علت ریفلاکس معده در نوزادان

ریفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده (شیره معده حاوی اسید) به مری باز می‌گردد این وضعیت در نوزادان بسیار شایع است و اغلب بعد از تغذیه اتفاق می‌افتد. اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است، اما عوامل مختلفی می‌تواند در ریفلاکس معده نقش داشته باشد.

ریفلاکس معده در نوزادان

اسفنکتر تحتانی مری نابالغ

اسفنکتر تحتانی مری (LES) دسته‌ای از عضلات انتهایی مری است که در محل اتصال به معده قرار دارد و به غذا اجازه ورود به معده را می‌دهد. این عضله در نوزادان کاملا بالغ نشده است. با باز شدن LES، محتویات معده می‌تواند به داخل مری برگردد و باعث استفراغ نوزاد شود. این وضعیت بسیار شایع است و معمولا علائم دیگری ایجاد نمی‌کند. با این حال، نارسایی مداوم ناشی از ریفلاکس معده گاهی اوقات می‌تواند به پوشش مری آسیب برساند، اگر علائمی مانند کاهش وزن و ضعف ایجاد کند، ممکن است بیماری ریفلاکس معده یا مری نامیده شود.

مری کوتاه یا باریک

اگر مری کمتر از حد طبیعی باشد، محتویات معده یا ریفلاکس مسافت کمتری را طی می‌کند و اگر مری باریک‌تر از حد طبیعی باشد، ممکن است پوشش به راحتی تحریک شود.

رژیم غذایی

تغییر غذایی ممکن است به کاهش ریفلاکس معده کمک کند، اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، ایجاد تغییر در رژیم غذایی ممکن است به درمان ریفلاکس معده کودک کمک کند. بسته به سن نوزاد برخی از غذاها ممکن است باعث ریفلاکس معده شود. به عنوان مثال، مرکبات و محصولات گوجه فرنگی تولید اسید در معده را افزایش می‌دهد. غذاهایی مانند شکلات، نعناع، فلفل و غذاهای پرچرب می‌تواند LES را برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارد و باعث ریفلاکس معده شوند.

علت ریفلاکس معده در نوزادان
تغذیه بیش از حد می‌تواند باعث ریفلاکس معده در نوزادان شود
تاخیر در تخلیه معده

گاستروپارزی نوعی اختلال است که در آن عضلات معده بصورت طبیعی فاقد حرکات خود به خودی می‌شوند. در این حالت معده به طور معمول منقبض می‌شود و غذا را برای هضم به روده کوچک منتقل می‌کند. با این حال، اگر صدمه‌ای به عصب واگ وارد شود، عضلات به درستی کار نمی‌کند زیرا این عصب، حرکت بعد از غذا را از معده و از طریق دستگاه گوارش کنترل می‌کند. در گاستروپارزی، تحرک معده آهسته می‌شود یا کار نمی‌کند و مانع از هضم و انتقال مواد غذایی به روده کوچک می‌شود.

فتق هیاتال

فتق هیاتال به حالتی گفته می‌شود که قسمتی از معده از طریق این شکاف به درون قفسه سینه ورود می‌کند و برآمده می‌شود. فتق کوچک هیتال مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما فتق بزرگتر می‌تواند باعث ریفلاکس اسید و سوزش معده شود. فتق هیاتال خصوصا در افراد بالای ۵۰ سال بسیار شایع است، اما در نوزادان بسیار نادر است. با این حال، علل آن ناشناخته است. فتق هیاتال در نوزادان اصولا مادرزادی است (از بدو تولد وجود دارد) و ممکن است باعث ریفلاکس اسید از معده به مری شود.

تثبیت موقعیت

موقعیت‌یابی خصوصا در حین و بعد از تغذیه علت ریفلاکس اسید در نوزادان است که غالبا نادیده گرفته می‌شود. هر وقت به کودک غذا دادید، به‌مدت نیم‌ساعت او را در وضعیت عمودی قرار دهید. این یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان رفلاکس اسیدی در نوزادان است. این کار باعث می‌شود غذا در معده کودک ته‌نشین شود و درنتیجه رفلاکس اسیدی اتفاق نیفتد. این وضعیت در موقعیت‌های خواب نیز صدق می‌کند. توصیه می‌شود نوزادان به پشت بخوابند تا خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهند. بهترین حالت برای خوابیدن نوزادتان این است که او را در زاویه ۳۰ درجه به پهلو بخوابانید. در چرخاندن او به پهلو اغراق نکنید. خفگی ناشی از برگشتن نوزاد و مسدود شدن بینی و دهانش به‌دلیل افتادن روی بالش، یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ نوزادان است. قبل از خواباندن نوزاد در هر موقعیت دیگری غیر از پشت، با پزشک در مورد نکات مثبت و منفی صحبت کنید.

درمان رفلاکس معده نوزادان
گاستروپارزی نوعی اختلال است که در آن عضلات معده بصورت طبیعی فاقد حرکات خود به خودی می‌شوند
غذا دادن بیش از حد

تغذیه بیش از حد می‌تواند باعث ریفلاکس اسید شود. در واقع مصرف بیش از حد مواد غذایی می‌تواند فشار زیادی به LES وارد کند که باعث ریفلاکس نوزاد می‌شود. بهتر است به‌ جای دادن حجم زیادی از غذا در یک وعده، تعداد وعده‌های غذا خوردنش را بیشتر و حجم شیرش در هر وعده را کم کنید. بد نیست دو ساعت یک‌بار به نوزادتان شیر دهید اما حجم وعده‌ها را کمتر کنید.

چه موقع با پزشک فرزند خود تماس بگیرید؟

اگر متوجه شدید که فرزندتان در حال کاهش وزن است، استفراغ می‌کند، در مدفوع او خون وجود دارد فورا با پزشک کودک خود تماس بگیرید.
اگر چه تعیین دقیق علت ریفلاکس اسید در نوزادان آسان نیست، اما تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی ممکن است به از بین بردن برخی از عوامل کمک کند. اگر ریفلاکس اسید با این تغییرات از بین نرود و کودک شما علائم دیگری نیز داشته باشد، ممکن است پزشک مجبور باشد آزمایشاتی را برای رد انسداد دستگاه گوارش یا سایر مشکلات مری انجام دهد.

منبع: reflux in infants treatment

مطالب مرتبط:
روش‌های درمان کولیک نوزادان

پوشاندن سر نوزاد از نظر طب سنتی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.