یلدای فیروزه‌ای؛ شبی به بلندی آرزوها

۳۰ آذر ماه طولانی‌ترین شب سال است و از فردای آن، روزهای بلند یکی پس از دیگری از راه می‌رسند تا بهار زندگی بار دگر جان گیرد. ایرانیان باستان خورشید را مظهر حیات و درخشندگی می‌دانستند که پس از شبی سیه راهش را پیدا می‌کند و روشنایی طلایی رنگش را به زندگی می‌پاشد.

جشن یلدا فقط بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن نیست. در میان ایرانیان باستان و طبق تقویم نجومی جهان، شب یلدا با آغاز «انقلاب زمستانی» مصادف بوده است؛ انقلابی که به دنبال آن تغییرات زیادی رخ می‌دهد و از نظر علمی نیز این موضوع ثابت شده است.

شب یلدا را با نام «شب چله» هم می‌شناسند، وجه تسمیه‌اش هم به چله زمستانی بازمی گردد که از فردای این شب شروع می‌شود.

رسم‌های شب یلدا در قدیم
ایرانیان روشنایی را نماد خیر و برکت و تاریکی را نشانی از اهریمن می‌دانستند، به همین دلیل شب یلدا را که دلیل خروج از تاریکی به سمت نور بود، جشن می‌گرفتند وبرای گرامی‌داشت این شب رسم‌هایی بنا نهادند. این رسومات در طول زمان تغییرات زیادی کرد؛ اما از بین نرفت و سینه به سینه منتقل شد.

  • قصه‌گویی

در گذشته مردم دور آتش می‌نشستند و قصه دیو و پری، حسین کُرد شبستری و شاهنامه فردوسی توسط بزرگان خوانده می‌شد تا عبرتی باشد برای حاضران و تلنگری بر ادبیات کهن ایران.

  • حافظ‌خوانی

در شب یلدا بزرگ‌ترهای مجلس، در بالاخانه و به‌دنبالشان اهل خانه گرد هم می‌نشستند. کتاب حافظ را برمی‌‌داشتند و سرنوشتشان را به دست اشعار می‌سپردند. هنوز هم این رسم دیرینه تازگی دارد؛ تقدیر ما گره خورده به فرهنگ و هنرمان.

  • سفره شب یلدا

در شب چله‌های قدیمی، سفره‌ای پهن می‌شد به نام «میزَد» که در آن میوه‌های تر و خشک، آجیل، پشمک و نوشیدنی‌های مختلف گذاشته می‌شد تا هنگام شب‌نشینی از مهمانان پذیرایی مفصلی شود. پای ثابت سفره‌های یلدا آجیل و میوه‌های انار و هندوانه است که از گذشته ولیمه این جشن محسوب می‌شود.

دست‌ساخته‌های یلدایی از جنس هنر
چیدمان سفره‌ یلدا اهمیت زیادی نزد خانواده‌های ایرانی دارد. ایرانیان از گذشته هنر خود را در تزیین سفره شب چله به نمایش می‌گذاشتند و از هر چه ساخته دست خودشان بود برای آذین این سفره استفاده می‌کردند.

برای چیدن سفره ایرانی، چه انتخابی بهتر از صنایع‌دستی که نشانی از هویت ما دارد و زیبایی‌اش بر جان هر بیننده‌ای می‌نشیند. ظروف مسی، سفالی و برنجی را تصور کنید که مقابل دیده مهمانان شما گذاشته شده و چشم‌هایی که خیره بازی رنگ و نقش آن‌هاست.

کمپین یلدای فیروزه‌ای

هدایای لوکس برای شب یلدا
هدیه دادن از رسم‌های شیرین شب یلداست که لذت هم‌نشینی و عشرت شب‌نشینی را چند برابر می‌کند. هدیه‌های یلدایی از آن دست یادگارهایی است که تا آخر عمر در خاطر گیرنده‌اش می‌ماند و شوق لحظه گرفتنش را در دلت نو می‌کند.

کافی است گشتی در اینترنت بزنید تا با دریایی از انتخاب‌ها روبه‌رو شوید. فروشگاه اینترنتی صنایع‌دستی، خرید هدیه‌ای لوکس برای شب چله و ایده تزیین سفره شب یلدا را آسان‌تر کرده است.

دانه‌های سرخ انار را تصور کنید که روی تن مسی بشقاب نشسته و طعنه می‌زند به دانه‌های فیروزه‌ای سنگ‌های حاشیه‌اش. از کادوهای منحصربه‌فردی که می‌توانید برای شب چله هدیه بدهید، اکسسوری‌های فیروزه‌کوب است که ارزش هنری بالایی دارند و نمایانگر اصالت نیز هستند.

خرید هدایای یلدا برای عروس
شب چله‌ای یکی از آیین‌های باستانی ایرانی است که برای تازه‌عروس‌ها حس‌وحال متفاوتی دارد. در رسم شب چله‌ای خانواده داماد برای نو عروس خود هدایایی را درنظر می‌گیرند و با نیت مهمانی به منزل خانواده عروس می‌روند.

در برخی از مناطق ایران این هدیه را با نام «خوانچه یا خونچه عروس» می‌شناسند. طبق این رسم در سینی‌های بزرگ مسی آجیل گذاشته می‌شود و میوه‌های آراسته شده در کنار لباس و زیورآلات در طبق‌های شکیل به عروس هدیه داده می‌شود.

با خرید اینترنتی از فروشگاه آقاجانی انواع اکسسوری‌های خاص را برگزینید، عروس و داماد را مهمان حال خوب کنید و رسم شب چله‌ای را به شیک‌ترین حالت ممکن برپا دارید.

خرید پک یلدای سازمانی
سازمان‌های خصوصی و دولتی در سال‌های اخیر به‌دنبال راهی برای قدردانی از کارمندانشان بودند، اما نَه فقط نیروی اداری بلکه می‌خواستند خانواده کارمندانشان را شاد کنند. برای این کار رسم هدیه‌های سازمانی یلدا چندسالی است که باب شده و مدیران با خرید پک‌های یلدایی کمی از حال خوب این شب را به کارمندان هدیه می‌دهند.

در پک‌های هدیه سازمانی عمدتاً مقداری آجیل و انار به‌همراه یک ظرف آجیل‌خوری یا گلدان از دست‌ساخته‌های فیروزه‌کوب وجود دارد. پک‌هایی که ظروف داخلشان به رنگ دریا و گرفتنشان مایه دلگرمی و شادابی است.

همراه هر یلدا
هرسال صنایع‌دستی آقاجانی، هرسال یلدا در کنار شماست. این شرکت با ارائه دست‌ساخته‌های اصل و طبق اصول استانداردهای جهانی، راهی به سمت جهان زیبای هنر باز می‌کند. جهانی که همه توجه‌ها به سمت آن روانه می‌شود.

تنوع کم‌نظیر و کیفیت اکسسوری‌های آقاجانی زبانزد خاص و عام است. هدیه شب یلدا با شگفتانه یلدای فیروزه ای ، یادگاری شب‌های بلند یلداست. برای خرید کادو شب یلدا می‌توانید به سراغ محصولات مس‌وپرداز این شرکت بروید. از میان فیروز‌کوب‌های فاخرش هدیه‌ای خاص برای شب چله انتخاب نمایید و پک یلدای سازمانی خود را با محصولات گل‌ومرغ مسی تکمیل کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.