مصرف سیر در بارداری

با گذشت زمان مصرف داروهای گیاهی رو به افزایش است، از رایج‌ترین گیاهان دارویی عبارت است از: زنجبیل، زغال اخته، بابونه، برگ تمشک، نعناع، آویشن، شنبلیله، چای سبز، گیاه مریم گلی، سیر و پونه کوهی. استفاده از داروهای گیاهی در دوران حساس بارداری جهت رفع تهوع و استفراغ صبحگاهی، کاهش خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی، سقط مکرر و در درمان عفونت‌هایی همچون عفونت ناحیه تناسلی و مجاری ادراری و سرماخوردگی بسیارشایع بوده است. اما استفاده از داروهای گیاهی به نوبه خود، باعث ایجاد مشکل در دوران بارداری می‌شود و حتی در برخی موارد و در مادران باردار با سابقه خاص بیماری، سقط جنین را به همراه خواهد داشت و به همین دلیل است که مصرف گیاهان دارویی بدون مشورت با پزشک معالج و بدون در نظر گرفتن سوابق بیمار توصیه نمی‌شود. سوزش سردل، زایمان زودرس، سقط جنین، فشار خون و انواع واکنش‌های آلرژیکی و حساسیت بدن، از جمله عوارض جانبی استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری هستند. پزشکان طب سنتی با بررسی‌های صورت گرفته دریافتند که مصرف انواع داروهای گیاهی و شیمیایی به طور کلی در طول سه ماهه نخست بارداری (که اندام‌های بدن در حال شکل گیری هستند) و در سه ماهه سوم بارداری (که جنین در حال تکامل نهایی است) ایمن نبوده و توصیه نمی‌شود. زنان باردار، قبل از مصرف داروهای گیاهی باید با متخصص زنان یا یک متخصص داروهای گیاهی و طب سنتی مشورت کنند و سپس اقدام به مصرف هر نوع گیاه دارویی نمایند. عواقب و عوارض ناگوار استفاده از داروهای گیاهی در برخی موارد ثابت شده است و در برخی موارد نیز نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر و انجام کارآزمایی بالینی داشته تا عوارض مصرف آن در این دوران مشخص گردد. از انواع داروهای گیاهی از جمله سیر و پونه کوهی به طور خاص در دوران بارداری و در درمان انواع بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود. چیزی در حدود ۶۵ تا ۸۵ درصد از جمعیت کل جهان از انواع داروهای گیاهی در درمان اصلی و مراقبت‌های پیشگیرانه قبل از ابتلا به بیماری استفاده می‌کنند. شیوع مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری از ۱۲ تا ۳/۸۲ درصد در جوامع مختلف، متغیر است. استفاده از داروهای گیاهی در دوران بارداری بسیار جنجالی و بحث برانگیز است و نظریه‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که مصرف داروهای گیاهی از جمله سیر با وجود خواص بی‌شمارش در این دوران و به خصوص در طول سه ماهه اول و سوم ممنوع است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. عده‌ای دیگر اما مصرف داروهای گیاهی را به جهت طبیعی بودن آنها جایگزین مناسب‌تری نسبت به مواد دارویی شیمیایی می‌دانند و مصرف آن را در دوران بارداری بلامانع دانسته و بر مصرف مواد گیاهی از جمله سیر، دراین دوران تاکید می‌کنند.

مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری، فواید و عوارض جانبی آن
همانطور که به آن اشاره شد؛ اغلب مادران باردار، داروهای گیاهی را در دوران بارداری خود مصرف می‌کنند و آن را به انواع داروهای شیمیایی ترجیح می‌دهند. این امر در جوامع مختلف و با انواع سنت‌ها متفاوت است، بر اساس تحقیقات و مشاهدات فراوان، مصرف انواع سبزیجات برگ سبز کوهی مانند پونه کوهی، چای کوهی و همچنین آویشن و سیر از جمله داروهای گیاهی پرطرفدار و کم عارضه در این دوران هستند.

مصرف سیر در بارداری
سیر باعث تقویت جریان خون رسانی در جفت و افزایش جریان جذب موادغذایی از جفت به جنین می‌شود

مصرف سیر در دوران بارداری چه خواصی دارد؟

سیر گیاهی چند ساله است که در کشورهای مختلفی کشت می‌شود و انواع مختلفی دارد. این گیاه به صورت متنوعی سرو می‌شود در برخی مناطق این گیاه به عنوان یک ماده غذایی به صورت خام و پخته مصرف می‌شود و در مناطق دیگر، از این گیاه به عنوان چاشنی و ادویه در انواع غذاها استفاده می‌شود.

سیر و خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی آن
مطالعات انجام شده در مورد فعالیت ضد میکروبی و ضد قارچی سیر نشان داده که ویژگی‌های منحصر به فرد این گیاه ضد باکتری و ضد قارچ قوی داشته و بسیار مقوی و مغذی است و سلامت سیستم ایمنی دفاعی بدن مادر و جنین را در مقابل انواع بیماری‌ها تضمین می‌کند.

سیر و رفع تهوع صبحگاهی در زنان باردار
مصرف سیر در بارداری جهت رفع تهوع صبحگاهی بسیار توصیه شده است. این گیاه به دلیل خواص بی‌شمارش گیاه مقوی برای معده، روده و رفع انواع میکروب‌ها نام گرفته است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی بوده که خواص ضد سرطانی نیز دارد و بدن را ضدعفونی می‌کند و میکروب‌های مضر در روده و معده را می‌کشد.

سیر و درمان بیماری‌های قلبی و آریتمی قلبی
خوردن سیر به دلیل خواص بسیارش در درمان انواع بیماری‌های قلبی و آریتمی قلبی موثر بوده و همچنین یک آرامش بخش طبیعی است. حال عمومی یک فرد دچار عارضه قلبی را بهتر می‌کند اما باعث سوزش قلب و درد ناحیه قفسه سینه و سوزش سر دل در زنان باردار می‌شود.

سیر کاهنده کلسترول بد خون
سیر از جمله داروهای گیاهی شناخته شده در مشکلات قلبی است و خوردن آن در دوران بارداری احتمال بروز عوارض قلبی را کاهش می‌دهد اما ممکن است در برخی افراد مستعد کم خونی و انواع بیماری‌های قلبی مقداری درد در ناحیه قفسه سینه ایجاد کند. مصرف سیر به دلیل ترکیبات آلیسین موجود در این گیاه به تعادل سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

سیر کاهنده اختلالات هورمونی و یک ضد آکنه قوی
سیر می‌تواند با عوارض ناشی از اختلالات هورمونی مکرر در دوران بارداری مقابله کند و پوست لطیف و شادابی به یک خانم باردار هدیه دهد. خاصیت ضد میکروبی سیر آن را به عنوان یک راه حل درمانی در درمان انواع عفونت‌های پوستی و یا حتی عفونت‌های دهانی معرفی می‌کند و کاربرد موضعی آن نیز باعث تسکین درد و زخم، کشیدن چربی اضافی پوست صورت و سوزاندن آکنه در پوست می‌شود.

عوارض مصرف سیر در بارداری
خوردن سیر در دوران بارداری احتمال بروز عوارض قلبی را کاهش می‌دهد

سیر و کاهش ریزش مو در زنان باردار
سیر سرشار از ماده آلیسین است که بر پایه گوگرد بوده و برای جلوگیری از ریزش مو یک ماده حیاتی است، زیرا رشد سلول‌های جدید را تقویت می‌کند و ریزش موها را متوقف می‌سازد.

سیر و افزایش وزن در جنین
شاید برای شما نیز تعجب ‌آور باشد اما سیر به عنوان یک گیاه دارویی تقویت کننده مغز و گیاه مقوی سلول‌های بنیادین جنین است و باعث تقویت جریان خون رسانی در جفت و افزایش جریان جذب موادغذایی از جفت به جنین می‌شود و یک عامل موثر در رشد و افزایش وزن جنین است.

سیر رقیق کننده خون
سیر یک رقیق کننده خون طبیعی است، اگرمقدار زیادی سیر مصرف می‌کنید به خاطر داشته باشید که ممکن است دچار خونریزی غیر طبیعی و غیر قابل کنترل در حین زایمان سزارین شوید.

سیر و تاثیر آن بر سطح قند خون زن باردار
سیر می‌تواند باعث آزاد شدن انسولین و کاهش سطح قند خون در یک خانم باردار شود.

عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد سیر در بارداری

مانند هر ماده گیاهی دارویی دیگر، مصرف زیاد سیر نیز می‌تواند مشکل آفرین باشد، بنابراین زنان باردار از جمله آن دسته از زنان باردار مبتلا به اختلالات تیروئیدی باید از مصرف این گیاه پرخاصیت اجتناب کنند. همچنین مصرف سیر در زنان سزارینی قبل از عمل سزارین توصیه نمی‌شود زیرا باعث اختلال در لخته شدن خون می‌گردد.

منبع: eating garlic during pregnancy

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.