مهمترین علائم یائسگی چیست

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک خانم ۱۲ ماه متوالی پریود نشود و دیگر نتواند به صورت طبیعی باردار شود، در این دوران کاهش سطح استروژن و سایر هورمون‌ها صورت می‌گیرد که می‌تواند علائم ناخوشایندی را ایجاد کند، از خشکی واژن گرفته تا تعرق شبانه و تغییرات خلقی. سن یائسگی معمولا بین سنین ۴۵ و ۵۵ است اما ممکن است قبل یا بعد از این طیف سنی هم اتفاق بیفتد، در صورتی که یائسگی قبل از چهل سالگی اتفاق بیفتد به آن یائسگی زودرس می‌گویند. اگرچه هر خانمی این حالات را به گونه متفاوتی تجربه خواهد کرد، اما برخی از علائم یائسگی بیشتر از سایرین دیده می‌شود. همچنین علائمی وجود دارد که ممکن است یک نگرانی جدی محسوب شود. با بررسی احتمالات و مهمترین علائم یائسگی ممکن است احساس آمادگی بیشتری داشته باشید و بتوانید از ابتدا این موضوع را تشخیص دهید.

مهمترین علائم یائسگی چیست؟

از نظر بسیاری از زنان، علائم یائسگی خفیف است، در حالی که بعضی از زنان این علائم را بیش از اندازه آزار دهنده می‌دانند. موارد زیر علائمی است که معمولا گزارش می‌شود.

بی نظمی قاعدگی

اولین نشانه نزدیک شدن یائسگی این است که نظم قاعدگی به هم می‌ریزد. مثلاً ممکن است دوره بین پریودها کوتاه‌تر یا بلندتر از دوره‌های قبل شود. اگر کسی نسبت به تغییرات قاعدگی نگران است، بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کند.

گرگرفتگی و عرق شب

احساس گرگرفتگی یا احساس ناگهانی گرما اغلب با تعریق همراه است. این حالت یکی از علائم یائسگی است که ۷۵ درصد زنان آن را گزارش می‌‌کنند. در این حالت فرد در قسمت بالای بدن به طور ناگهانی احساس گرما می‌کند. این حس از صورت، گردن یا قفسه سینه شروع می‌شود و به سمت بالا یا پایین پیش می‌رود. گاهی این اتفاق در خواب رخ می‌دهد که به آن عرق شبانه می‌گویند. تعریق شبانه می‌تواند خواب شما را مختل کند و در سلامتی شما تاثیر بگذارد. در حالی که گرگرفتگی در اوایل دوره یائسگی به اوج خود می‌رسد و تا یک سال بعد از اتمام قاعدگی افراد دچار آن می‌شوند اما ممکن است تا ۱۴ سال بعد از یائسگی هم ادامه داشته باشد.

مهمترین علائم یائسگی
میگرن و سردردهای تنشی ممکن است در دوران یائسگی افزایش پیدا کنند
خشکی واژن و مشکلات ادراری

از آنجا که در این دوران میزان استروژن کاهش می‌یابد، دیواره‌های مثانه، مجاری ادرار و واژن خشک می‌شوند. این باعث میشود بافت به راحتی آسیب ببیند و مستعد ابتلا به عفونت شود. برخی از این علائم عبارتند از: درد یا خونریزی هنگام فعالیت جنسی، خشکی یا سوزش واژن، بی‌اختیاری ادرار، عفونت مکرر مثانه، سوزش همراه با دفع ادرار، ترشحات آبکی واژن.

نوسانات خلقی

خلق و خوی ما ارتباط زیادی با هورمون‌های بدن ما دارد؛ به همین خاطر ممکن است خانم‌ها در این دوره با تغییرات ناگهانی خلق و خو هم مواجه شوند. با کاهش استروژن و پروژسترون، برخی از زنان خود را احساسی توصیف می‌کنند. آنها گزارش می‌دهند که نسبت به احساساتی مانند غم، عصبانیت، شادی و… سریع تحریک می‌شوند. برخی از زنان گاهی خود را غیر قابل پیش بینی می‌دانند که می‌تواند ناراحت کننده باشد. اگر تغییر خلق و خو تنها نشانه‌ای است که تجربه می‌کنید، و هیچ یک از علایم ذکر شده در این مقاله را ندارید ممکن است این تغییرات احساسی دلیل دیگری داشته باشند پس با پزشک خود مشورت کنید.

سردرد

میگرن و سردردهای تنشی ممکن است در دوران یائسگی افزایش یابند از آنجا که سردردهای میگرنی ماهیت عروقی دارند و از آنجا که سیستم عروقی در دوران یائسگی ناپایدارتر است، میگرن می‌تواند مکرر و کنترل آن دشوار باشد.

بی‌خوابی

بسیاری از زنان در دوران یائسگی تمایل بیشتری به بیداری دارند. بعضی اوقات این امر به دلیل تعریق شبانه و گاهی اوقات به دلیل تحریک پذیری عصبی است هر دوی این حالت در دوران یائسگی بیشتر دیده می‌شوند. بعد از بیدار شدن، زنان به سختی میتوانند به خواب بروند و در نتیجه از کمبود خواب رنج می‌برند.

علائم یائسگی پیش از موعد
مهمترین علائم نزدیک شدن یائسگی این است که نظم قاعدگی به هم می‌ریزد
افزایش وزن

متابولیسم بدن با افزایش سن کند می‌شود، بنابراین افزایش وزن در یائسگی امری معمول است. اگر چربی بیشتری به خصوص در اطراف شکم‌تان مشاهده نمودید، ممکن است یکی از علائم یائسگی باشد.

خستگی

برخی از زنان در دوران یائسگی خستگی عمیقی را تجربه می‌کنند خوشبختانه این وضعیت موقتی است و نتیجه سازگاری بدن با کاهش استروژن است. اگر خستگی مانع از انجام کارهای روزمره‌تان می‌شود، به یک مرکز بهداشت مراجعه کنید تا دلایل آن را بررسی کنند.

کاهش میل جنسی

بسیاری از زنان هنگام یائسگی متوجه می‌شوند که به اندازه گذشته علاقه‌ای به رابطه جنسی ندارند. در برخی مواقع این وضعیت یک پاسخ موقتی به تغیررات هورمونی است، اما ممکن است واکنش به موارد دیگر مانند عوامل استرس یا شرایط دشوار زندگی باشد. اگر مشاهده کردید که کمتر از گذشته به رابطه جنسی تمایل دارید یا مثل گذشته از آن لذت نمی‌برید در مورد درمان‌های احتمالی با پزشک خود مشورت کنید. گزینه‌های متعددی برای درمان جایگزین هورمونی وجود دارد که معمولا پزشکان مطابق شکایت زنان یکی از آن‌ها را تجویز می‌کنند.

علائم نادر:
گاهی ممکن است علائم نادر زیر را تجربه کنید:

فشار خون پایین، سرگیجه، صدای وزوز گوش، آسم، درد مفاصل و عضلات، رویاهای عجیب و غریب، سوِء هاضمه، ریزش مو، احساس سوزش در دهان، تغییر در بوی بد دهان یا بد مزه بودن دهان، تغییر در بوی بدن، تجربیات عصبی غیر معمول مانند سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و خارش. اگر هر کدام از این موارد نادر را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن را پیدا کند زیرا ممکن است یک مسئله جدی‌تری وجود داشته باشد.

علائم یائسگی در جوانی
احساس گرگرفتگی یا احساس ناگهانی گرما مهمترین علائم یائسگی محسوب می‌شود که اغلب با تعریق همراه است
بیماری قلبی عروقی

پس از یائسگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در زنان افزایش می‌یابد. متاسفانه این عامل، علت اصلی مرگ و میر زنان است. شما باید به خطرات بیماری‌های قلبی عروقی توجه کنید. این بدان معناست که باید از ورزش کافی، حفظ وزن مناسب و رژیم غذایی سالم اطمینان حاصل کنید. اگر کلسترول بالا یا فشار خون دارید، با پزشک خود در مورد کنترل این شرایط مشورت کنید. فشار خون بالا ممکن است اولین علامتی باشد که سیستم قلبی عروقی شما دچار مشکل شود. با کاهش استروژن ممکن است دیواره‌های عروق خونی انعطاف پذیر نباشند. این می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود که یک عامل خطر برای سکته مغزی و بیماری‌های قلبی است. از آنجا که فشار خون می‌تواند به آرامی و بدون علائم گسترش پیدا کند بهتر است هنگامی که علائم یائسگی را مشاهده کردید هر شش ماه فشار خون خود را چک کنید. میتوانید این کار را در مراکز بهداشت انجام دهید اما هر بار سعی کنید در همان مکان انجام دهید و به جاهای دیگر مراجعه نکنید. تپش‌های قلبی گاه به گاه یا ضربان‌های نامنظم می‌توانند در دوران یائسگی طبیعی باشند، اما اگر به طور مکرر اتفاق بیفتد، یا همراه با مشکلات تنفسی، بیهوشی، درد قفسه سینه، اضطراب یا حالت تهوع همراه باشد می‌تواند نشانه بیماری قلبی یا حمله قلبی باشد.

پوکی استخوان

یائسگی به ویژه در چند سال اول منجر به کاهش سریع تراکم استخوان می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود و خطر شکستن مفصل ران، مچ دست و یا ستون فقرات را افزایش دهد. مطمئن شوید که تراکم استخوان شما ارزیابی شده و طبق توصیه پزشک داروها و مکمل‌ها را مصرف کنید.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

اگرچه گرفتگی و تپش قلب ممکن است فقط علائم یائسگی باشد اما اگر با علائمی مانند درد قفسه سینه، احساس سوزش، دشواری در تنفس، تعریق، خستگی یا اضطراب ناگهانی همراه است به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم جدید یا غیر معمول دارید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا به ارزیابی بیشتری نیاز دارید یا خیر. ممکن است به دلیل یک بیماری غیر مرتبط باشد که باید به طور کامل تشخیص داده و درمان شود. شما برای تنظیم و درک بدن جدید خود به زمان نیاز دارید و توجه به علائم میتواند به شما کمک کند مسائل مربوط به سلامتی را زودتر تشخیص دهید. یائسگی بهانه خوبی برای شروع مراقبت از خود با ورزش، کاهش استرس، رژیم غذایی بهتر و اطمینان از انجام تمام بررسی‌های سلامتی است. خود را آماده کنید و منتظر مراحل بعدی زندگی خود باشید.

منبع: symptoms of menopause

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.