پوشاندن سر نوزاد از نظر طب سنتی

نگهداری از نوزاد تازه متولد شده اگرچه بسیار استرس‌زا و گاهاً ترسناک است اما شیرینی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ تا مدت‌ها پدر و مادرها سوال‌های متعددی برایشان پیش می‌آید؛ خصوصاً پدر و مادرهایی که به تازگی صاحب اولین فرزند خود می‌شوند و مهم‌تر از سئوالات جواب‌های متعددی است که اطرافیان به آنها می‌دهند و بیشتر از آنکه کمک‌رسان باشند آن‌ها را اغلب بر سر دوراهی انتخاب بین راه حل‌ها می‌گذارند. اگر نوزاد در فصل پاییز یا زمستان به دنیا آمده باشد، قطعاً یکی از مسائل اساسی والدین نحوه پوشاندن سر نوزاد در دمای اتاق و محیط منزل خواهد بود. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی درستی و نادرستی این موضوع از نظر طب سنتی اسلامی بپردازیم و توصیه‌های لازم را به شما یادآوری کنیم.

پوشاندن سر نوزاد از نظر اطباء سنتی
جهت حفظ رطوبت مغز و جلوگیری ازسرما سر نوزاد را بپوشانید

پوشاندن سر نوزاد از نظر طب سنتی

از آنجایی که یک نوزاد تازه متولد شده هنگامی که از بیمارستان ترخیص می‌شود با پوشش کامل تحویل مادر داده می‌شود و از طرف پرستاران بخش یک کلاه نازک نیز برای پوشش سر او در نظر گرفته می‌شود اغلب مادران این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا باید پس از آوردن نوزاد به منزل هم در فضای خانه کلاه بر سر نوزاد بگذارند یا خیر؟!

یک متخصص طب سنتی به ما می‌گوید که بدن انسان به طور کلی قادر به حفظ درجه حرارت ثابت بدن خواهد بود بدون اینکه دمای محیط اطراف بر آن تاثیر بگذارد؛ اما این موضوع در مورد نوزاد کمی متفاوت است و از آنجایی که این توانایی در روزهای اول تولد و حتی در چند ماه اول نیز هنوز به طور کامل در بدن نوزاد شکل نگرفته است، بنابراین بدن نوزاد توانایی تعرق نداشته و همین عامل منجر به پوشاندن سر نوزاد می‌شود که بساری از اطباء سنتی هم بر آن تاکید دارند. از نظر طب سنتی اسلامی نیز توصیه اکید شده که با کلاهی نرم و گرم سر نوزاد را بپوشانید زیرا این کار مانع از خروج رطوبت از سر و خشکی مغز می‌شود و از آنجایی که مغز نیز مانند سایر اندام‌های بدن نیاز به رطوبت و حفظ آب کافی خواهد داشت و پوست سر نوزاد بسیار نازک است و هنوز بسته نشده و امکان خروج رطوبت و خشکی مغز وجود دارد جهت حفظ رطوبت مغز و همچنین جلوگیری از سرماخوردگی نوزاد توصیه شده که همیشه یک کلاه نخی گرم به عنوان پوشش سر در منزل و به خصوص در هوای زمستانی بر روی سر نوزاد قرار گیرد.

به طور کلی به دو دلیل از نظر طب سنتی توصیه موکد شده که کلاه بر سر نوزاد تازه متولد شده قرار بگیرد:

۱- جهت حفظ رطوبت مغز
۲- جلوگیری ازسرما

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌گوید

    تاچند ماهگی نوزاد باید کلاه برسراوگذاشت؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.