راه‌های دفع بلغم از بدن

بلغم نوعی مخاط است که در ریه‌ها و مجاری تنفسی تولید می‌شود و از جمله علائم آن این است که فرد برای مدت طولانی احساس بی‌حالی و بیماری می‌کند و از نظر احساس سلامتی شرایط مساعدی ندارد. مخاط در شرایطی که فرد سلامت است و هیچ مشکلی ندارد در بعضی قسمت‌های بدن پوشش محافظ ایجاد می‌کند و باعث تر شدن و جلوگیری از خشکی بیش از حد این مناطق می‌شود. تری اندام‌های بدن خود یک عامل دفاعی در برابر مهاجمان از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها است و از ورود این عوامل جلوگیری می‌کند. اگرچه که یک بدن سالم برای ورود نکردن عوامل بیماری‌زا نیاز به مقداری مخاط دارد اما مقدار زیادی از این مخاط می‌تواند خود منجر به بروز اختلال عملکرد در اندام‌های بدن شده و منجر به بیماری گردد. در ادامه راه‌های دفع بلغم از بدن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

بیماری‌های بلغمی

بلغم زیاد در بدن منجر به بروز بیماری‌هایی همچون موارد زیر می‌شود:
– سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت دستگاه تنفسی
– آلرژی
– تحریک بینی، گلو یا ریه‌ها
– سیگار کشیدن و یا روی آوردن به محصولات دخانی
– بیماری‌های ریوی، ذات‌الریه، سرطان ریه و فیبروز کیستیک بیماری انسداد مزمن ریوی.

چگونه میتوان از بلغم و ایجاد مخاط در اندام‌ها و دستگاه داخلی رهایی پیدا کرد؟

به طور کلی نوشیدن مایعات فراوان، بالا نگه داشتن سر و استفاده از اسپری‌های بینی در کاهش مخاط و خلاص شدن از شر بلغم کمک می‌کند.

راه‌های دفع بلغم از بدن
بدن برای کم کردن بلغم و کاهش مخاط دستگاه‌ها نیاز به هیدراته کردن خود دارد

عوامل دفع بلغم از بدن

۱- مرطوب نگه داشتن محیط: هوای خشک باعث تحریک بینی و گلو شده و مخاطب بیشتری به عنوان یک روان کننده داخلی در بدن تولید می‌شود. قرار دادن یک رطوبت ساز خانگی در اتاق خواب می‌تواند به مرتب نمودن محیط و تمیز نگه داشتن بینی و جلوگیری از خشکی آن و ایجاد خلط در گلو و گلودرد کمک کند.

۲- نوشیدن مایعات فراوان: بدن برای کم کردن بلغم و کاهش مخاط دستگاه‌ها نیاز به هیدراته کردن خود دارد. هیدراته کردن بدن یعنی رساندن آب کافی به بدن هنگامی که فرد مبتلا به سرماخوردگی مبتلا است. نوشیدن مایعات اضافی می‌تواند نقاط بدن را کاهش داده و به تخلیه سینوس‌ها از مخاط کمک کند. افراد مبتلا به آلرژی فصلی ممکن است با نوشیدن مایعات فراوان و انواع دمنوش‌های گیاهی مناسب با شرایط و طبع بدن خود با هیدراته کردن بدن خود به جلوگیری از احتقان کمک کنند.

۳- استفاده از دستمال خیس و گرم بر روی پیشانی: یکی از تسکین دهنده‌های طبیعی و موضعی برای سردرد تپنده سینوسی قرار دادن یک دستمال مرطوب ولرم بر روی سر و صورت و کمک به بازگشت سریع رطوبت به بینی و گلو است، گرما به تسکین این درد و فشار و کاهش بلغم بدن کمک می‌کند.

۴- بالا نگه داشتن سر: تجمع مخاط آزاردهنده منجر به سردردهای میگرنی و افزایش خلط گلو می‌شود در این شرایط ممکن است بالا نگه داشتن سر یک درمان تسکین دهنده باشد. خوابیدن روی چند بالش یا روی صندلی نیز به کاهش درد کمک می‌کند خوابیدن روی سطح صاف به افزایش درد و ناراحتی فرد می‌انجامد زیرا باعث افزایش حس تجمع مخاط در پشت حلق می‌شود.

۵- رها کردن سرفه: در هنگام داشتن خلط به هیچ عنوان از هیچگونه داروی شیمیایی سرکوب‌کننده سرفه استفاده نکنید و به جای آن سعی کنید سرفه خود را رها کنید زیرا سرفه یک واکنش طبیعی بدن برای دفع ترشحات از ریه‌ها و گلو است، هنگامی که می‌دانید غلبه بلغم دارید به هیچ عنوان شربت‌های ضد سرفه استفاده نکنید.

راه‌های دفع بلغم از بدن
هنگام داشتن خلط به هیچ عنوان از هیچگونه داروی شیمیایی سرکوب‌کننده سرفه استفاده نکنید

۶- خارج کردن تجمع خلط و بلغم از گلو و ریه‌ها: وقتی بلغم خود را از ریه‌ها به گلویتان می‌رساند و باعث تجمع خلط در گلو میشود بدن احتمالاً در یک اقدام طبیعی سعی می‌کند آن را خارج کند بیرون ریختن آن برای بدن بسیار بهتر از بلعیدن دوباره آن است.

۷- شستشوی مرتب بینی با اسپری نمکی: استفاده از یک اسپری نمکی می‌تواند مخاط و آلرژی‌های تجمع یافته در بینی و سینوس‌هارا پاک کند استفاده از اسپری‌های استریل بینی که حاوی کلرید سدیم هستند و یا آب مقطر در کاهش بلغم از بدن و دفع آن کمک می‌کنند.

۸- غرغره با آب نمک: این روش می‌تواند گلوی تحریک شده را تسکین داده و آرام کند و به پاکسازی مخاط باقیمانده در گلو نیز کمک کند یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و هر روز چندین نوبت این کار را تکرار نمایید.

۹- استفاده از اسپری اکالیپتوس: محصولات متنوع تهیه شده از عصاره گیاه اکالیپتوس سال‌ها است که به عنوان یک تسکین دهنده سرفه و کاهش دهنده مخاط بدن استفاده می‌شود، استنشاق اکالیپتوس باعث پوشش مستقیم ریه‌ها با این گیاه شده و به دفع بلغم از بدن کمک بسیاری می‌کند.

۱۰- پرهیز از استعمال دخانیات: سیگار کشیدن و دود سیگار باعث تولید بلغم و مخاط بیشتری در بدن می‌شود.

راه‌های دفع بلغم از بدن
سیگار کشیدن و دود سیگار باعث تولید بلغم و مخاط بیشتری در بدن می‌شود

۱۱- به حداقل رساندن استفاده از مواد ضد احتقان: در حالیکه احتقان ترشحات بدن ریه‌ها و سینوس‌ها و مخاط گلو را کاهش می‌دهد باعث جلوگیری از آبریزش بینی می‌شود. مواد ضد احتقان اما ممکن است خلاص شدن از مخاط و بلغم را طولانی‌تر و دشوارتر کند.

۱۲- مصرف داروهای خلط آور: داروهایی که به عنوان خلط آور شناخته می‌شوند می‌توانند به نازک شدن مخاط و پایش بلغم کمک کنند تا سرفه راحت‌تر ایجاد شود با این حال باید دقت کنید که این مواد حاوی ضد احتقان‌ها نباشند.

۱۳- پرهیز از مصرف الکل و کافئین: هر دو ماده نام برده شد در صورت مصرف بیش از حد منجر به دهیدراته شدن و کم آبی در بدن می‌شوند وقتی بدن با عاملی چون خلط و بلغم درگیر است نوشیدن مایعات گرم و غیر کافئین‌دار در کاهش بلغم بسیار کمک کننده است.

۱۴- خوردن میوه زیاد: یک مطالعه نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از فیبر، میوه و سویا ممکن است منجر به ایجاد مشکلات تنفسی کمتر شده و بلغم بدن را کاهش دهد.

۱۵- پرهیز از مصرف غذاهای تشدید کننده رفلاکس معده و اسید معده: اسید معده می‌تواند منجر به افزایش بلغم و مخاط بدن شود. افراد مستعد سوزش معده باید از مصرف غذاهای پرچرب و فست فودی و محرک خودداری کنند.

منبع: remedies for phlegm and mucus

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.