علت خشکی دهان بعد از بیدار شدن خواب

خشکی دهان که کسروستوما نامیده می شود، شرایطی نسبتا شایع است که اکثر مردم آن را تجربه می کنند. خشکی دهان زمانی صورت می گیرد که دهان بزاق کافی تولید نمی کند. بعضی افراد ممکن است فقط در موارد خاص دچار خشکی دهان شوند، اما برخی دیگر ممکن است زمان های بیشتری با این معضل روبرو شوند. خشکی دهان بعد از بیدار شدن خواب می تواند علل متعددی داشته باشد که در مطلب زیر به آن ها اشاره شده است:

سینوس ها، گلو و دهان
بینی برای نفس کشیدن طراحی شده است. وقتی به خوبی نفس می کشید، هوا از طریق بینی وارد بدن می شود و توسط سینوس ها گرم و مرطوب می شود. سپس هوا گرم می شود و این گرما از گلو به ریه ها می رسد. اما زمانی که به طور نامناسب نفس می کشید یا از طریق دهانتان نفس می کشید دهان خشک می شود. حتی در هوای گرم و مرطوب، تنفس از دهان می تواند دهان و گلو را خشک کند. بیماری ها، اختلالات و شرایطی که مانع از تنفس مناسب بینی می شود می تواند منجر به خشکی دهان پس از بیدار شدن از خواب شود.

بیماری بینی و خشکی دهان
عفونت، سرما، گلودرد و سینوس، مانع از نفس کشیدن راحت با بینی می شود و افراد مبتلا به این بیماری تمایل دارند از طریق دهان خود تنفس کنند. حفظ سینوس ها، به روش های پزشکی یا مکانیکی، می تواند به جلوگیری از خشکی دهان و دندان کمک کند. مراقب باشید، زیرا بعضی از داروها مانند آنتی هیستامین ها می توانند دچار خشکی دهان شوند.

مواد مخدر، الکل و خشکی دهان
موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جراحی می گوید که بیش از ۴۰۰ دارو وجود دارد که بافت ها را خشک می کند و تولید بزاق را تحت تاثیر قرار می دهد. هر یک از این داروها می تواند باعث خشکی دهان پس از بیدار شدن از خواب شود. اگر داروهایی که مصرف می کنید باعث خشکی دهان می شود می توانید داروی دیگری را در نظر بگیرد یا داروهای خانگی را برای جبران آن استفاده کند. الکل و دود سیگار می تواند تولید بزاق را کاهش دهد و باعث خشکی دهان شود.

محیط زیست و خشکی دهان
هوای خشک همراه با تنفس دهان، دهان را خشک می کند. علاوه بر این اگر هوای اتاق خشک باشد سینوس ها تحریک می شود و تنفس از طریق بینی دشوار می شود. در این مواقع بهتر است هوای اتاق را مرطوب نگه دارید. شما می توانید یک مرطوب کننده هوا بر روی سیستم گرمایشی خانه نصب کنید. روشهای دیگری که برای مرطوب کردن بینی وجود دارند عبارتند از: دوش داغ، وارد کردن بخار در اتاق خواب یا قرار دادن یک ظرف آب بر روی رادیاتور داغ.

چه هنگام باید به پزشک مراجعه کنید؟
خشکی دهان در صبح دارای معانی متعددی است. اگر در اغلب روزها دهان شما خشک می شود، ممکن است به این معنی باشد که خواب شما مناسب نیست و یا عوامل خاصی بر تولید بزاق اثر می گذارند. اغلب تغییرات ساده در شیوه زندگی مانند ترک سیگار یا استفاده از نوارهای بینی برای تنفس، ممکن است مشکل را حل کند. اگر درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی به رفع خشکی دهان کمک نکنند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. خشکی دهان ممکن است نشانه یک مسئله جدی تر مانند آپنه انسدادی خواب باشد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب دچار خشکی دهان شوند. آپنه خواب به طور بالقوه کشنده است و افراد مبتلا به این اختلال ممکن است نیاز به یک دستگاه خواب ویژه یا جراحی داشته باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.