روش‌های ابراز عقیده در محل کار

یکی از مهارت‌های مهم زندگی ابراز عقیده است، منظور از این مهارت آن است که شخص بتواند به سهولت افکار، احساسات و برداشت‌های خود را ابراز کند. با داشتن این مهارت می‌توانید از حقوق خود دفاع کرده و احساسات شخصی خود را بیان کند. بسیاری از ما گمان می‌کنیم که برای پذیرفته شدن درجمع باید همواره با آنها همراهی کرده و نظراتشان را تائید کنیم. حال آنکه این فکر خطاست. زیرا اگر برای مدتی همواره با جمع موافقت کرده و هر آنچه گفتند بپذیریم، به تدریج آنها دیگر برای ما ارزشی قایل نشده و از ما نظری نمی‌پرسند. یکی از مکان‌هایی که باید در آنجا ابراز عقیده کنیم، محل کار است.

حتماً شما هم درباره مسائلی که در محیط کارتان پیش می‌آید، طرح‌ها و پروژه‌های جدید، مشکلاتی که دارید و هر موضوع دیگری عقاید و نظراتی دارید اما شاید از آنهایی باشید که جرأت و جسارت ابراز آنها را ندارید. حرف نزدن و ابراز نکردن عقاید شاید به نظرتان شما را در حاشیه امنیت قرار می‌دهد اما در واقع به بقیه نشان می‌دهد شما فردی سلطه‌پذیر هستید برای همین به مرور می‌بینید هرکسی از کارمندان گرفته تا مدیران‌تان سعی می‌کنند به شما تسلط داشته باشند. البته جسارت داشتن در ابراز عقیده با پرخاشگری و تهاجمی رفتار کردن متفاوت است اما باید یاد بگیرید و جسارت این را پیدا کنید که عقایدتان را ابراز کنید:

– در اولین قدم باید بدانید معنای دقیق جسارت داشتن چیست و آن را درک کنید. جسارت یعنی اینکه شما اعتماد به نفس بیان عقاید و دفاع از آنها را داشته باشید در حالی که به دیگران و نظرات‌شان احترام می‌گذارید. وقتی به طور دقیق این معنا را درک کنید دیگر نه پرخاشگر خواهد بود و نه منفعل و می‌توانید بدرستی و با آرامش نظرات‌تان را بیان کنید.

– در قدم بعدی باید بدانید هنگام ابراز عقایدتان چه رفتاری باید با افراد دیگر داشته باشید. شما باید محترمانه رفتار کنید و بدون بی‌احترامی به دیگران درباره عقیده‌تان صحبت کنید. روی لحن و نحوه بیان‌تان کار کنید. ضمن اینکه باید بدانید کسی خود به خود متوجه نمی‌شود در ذهن شما چه می‌گذرد و هر نظری که دارید یا اگر از چیزی ناراحت هستید باید آن را با خونسردی بیان کنید. داشتن اعتماد به نفس و نشان دادن آن در رفتار و گفتارتان مهم است.

– بهترین سبک رفتار، رفتار قاطعانه است که در آن، شخص عقاید و احساسات خود را با رعایت اصل احترام به دیگران و ملاحظه حقوق آنها ابراز کرده و از حق و حقوق خود دفاع می‌نماید‌. روش قاطعانه، مانع از آن می‌شود که دیگران از شما سوء استفاده کنند. البته افراد با سبک برخورد قاطعانه همان طوری که برای باورها و احساسات خود ارزش قایلند، شکیبا بوده و به احساسات دیگران نیز بها می‌دهند.

– اینکه جسارت بیان عقایدتان را داشته باشید به این معنا نیست که به نظر دیگران بی‌تفاوت باشید و انتظار داشته باشید فقط نظر شما پذیرفته شود. اگر می‌بینید بقیه نظری متفاوت با شما دارند این تفاوت را بپذیرید و با درک آن با یکدیگر صحبت کنید. به حرف‌های دیگران گوش کنید و نشان دهید به حرف‌ها و عقایدشان احترام می‌گذارید. این کار باعث می‌شود آنها هم به نظرات شما احترام بگذارند.

– ارتباط‌های غیر کلامی گاهی از کلام و سخن‌، باور پذیرترند. تحقیقات نشان داده است که تاثیر عناصر غیر کلامی در رساندن پیام بیشتر از عناصر کلامی پیام می‌باشد. دیگران، نداشتن تماس چشمی در زمان ابراز نظر را به حساب نداشتن صداقت می‌گذارند. برقراری تماس چشمی، بیش‌تر هنگام ابراز احساسات در برابر دیگران دشوار است که علت را باید در ترس از طرد شدن جستجو کرد.

– وقتی نقطه‌ نظرها و حقایق با آرامش بیان می‌شوند، دیگران مخالفت را سالم ارزیابی کرده و زمینه مشاجره و بگومگو از بین می رود. در این فضای ارتباطی استرس جای خود را به آرامش و صمیمیت می دهد. برای بدست آوردن این مهارت لازم است که مدتی رفتارهای خود را کنترل کرده و برای خود پاداش و تنبیه قرار دهید. اگر این اقدام را انجام دهید به تدریج خواهید توانست با آرامش مخالفت خود را ابراز کنید. و این مهارت در ابراز وجود به شما بسیار کمک می‌کند.

– جسارت داشتن و پیگیر خواسته های خود بودن به معنای بی توجه بودن به دیدگاه های دیگران نیست. درست همانگونه که نظرات خود را بیان می کنید، سعی کنید دیدگاه های دیگر را نیز درک کنید. اجازه ندهید تفاوت ها شما را دلسرد یا عصبانی کنند. به یاد داشته باشید که تفاوت ها لزوماً به معنای درست بودن نظرات شما و غلط بودن نظرات طرف مقابل نیست. سعی کنید نقطه نظر آنها را نیز درک کنید، با احترام به صحبت هایش گوش دهید و وقتی در حال صحبت کردن است حرف هایش را قطع نکنید.

– حرف هایتان را طوری بیان نکنید که انگار می‌خواهید کسی را متهم کنید. مخصوصاً اگر مشکلی پیش آمده و می‌خواهید نظرتان را درباره آن بگویید مراقب باشید که نحوه حرف زدن‌تان باعث نشود بقیه احساس گناه کنند. بدون حاشیه‌های زیادی و زائد و روشن و مختصر نظرتان را بگویید، مسأله را بیش از حد بزرگ نکنید و تلاش کنید در حرف هایتان حقیقت را بیان کنید.

– جسارت به خرج دادن و ابراز عقیده کردن ممکن است هیجانات شما را بالا ببرد، اما این هیجانات گاهی اوقات به پرخاشگری یا خشونت تعبیر می شوند. یاد بگیرید هنگام ابراز عقاید خود خونسرد و آرام باقی بمانید؛ این کار اعتماد به نفس بیشتری به شما می بخشد و باعث می شود طرف مقابل شما نیز احساس آرامش کند. نفس کشیدن درست را از یاد نبرید و مراقب زبان بدن و ارتباط چشمی خود باشید. حواس خود را به طرف دیگر مکالمه ی خود بدهید. ذهنی آرام، کلامی آرام، و اقدام همراه با خونسردی نه تنها به شما اعتماد به نفس می بخشد، بلکه به طرف مقابل شما نیز امکان می دهد انسجام خود را حفظ کند.

اعتماد به نفس را با خودخواهی و خودمحوری اشتباه نگیرید. فکر نکنید مدام باید از خودتان و توانایی هایتان یا عقایدتان به‌صورت افراطی حرف بزنید. مثلاً به کار بردن بیش از حد «من» در جملات‌تان حتماً باعث می‌شود طرف‌های مقابل احساس بدی پیدا کنند.

مطالب مرتبط:
راههای موفقیت در کسب و کار

رازهایی برای موفقیت مدیران زن

برای موفقیت‌ هایتان جشن بگیرید

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.