علت تکرر ادرار و درمان خانگی تکرر ادرار

تکرر ادرار به این معنی است که نیاز به تخلیه ادرار بیشتر از حد معمول است. این فرآیند می تواند رژیم معمولی را مختل کند و چرخه خواب را قطع کند. بسیاری از مردم با تکرر ادرار زندگی می کنند در حالیکه تکرر ادرار می تواند از لحاظ پزشکی نشانۀ یک موقعیت خطرناک باشد. اگر در روز بیش از ۳ لیتر ادرار خارج کنید، این وضعیت به عنوان پلیوریا شناخته می شود. اغلب علت تکرر ادرار ساده است و می تواند از طریق درمان خانگی درست شود. تشخیص زودهنگام این مشکل می تواند منجر به درمان موقت و جلوگیری از عوارض تمام وقت آن شود. وظیفه مثانه ذخیره کردن ادرار است البته تا زمانی که فرد نیاز به توالت نداشته باشد. معمولا هر فردی ۴ تا ۸ بار در روز ادرار می کند، اگر فردی بیش از هشت بار در روز به دستشویی برود یا هنگام شب برای رفتن به دستشویی بیدار شود این می تواند نشانۀ یک مشکل بهداشتی در بدن باشد.

علل تکرر ادرار

تکرر ادرار می تواند نشانه ای از مشکلات مختلف باشد. هنگامی که تکرر ادرار با تب، درد یا ناراحتی در شکم همراه باشد ممکن است فرد عفونت ادراری داشته باشد. سایر علل احتمالی تکرر ادرار عبارتند از:

دیابت
مقدار غیر طبیعی ادرار اغلب از نشانه های اولیه دیابت نوع ۱ و ۲ می باشد.

بارداری
در هفته های اولیه بارداری، رشد رحم به مثانه فشار وارد می کند و همین باعث تکرر ادرار می شود.

سرطان پروستات
زمانی که پروستات بزرگ می شود به مجرای ادرار فشار وارد می کند و جریان ادرار را متوقف می کند. این باعث تحریک پذیری دیواره مثانه می شود و همین عامل نقش مهمی در تکرر ادرار دارد.

درد در ناحیه لگن
این وضعیت علت ناشناخته تکرر ادرار است.

استفاده از دیورتیک
این داروها برای درمان فشارخون بالا و تولید سیال در کلیه استفاده می شوند و باعث تکرر ادرار می شوند.

سکته مغزی یا سایر بیماری های عصبی
آسیب اعصاب که مثانه را فراهم می کند می تواند به مشکلات عملکرد مثانه منجر شود.

علل شایع تر تکرر ادرار عبارتند از: سرطان مثانه، اختلال عملکرد مثانه و پرتودرمانی.

درمان خانگی تکرر ادرار
برای درمان خانگی تکرر ادرار بر مصرف مایعات نظارت و رژیم غذایی را اصلاح کنید

چند درمان خانگی برای تکرر ادرار

شناخت علت تکرر ادرار
برای درمان خانگی تکرر ادرار باید مشکل آن را برطرف کنید. به عنوان مثال، اگر دیابت عامل اصلی آن باشد، درمان آن کنترل قند خون می باشد.

اصلاح رژیم غذایی
هر گونه غذائی که باعث تخریب مثانه می شود یا به عنوان یک دیورتیک عمل می کند، از رژیم غذایی خود حذف کنید. این غذاها ممکن است شامل کافئین، الکل، نوشیدنی های گازدار، گوجه فرنگی، شکلات، شیرینی های مصنوعی و غذاهای تند باشند. همچنین مهم است غذاهای با فیبر زیاد بخورید، زیرا یبوست ممکن است علائم سندرم هیپوفیز مثانه را بدتر کند.

نظارت بر مصرف مایعات
برای جلوگیری از یبوست و تکرر ادرار به اندازه کافی مایعات بنوشید.

تمرین ورزش کگل
این تمرین ها باعث تقویت عضلات اطراف مثانه و مجرای ادرار می شوند، در نتیجه کنترل کمر را بهبود می بخشد و فوریت و فرکانس ادراری را کاهش می دهد. اگر در روز سه بار و به مدت پنج دقیقه ورزش عضلات لگن انجام دهید می توانید کنترل مثانه را تغییر دهید.

منبع: frequent urination

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.