آیا خوردن پونه در بارداری ضرر دارد؟

اگر می‌خواهید جنین خود را از دست بدهید؛ پونه بخورید! پونه از جمله گیاهان دارویی است که علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارد یک تهدید کننده جدی برای سلامت جنین در هفته‌های نخستین بارداری است. بارداری در یک زن وضعیت ناآشنا برای ساختار بدن او است زیرا قرار است یک عضو زنده دیگری را در بطن خود پرورش دهد، بنابراین هر آنچه که می‌خورد باید از یک فیلتر حساس رد شود و پس از ارزیابی مفید و مضر بودن آن برای جنین مصرف گردد. تغییرات فیزیولوژیک بدن مادر در دوران بارداری منجر به ایجاد عوارض کم و بیش آزاردهنده‌ای همچون تهوع، استفراغ، رفلاکس و گاهاً سردردهای شدید همراه با دردهای شدید کمر و عضلات و از همه مهمتر ناتوانی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود و یا اغلب بیماری‌هایی چون سرماخوردگی‌های شدید و عفونت‌های تنفسی را منجر می‌شود. یکی از اشتباهات رایج این دوران استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی است تنها به این دلیل که این طور شایع شده است که گیاهان دارویی و طبیعی عوارض کمتری دارند اما تجربه ثابت کرده است که بعضی از گیاهان دارویی از جمله پونه کوهی، آویشن، گلپر، شنبلیله و رازیانه در طول ماه‌های اول بارداری و حتی اواخر بارداری نیز قابلیت سقط جنین داشته و عوارض جبران ناپذیری برای سلامت مادر و جنین (در صورت مصرف بیش از اندازه) خواهند داشت. در این مطلب به عوارض خوردن پونه در بارداری می‌پردازیم:

خوردن پونه در بارداری
پونه کنترل کننده اسپاسم و گرفتگی عضلات، عرق آور و ادرارآور است
موارد استفاده پونه و تاثیرات خوب و بد آن

پونه گیاهی خطرناک در بارداری اما مفید برای بیماری‌های دیگر
پونه گیاهی است که از برگ‌های آن روغن تهیه می‌کنند و در صنایع داروسازی نیز از آن استفاده می‌شود. در طول تاریخ از هر دو نوع گونه گیاهی با نام پنسیلوانیا امریکایی و نوع اروپایی آن به طور متناوب و جایگزین یکدیگر در صنایع روغن گیری استفاده شده است. علی رغم نگرانی‌های جدی در مورد خوردن پونه در بارداری و عوارض آن بر سلامت مادر و جنین این گیاه را برای درمان سرماخوردگی، ذات ریه و سایر مشکلات تنفسی پیشنهاد می‌کنند. پونه همچنین یک از بین برنده قوی عفونت و میکروب معده و درد معده، گاز و اختلالات روده است و مشکلات کبدی و کیسه صفراوی را درمان می‌کند.

زنان جوان از این گیاه برای تنظیم قاعدگی و شروع آن استفاده می‌کنند بنابراین از این جهت این گیاه با خواص قاعده آوری طبیعی خود ایجاد سقط جنین می‌کند و در طول دوران بارداری منع مصرف دارد.

پونه کنترل کننده اسپاسم و گرفتگی عضلات، عرق آور و ادرارآور است و گیاهی شادی آور و محرک است که جهت مقابله با ضعف عمومی بدن نیز استفاده می‌گردد. این گیاه از بین برنده عفونت‌ها و میکروب‌ها است و جهت دور نگهداشتن حشرات و حیوانات موذی استفاده می‌گردد همچنین از ضماد این گیاه جهت درمان امراض پوستی نیز استفاده می‌شود.

مصرف پونه کوهی در بارداری
خوردن پونه در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود
“پونه باعث سقط جنین می‌شود”

مصرف این گیاه به مقدار زیاد و در دوزهای بالا، منجر به سقط جنین شده و همچنین یک عامل تهدید کننده سلامتی و عامل مرگ و میر مادر و جنین و آسیب جبران ناپذیر به کلیه‌ها و کبد در هر دوی آن‌ها است.

عوارض جانبی ایجاد شده در صورت استفاده از این گیاه

از جمله عوارض شایع مصرف این گیاه برای بدن می‌توان آسیب جدی و جبران ناپذیر بر روی کلیه‌ها و کبد و همچنین سیستم عصبی تکاملی جنین را نام برد. از سایر عوارض جانبی آن بر بدن انسان درد معده، تهوع، استفراغ، سوزش گلو، تب، ناآرامی و بی قراری، تشنج، سرگیجه، مشکلات بینایی و شنوایی، فشار خون بالا، سقط جنین و نارسایی ریوی در جنین و آسیب مغزی در جنین می‌باشد.

خوردن پونه در دوران شیردهی
زنان جوان از این گیاه برای تنظیم قاعدگی و شروع آن استفاده می‌کنند

هشدار ویژه برای خوردن پونه در دوران بارداری و شیردهی

این گیاه با وجود تمام خواص خارق العاده‌ای که دارد برای همه افراد مناسب نیست. این گیاه برای کودکان زیر ۲ سال و افراد با بیماری‌های خاص و شرایط ناایمن از جهت سلامتی غیر قابل استفاده است. اگر باردار و یا مادر شیرده هستید حتما از مصرف این گیاه اجتناب کنید. شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند حتی مصرف ضماد یا پماد آن به صورت موضعی و یا استفاده از روغن این گیاه نیز در دوران بارداری، منجر به شروع انقباضات رحمی و در نهایت سقط جنین می‌شود اما دوز مورد نیاز برای این اثر بالا بوده تا مادر و جنین را تهدید به مرگ کند. در هر حال یک آسیب رسان جدی و تهدید کننده برای عملکرد اندام‌هایی همچون کلیه، کبد و حتی ریه جنین خواهد بود.

نکته مهم در مورد خوردن چای پونه در بارداری

بسیاری بر این باورند که خوردن چای پونه و نعناع در دوران بارداری خطرناک نبوده و ایمن است اما تحقیقات در این زمینه این مورد را رد نموده است و تاثیر برگ این گیاه را نیز مانند خود آن بسیار نامطلوب می‌داند. این گیاه حتی اگر در ترکیب با ماده دیگری همچون نعناع استفاده شود نیز یک سقط کننده طبیعی است.

منبع: Consumption of mint in pregnancy

💥✈️ ارزانترین نرخ تور کیش رو از لحظه آخر بخواهید ✈️ 💥
🔷 نگران زمان نباش، تا لحظه آخر وقت داری، در لحظه سفر کن 🔷
3.5/5 - (4 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] آیا خوردن پونه در بارداری ضرر دارد؟ امتیاز دهید: post 0 23 به اشتراک گذاری WhatsAppFacebookTwitterTelegram ممکن است شما دوست داشته باشیدنکات بارداری […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.