علت کاهش وزن سریع پس از زایمان

بعد از اینکه کودک خود را به دنیا آوردید، بلافاصله کمی وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد، پس از آن، میزان کاهش وزن در افراد متفاوت است. بیشتر خانم‌ها نگران این هستند که نتوانند وزن اضافه کرده در دوران بارداری را کاهش دهند اما نگران نباشید بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان فقط وزن کم می‌کنند. اما سوالی که برای برخی زنان باردار پیش می‌آید این است که چه مقدار وزنی را باید کاهش داد و اگر خیلی سریع وزن خود را کاهش دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ علت کاهش وزن سریع پس از زایمان چیست؟

کاهش وزن بعد از بارداری

بلافاصله بعد از تولد کودک، ممکن است حدود ده تا دوازده کیلو وزن کم کنید‌. این کاهش وزن ترکیبی از وزن نوزاد به اضافه جفت و مایع آمنیوتیک است، سپس طی چند روز حدود پنج کیلو دیگر وزن کم می‌کنید‌‌. بعد از آن دیگر کم کردن وزن شما طبیعی است و برای شش تا هفت ماه باید حدود دو کیلو در ماه کم کنید. اما اگر بیشتر از اینها کم کنید هم برای شما و هم برای نوزاد خطرناک است.

اگر وزنتان بیش از حد کاهش یافت چه می‌شود؟

کاهش وزن خیلی سریع برای شما یا کودکتان خوب نیست. کاهش وزن بیش از حد بعد از زایمان می‌تواند باعث احساس خستگی و کسالت شود، همچنین ممکن است شما با کمبود شیر و یا شیر فاقد مواد مغذی مورد نیاز کودک مواجه شوید و این کمبود وزن باعث می‌شود که کودک شما بعد از خوردن شیر سیر نشود و در نتیجه کودک زیاد استراحت نمی‌کند و مدام گریه می‌کند.

علت لاغر شدن بعد از زایمان
هورمون‌هایی که هنگام شیر دادن از بدن آزاد می‌شود باعث انقباض عضلات در رحم می‌شود

علت کاهش وزن سریع

کاهش بیش از حد وزن پس از زایمان ممکن است توسط چیزی به وجود آمده باشد که تحت کنترل خودتان است یا توسط یک مساله پزشکی ایجاد شود که شما قادر به کنترل آن نیستید، در اینجا چهار دلیل کاهش وزن پس از زایمان را بیان کرده‌ایم و به شما خواهیم گفت برای رفع مشکل چه کاری می‌توانید آنها انجام دهید.

شما در حال شیر دادن هستید

اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، این کار ممکن است به شما کمک کند که وزن خود را سریع‌تر کاهش دهید و به وزن قبل از بارداری برسید. هورمون‌هایی که هنگام شیر دادن از بدن آزاد می‌شود باعث انقباض عضلات در رحم می‌شود. بنابراین هر بار که کودک خود را شیر می‌دهید، رحم منقبض می‌شود و کاهش می‌یابد. تا شش هفته پس از زایمان رحم شما به اندازه قبل از بارداری باز خواهد گشت و کمر و شکم شما بسیار کوچک‌تر و باریک‌تر به نظر می‌رسد. برای تقویت شیر مادر باید نسبت به قبل روزانه حدود ۵۰۰ کالری بیشتری دریافت کنید. شما این کالری اضافی را از غذاهایی که هر روز می‌خورید و چربی‌های موجود در بدن دریافت می‌کنید. استفاده از این بافت‌های چربی به شما کمک می‌کند تا وزن اضافی دوران بارداری را زودتر کاهش دهید.

شما به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی اولیه مورد نیاز برای رشد کلی و تکامل مغز نوزاد است. برای تامین شیر مادر باید انرژی کافی دریافت کنید و برای به دست آوردن این انرژی، باید غذا بخورید. غذاهای به‌خصوصی وجود دارند که تولید شیر را افزایش می‌دهند و شیردهی را تقویت می‌کنند. در این دوران نباید رژیم غذایی داشته باشید، قرص‌های رژیمی مصرف کنید تا تعداد کالری‌های مصرفی خود را کاهش دهید. در عوض، مطمئن شوید که غذاهای سالم می‌خورید تا تمام کالری و مواد مغذی مورد نیاز شما تامین شود.

علت کاهش وزن سریع پس از زایمان
کاهش وزن سریع پس از زایمان ممکن است توسط چیزی به وجود آمده باشد که تحت کنترل خودتان است
زیاده روی می‌کنید

گاهی مادران کارهای زیادی انجام می‌دهند، باید به عنوان یک مادر بین مراقبت از نوزاد جدید، بقیه کودکان و کارهای خانه تعادل ایجاد کنید و تمام کارها را خودتان به تنهایی انجام ندهید، در تمام شرایط مراقبت از خود را فراموش نکنید. اگر پس از زایمان وزنتان بسیار سریع کاهش یافته است یک دقیقه به این فکر کنید که در روز چقدر کار می‌کنید. این نکته بسیار اهمیت دارد که وقت کافی برای غذا خوردن، نوشیدن مایعات فراوان و استراحت داشته باشید.

پرکاری تیروئید دارید

پرکاری تیروئید بعد از زایمان یک وضعیت سلامتی است که می‌تواند باعث کاهش وزن سریع، لرزش، تپش قلب، مشکل در خواب، بی‌قراری، مشکلات چشمی، افسردگی و نداشتن شیر مادر شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده‌اید و فکر می‌کنید ممکن است پرکاری تیروئید داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید. گزینه‌های درمانی بسیاری برای پرکاری تیروئید وجود دارد که مخصوص مادران شیرده است.

برای کمک به کجا برویم؟

اگر نگران کاهش وزن سریع خود هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. بسته به وزن شما قبل از بارداری، میزان وزن شما در دوران بارداری و سلامت کلی شما، پزشک می‌تواند به شما اطلاع دهد که کاهش وزن شما نرمال است یا خیر. پزشک همچنین می‌تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا ببیند مشکل پزشکی وجود دارد یا خیر.

منبع: The cause of rapid weight loss

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.