رفع بوی بد عرق در طب سنتی

داروهای خانگی برای رفع بوی عرق عبارتند از: گلیسیرین، تربچه، الکل، سرکه سفید، سرکه سیب سرخ، سیب زمینی، روغن درخت چای، روغن رزماری و … . بوی بدن به بویی اشاره می کند که از بدن فرد منتقل می شود. اگر این بو بد باشد اغلب باعث عصبانیت فرد و اطرافیانش می شود. این بو ممکن است از پوست، دهان، ناحیه تناسلی، زیر بغل و یا سایر قسمت های بدن باشد. در واقع، بدن از خود هیچ بویی ندارد، زیرا عرقی که از بدن تولید می شود از نمک و آب تشکیل شده است. با این حال، میکروب هایی که در پوست بدن زندگی می کنند، وقتی با عرق ترکیب می شوند بوی نامطبوعی بوجود می آورند.

بوی بدن به دلیل ناکارایی عملکرد های مختلف فیزیولوژیکی بوجود می آید. اما، یک تشخیص درست و اقدامات اصلاحی مناسب می تواند به فرد کمک کند مشکل را رفع کند.

بوی بدن می تواند به علت برخی از عوامل زیر ایجاد شود: کرم خوردگی دندان، ورم لثه، اختلالات ریه که می تواند از طریق دهان به بیرون منتقل شود، عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های منتقله از راه جنسی، رشد سرطانی بدن، دیابت و برخی خطاهای درونی متابولیسم.

همچنین، مصرف بعضی از غذاها نیز باعث بوی بدن می شود. مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی، کشیدن سیگار، پیاز، سیر، رژیم غذایی پر چرب و مواد مخدر نیز می تواند باعث بوجود آمدن بوی بد بدن شود.

نشانه های بوی بد عرق
نشانه های بوی بدن عبارتند از: بوی بد بدن در هر بخشی از بدن به ویژه در ناحیه کشاله ران و ناحیه زیر بغل.

هنگامی که غدد عرق فعال می شوند، بوی بدن در هنگام بلوغ برجسته می شود. این امر باعث می شود فرد عصبانی شود و بوی بدن را احساس کند.

مرکز پزشکی دانشگاه ایلینوی توصیه می کند به محض اینکه متوجه بوی بد بدن شدید، باید با یک دکتر متخصص مشورت کنید تا علت اصلی آن را پیدا کنید. به همین ترتیب، بوی ناخوشایندی که از قسمت دهان، دستگاه تناسلی یا ادرار خارج می شود باید بلافاصله مورد مشاوره قرار بگیرد تا با مصرف داروهای مناسب درمان شود. بیماران روانشناختی نیز باید یک درمانگر را ملاقات کنند. به غیر از این شرایط خاص، بوی بد بدن به راحتی می تواند توسط تعدادی از داروهای خانگی درمان شود. برخی از این موارد در زیر آورده شده است.

نشانه های بوی بد عرق
سرکه سیب می تواند برای رفع بوی عرق پا و زیر بغل استفاده شود

درمان های خانگی برای رفع بوی عرق عبارتند از:

گلیسیرین و تربچه
آب تربچه را تهیه کنید و آن را با نصف قاشق گلیسیرین مخلوط کنید. برای جلوگیری از بوی بد بدن، این ترکیب را در زیربغل، پا و گردن خود اعمال کنید.

سرکه سفید و الکل
ترکیب الکل و سرکه سفید را در مناطقی از بدن اعمال کنید که به شدت عرق می کند.

سرکه سیب
سرکه سیب می تواند برای پا و زیر بغل استفاده شود.

شلغم
شلغم دارای خواص ضد باکتری است و می تواند در مناطقی استفاده شود که عرق زیادی دارند.

ویتگراس
توصیه می شود زمانی که در معرض مشکلات بوی عرق قرار گرفتید برای رفع آن پودر گندم گرسنه مصرف کنید. توصیه می شود ویتگراس را صبح زود و با معده خالی مصرف کنید.

سیب زمینی
سیب زمینی به دلیل اثرات خنک کنندگی معروف است. برش های سیب زمینی را می توانید در ناحیه زیر بغل اعمال کنید. سیب زمینی به کنترل تعریق در قسمت های مختلف بدن کمک می کند.

روغن درخت چای یا روغن رزماری
چند قطره روغن درخت چای یا روغن رزماری را در حجم کم اضافه کنید و آن را بر روی قسمت های مختلف بدن بمالید تا از بوی بد اجتناب کند.

درمان های خانگی برای رفع بوی عرق
بوی بدن به دلیل ناکارایی عملکردهای مختلف فیزیولوژیکی بوجود می آید

عصاره برگ چریش
برگ چریش را در مقداری آب خیس کنید و بگذارید بجوشد تا عصاره آن تخلیه شود. سپس آن را به یک سطل آب اضافه کنید و برای حمام کردن از آن استفاده کنید. این یک فعالیت ضد میکروبی و شگفت انگیز است که نه تنها از بوی نامطبوع جلوگیری می کند، بلکه پوست را از عفونت های مختلف قارچی در امان نگه می دارد.

صابون ضد باکتری و دئودورانت ضد تعریق
هنگام رفتن به حمام به طور منظم از صابون حاوی علف لیمو، عصاره چریش و بابونه استفاده کنید. افرادی که به شدت عرق می کنند می توانند از دئودورانت هایی ضد تعریق استفاده کنند، اگرچه برخی از آن ها باعث خارش می شوند.

آب
آب حلال است به طوری که می تواند تمامی داروها، سموم و محصولات متابولیک را در خود حل کند و از طریق سیستم ادرار دفع کند.

بهداشت مناسب و لباس پاک
حمام منظم پوست و میکروب های مرده را از بین می برد. بنابراین باید هر روز حمام کنید و بدن خود را با آب و صابون بشویید، به ویژه افرادی که از بوی بدن شکایت دارند. نه تنها شرایط بهداشتی، بلکه گاهی اوقات لباس های نامناسب نیز به بوی نامطبوع بدن کمک می کنند. به این ترتیب، افرادی که دچار بوی بد بدن می شوند باید لباس های تمیزی بپوشند که از پارچه های زیبا و راحت ساخته شده اند.

نکته:
پس از خروج از حمام با استفاده از یک حوله یا خشک کن خودتان را به طور کامل خشک کنید. معمولا مکان هایی که مرطوب یا خیس باقی می مانند، مکان های عالی برای رشد و بقای میکروب ها هستند.

منبع: What’s to know about body odor

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.