طرز تهیه نارنجی پلو غذایی به رنگ پاییز

هویج ‌پلو یکی از پلوهای مخلوط قدیمی است که معمولاً آن را به دلیل رنگ نارنجی در فصل پاییز طبخ می‌کنند. این غذا را همچنین با هویج فرنگی‌ که رنگ نارنجی تیره‌‌تری دارد، می‌پزند تا پلو ظاهر خوش‌رنگ و زیبا پیدا کند. به این نوع پلو اصطلاحا نارنجی پلو هم می‌گویند.

مواد لازم چهت پخت نارنجی پلو:
هویج: یک کیلوگرم
برنج: یک کیلوگرم یا ۶ پیمانه
شکر: یک لیوان
روغن مایع سرخ‌کردنی: ۶ قاشق سوپ‌خوری
گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
زعفران ساییده شده: به مقدار لازم
پیاز متوسط: یک عدد
دارچین: نصف قاشق سوپ‌خوری
نمک: به میزان لازم

طرز تهیه نارنجی پلو:
ابتدا برنج را شسته و با مقداری نمک در آب بخیسانید. هویج‌ها را با پوست‌کن پوست بگیرید و پس از شست و‌شو با چاقو به صورت خلال‌های باریک خرد کنید یا به کمک رنده درشت آن را رنده کنید. تابه‌ای نیز آماده کرده و هویج‌های خلال شده را داخل روغن تفت دهید. بعد از تفت دادن خلال هویج، شکر را در یک پیمانه آب جوش حل کنید و به همراه زعفران ساییده شده و آب کرده داخل تابه حاوی هویج سرخ شده بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و شکر جوشیده و خلال هویج در این شیره خوب بپزد. پس از یکی دو جوش، زیر اجاق گاز را خاموش کنید.
از سوی دیگر پیاز را پوست کنده و بعد از شستن، در گوشت چرخ کرده، رنده کنید. نمک و دارچین را نیز به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس آن را به صورت کوفته‌های ریزی درآورید.داخل تابه‌ای که در آن روغن داغ کرده اید کوفته ریزه‌ها را درآن قرار دهید تا سرخ شوند.
در مرحله بعد برنج را که از قبل خیسانده بودید آبکش کرده و مانند مایه لوبیا پلو،مایه هویج پلو را نیز به صورت لایه لایه بریزید. آن‌قدر تکرار کنید تا مایه و برنج تمام شود. در پایان روی برنج را مقداری آب و روغن بریزید و آن را به روش معمول پخت برنج، دم کنید. سپس خلال پسته را در کمی روغن تفت داده و برای تزئین آماده کنید. پس از آنکه برنج دم کشید، آن را در ظرف مورد نظر بکشید و لابه‌لای آن کوفته ریزه‌ها را گذاشته و روی آن را با خلال پسته و پلوی زعفرانی تزئین کنید. نارنجی پلو یا هویج پلوی شما آماده است می‌توانید آن را سرو کنید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.