تاریخچه سوشی

سوشی اولین بار در قرن دوم میلادی، در چین درست شد و در واقع روشی بود که چینی ها برای نگهداری غذا استفاده می کردند. مردم ماهی را در برنج می گذاشتند تا مدت طولانی تری سالم بماند و قابل خوردن باشد. سپس در زمان نیاز برنج را دور می ریختند و ماهی را مصرف می کردند. این روش در چین فراگیر شد و تا قرن هفتم در ژاپن که از قدیم غذای دریایی در آن رایج بوده وارد شد. ژاپنی ها این روش را تغییر دادند و شروع کردند به خوردن برنج همراه ماهی.

در اوایل قرن هفدهم مردی به نام ماتسوموتو یوشیچی در توکیو به این مخلوط برنج و ماهی، ادویه و سرکه برنج هم اضافه کرد و سوشی های خود را به فروش گذاشت. این گونه بود که سوشی سریعاً آماده می شد و می توانست همان لحظه خورده شود به جای اینکه مانند قدیم ماه ها صبر کنند تا آماده شود.

در اوایل قرن نوزدهم شخص دیگری به نام هانایا یهی یک تغییر بزرگی در تولید سوشی ایجاد کرد. او به جای اینکه ماهی را در برنج قرار دهد، تکه نازکی از ماهی را به شکل یک مستطیل نامتقارن بر روی برنج ادویه دار قرار داد.

امروزه به این مدل سوشی، نگیری سوشی یا ادومای سوشی که برگرفته از کلمه ادو است، می گویند. همچنین نیگیری سوشی رایج ترین مدل سوشی در ژاپن است.

در آن زمان سوشی در دکه های در خیابان فروخته می شد و به عنوان یک میان وعده‌ که در حال حرکت میل کنند مصرف می شد. رفته رفته نیگیری سوشی در ژاپن گسترش یافت.

پس از آن دکه های تهیه و مصرف سوشی بسته شدند و به داخل خانه ها، در محیطی بهداشتی تر منتقل شدند. جای نشستن هم بعدها قرار داده شد و کم کم سوشی از آن حالت فست فودی به غذایی شیک تبدیل شد.

بعدها، بسیاری از ژاپنی ها در اوایل قرن نوزدهم روانه امریکا شدند و مصرف سوشی در این کشور نیز کم‌کم آغاز شده و نخستین مغازه سوشی فروشی در سال ۱۹۰۶ در آمریکا افتتاح شد.

تاریخچه سوشی

از آن موقع به بعد سوشی با سرعت بیشتری در جهان فراگیر شد و غربی ها به تهیه سوشی های جدیدتری روی آوردند. مدل هایی همچون رول سوشی کالیفرنیا که امروزه یکی از محبوب ترین سوشی محسوب می شود در کنار سایر رول های ابتکاری و اغلب لذیذ از این غذای ۱۸۰۰ ساله، روز به روز طرفدارهای بیشتری پیدا کرده است.

سوشی بعدها توسط تاجر های ایرانی که به امریکا، اروپا، چین و ژاپن سفر کرده بودن وارد ایران شد و امروزه انواع مختلفی از سوشی ها در ایران پیدا میشه فقط کافیه یه سری به رستوران های بالا شهر بزنید یا از سایت مخزن غذا سوشی خودتون رو سفارش بدید تهیه کنید.

5/5 - (6 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. زهرا می‌گوید

    ممنون مقالیه خوبی بود
    نمیدونستم سوشی مال کدوم کشور بود

  2. آرش می‌گوید

    من اصلا نمیدونم چرا نمیخوام اصلا حتی سوشی رو تست کنم

  3. الناز می‌گوید

    سوشی غذای ژاپنی و چینی هستش من دوستش ندارم اصلا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.