود. “کربوهیدرات” به معنی غذای ساخته شده از کربن، اکسیژن و هیدروژن است.

انواع مختلفی از قندها در بدن ما وجود دارد، یکی از قندهایی که بیشترین استفاده را دارد، “گلوکز” نام دارد. سایر قندهایی که ما می خوریم مانند قند میوه یا لاکتوز شیر، فروکتوز نام دارد، که در بدن ما تبدیل به گلوکز می شود.

مقدار گلوکز طبیعی چقدر است؟ آنها در طول روز متفاوتند. برای کسی که دیابت ندارد، قند خون ناشتا در بیداری باید کمتر از mg / dl 100 باشد. قندهای طبیعی قبل از غذا mg / dl 70-99 می باشد. قندهای “پس از پاندایل” دو ساعت بعد از غذا باید کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسیلیتر باشد.

دیابت که نام دیگر بیماری قند خون می باشد دو نوع است:

دیابت نوع ۱
دیابت نوع ۱ یک بیماری اتوایمنی است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن در پانکراس حملات و سلول های بتا ایجاد می کند و سبب تولید انسولین می شود. این آسیب دائمی است و مشخص نیست چه چیزی باعث حملۀ آن می شود. اما ممکن است مولفه های ژنتیکی و محیطی تاثیرگذار باشند.

علائم بیماری قند
هدف از درمان دیابت این است که قند خون تا حد ممکن به حد طبیعی نزدیک شود

دیابت نوع ۲
دیابت نوع ۲ به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود. این بدان معنی است که بدن می تواند انسولین را به طور موثر استفاده کند. در نتیجه لوزالمعده انسولین بیشتری تولید می کند تا دیگر نتواند با تقاضا مواجه شود. وقتی تولید انسولین کاهش می یابد، منجر به افزایش قند خون می شود. علت دقیق آن ناشناخته است اما ژنتیک، عدم فعالیت ورزشی و اضافه وزن می تواند عوامل تاثیر گذاری باشند. همچنین ممکن است سایر عوامل بهداشتی و زیست محیطی هم اثرگذار باشد.

آیا می توانید بگویید که بیماری قند دارید؟

علائم اولیه آن این است که قند خون بالاتر از سطح طبیعی است. علائم هشدار دهنده می تواند بسیار ملایم باشد و شما متوجه آن نشوید. این موضوع مخصوصا در مورد دیابت نوع ۲ صادق است. بعضی افراد تا زمانی که آسیب های ناشی از این بیماری دیده نشود متوجه آن نمی شوند. علائم دیابت نوع ۱، معمولا به سرعت در طی چند روز یا چند هفته اتفاق می افتند و بسیار شدید هستند.

هدف از درمان دیابت این است که قند خون (“گلوکز”) تا حد ممکن به حد طبیعی نزدیک شود.

هر دو نوع دیابت دارای علائم هشدار دهندۀ زیر هستند.

تکرر ادرار
– احساس گرسنگی (با توجه به اینکه زیاد غذا می خورید)
– احساس تشنگی
– خستگی شدید
– کاهش بینایی
کاهش وزن حتی اگر زیاد غذا می خورید (نوع ۱)
– درد و یا بی حسی در دست و پا (نوع ۲)

تشخیص زود هنگام و درمان دیابت می تواند خطر ابتلا به عوارض آن را کاهش دهد.

منبع: Symptoms of diabetes

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.