عوامل موثر بر پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود. چیزی مانند ضربه زدن یا سقوط جزئی می تواند باعث شکستگی استخوان شود. اگر پوکی استخوان شدید باشد، حتی عطسه نیز می تواند باعث شکسته شدن استخوان ها شود. به گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکایی، در ایالات متحده، حدود ۳۰ میلیون نفر پوکی استخوان دارند یا در معرض ابتلا به آن هستند. استئوپنی اغلب ناشی از پوکی استخوان است و می تواند منجر به شکستگی استخوان شود. در حالی که نمی توان پوکی استخوان را به موقع پیش بینی کرد اما برخی ویژگی ها و رفتارها خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند. عوامل موثر بر پوکی استخوان عبارتند از:

عوامل تاثیرگذار بر پوکی استخوان

– سن: تراکم استخوان حدود ۳۰ سالگی به اوج می رسد، پس از آن توده استخوانی کم کم از بین می رود. به همین دلیل است که تا سن ۳۰ سالگی می توانید تمرینات قدرتی انجام دهید و وزن خود را تحمل کنید. از این سن به بعد بهتر است کلسیم و ویتامین D بیشتری مصرف کنید تا استخوان هایتان قوی و محکم باقی بمانند.

– جنسیت: زنان بالای ۵۰ سال بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند. این وضعیت در زنان نسبت به مردان ۴ برابر بیشتر است. استخوان های سبک تر، نازک تر و عمر طولانی تر بخشی از دلایل افزایش به این بیماری می باشند. مردان هم می توانند دچار پوکی استخوان شوند اما احتمال آن کمتر است.

– سابقه خانوادگی: اگر والدین، پدربزرگ یا مادربزرگتان هر گونه علائم پوکی استخوان داشته باشند، ممکن است شما نیز در معرض این بیماری قرار بگیرید.

– ساختار استخوان و وزن بدن: زنان لاغر و ریزه اندام شانس بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان دارند. یکی از دلایل آن این است که آنها نسبت به زنان چاق و قوی هیکل استخوان های کمتری دارند. به همین ترتیب، مردان لاغر نیز نسبت به مردان چاق بیشتر در معرض خطر هستند.

عوامل تاثیرگذار بر پوکی استخوان
نوشیدنی های سنگین یکی از عوامل تاثیرگذار بر پوکی استخوان است

– استخوان های شکسته: اگر قبلا شکستگی استخوان داشته باشید، استخوان هایتان ممکن است به اندازه کافی قوی نباشد.

– قومیت: تحقیقات نشان می دهد که زنان قفقازی و آسیایی در مقایسه با زنانی که از نژادهای دیگر هستند بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

– برخی بیماری ها: بعضی از بیماریها مانند آرتریت روماتوئید، شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند.

– مصرف برخی داروها: بعضی از داروهای تجویز شده احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. (مثلا اگر استروئید هایی مانند پردنیزون را برای مدت زمان طولانی مصرف کنید.)

– سیگار کشیدن: سیگار کشیدن برای استخوان ها ضرر دارد. برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، شکستگی و بسیاری از مشکلات دیگر سیگار را ترک کنید.

– الکل: نوشیدنی های سنگین یکی از عوامل تاثیرگذار بر پوکی استخوان است که می تواند منجر به نازک شدن استخوان ها شود و شکستگی ها را بیشتر کند.

منبع: factors affecting osteoporosis

مطالب مرتبط:
علائم پوکی استخوان

درمان کمبود ویتامین دی در طب سنتی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.