چگونه مشکلات رایج وای فای را رفع کنیم؟

امروزه اینترنت بی‌سیم و وایفای همانند جریان برق شده است، به‌محض اینکه اینترنت قطع شود همه خبردار می‌شوند، عصبی رفتار می‌کنند و کارهایشان عقب می‌ماند. در این راهنما سعی کردیم در مورد مشکلات رایج در وایفای و اینترنت بی‌سیم حرف بزنیم و برای آن‌ها راهکارهای کاربردی ارائه دهیم. خیلی از عوامل ممکن است در عملکرد مودم اختلال ایجاد کرده و اینترنت بی‌سیم را قطع کند، اما شما به‌آسانی می‌توانید این مشکلات را رفع کنید.

مشکلات رایج وای فای

مشکل اول: در یکی از اتاق‌ها به اینترنت دسترسی ندارید و یا سرعت اینترنت ضعیف است

وایفای امواج رادیویی دارد که می‌تواند به محیط اطراف پخش شود. اگر مودم در گوشۀ خانه است، قسمتی از محیط و اتاق‌های اطراف را پوشش می‌دهد. بنابراین انتخاب محل مودم در آنتن دهی آن به کل اتاق‌های خانه بسیار مهم و حیاتی است. پس بهتر است مکان قرارگیری مودم را به‌درستی انتخاب کنید؛ البته بهتر است مودم را در اتاق‌خواب قرار ندهید و شب‌ها موقع خواب آن را قطع کنید. از مودم‌های چند آنتن استفاده کنید تا قدرت این امواج‌ها بیشتر شود. می‌توانید با قرار دادن آنتن‌های مودم به‌صورت افقی و عمودی میزان این امواج را کمتر و بیشتر کنید تا در چندین جهت پخش شود. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید ممکن است مودم‌های سایر واحدها با ایجاد امواج، در وایفای شما تداخل ایجاد کنند. نرم‌افزار رایگان مانند NetSpot در Mac و Windows و Analyzer Wi-Fi for Android می‌توانند هر شبکه بی‌سیم در نزدیکی شما را شناسایی کرده و کانال مورداستفاده شما و این شبکه‌ها را نشان دهند. اگر مودم با شبکه‌های مجاور در اتاق‌های خاص همپوشانی داشته باشد، بهتر است از کانال‌های کم تراکم‌تر استفاده کنید.

مشکلات رایج وای فای

مشکل دوم: سرعت وایفای در تمام نقاط خانه بسیار کم است

اگر کاهش سرعت وایفای در تمام قسمت‌های خانه وجود داشته باشد مشکل از جای دیگر است. برای رفع این مشکل سعی کنید لپ‌تاپ را به‌طور مستقیم و از طریق کابل به مودم خود متصل کرده و سرعت اینترنت خود را با استفاده از یک سایت مانند speedtest.net تست کنید. اگر سرعت اینترنت هنوز پایین است، احتمالاً مشکل از اتصال اینترنت است نه مودم. با پشتیبانی شرکت اینترنتی خود تماس بگیرید. اگر سرعت در حال سیمی خوب است؛ ممکن است کانال بی‌سیم به‌وسیله دستگاه‌های دیگر اشغال شده و سرعت را پایین آورده باشد. بنابراین دستگاه‌های دیگر را قطع کرده و تنظیمات مودم کانال را تغییر دهید. برای این کار می‌توانید نام مودم خود را جست‌وجو کرده و دستورالعمل آن را پیدا کنید. اگر این روش مشکل راحل نکرد، مودم را ری استارت کنید و دوباره آن را تنظیم نمایید. در بیشتر مودم‌ها دکمه “Reset” وجود دارد که با فشردن آن مودم ری استارت می‌شود. برخی از مودم‌ها داری یک دکمه و یا سوراخ هستند که باید به‌وسیله یک شی باریک مانند خلال دندان به مدت سی ثانیه آن را بفشارید تا مودمتان ری استارت شود. در نهایت بر اساس دستورالعمل مخصوص و یا پشتیبانی خدمات اینترنتی‌تان دوباره آن را تنظیم کنید.

مشکلات رایج وای فای

مشکل سوم: فقط یکی از دستگاه‌ها به وایفای وصل نمی‌شود

گاهی اوقات مشکل تنها در ارتباط و اتصال یک دستگاه است. مثلاً یک گوشی یا لپ تا به وایفای وصل نمی‌شود و بقیه دستگاه‌ها مشکلی ندارند و قادر هستند از اینترنت استفاده کنند. شاید این مشکل لحظه‌ای باشد یک بار مودم را خاموش کرده و اتصال دستگاه به مودمتان را نیز قطع کنید. حال مودم را روشن کرده و دوباره سیستم را به وایفای وصل نمایید؛ اگر این مشکل حل نشد. بر روی دستگاه خود نام شبکه وایفای را پاک کرده و دوباره آن را جست‌وجو کنید و رمز وایفای را وارد نمایید. درصورتی‌که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید می‌توانید از پنجره wifi troubleshooting برای پیدا کردن این مشکل استفاده کنید. درصورتی‌که مشکل حل نشد، سیستمتان را ریبوت کرده و دوباره به وایفای وصل شوید.

مشکل چهارم: هیچ یک از دستگاه‌ها به اینترنت وصل نمی‌شوند

اگر هیچ‌کدام از سیستم‌های موجود در خانه نمی‌توانند به وایفای وصل شوند؛ لپ‌تاپ خود را از طریق کابل به مودم وصل کنید و اینترنت آن را بررسی نمایید. اگر اینترنت وصل می‌شود مشکل از وایفای است؛ اما اگر وصل نمی‌شود مشکل از اینترنت است و بهتر است هر چه زودتر با پشتیبانی خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید. ری استارت کردن مودم می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند. همان‌طور که اشاره کردیم دکمه ری استارت در مودم را برای سی ثانیه فشار دهید و مودم را دوباره تنظیم کرده و اتصال آن را امتحان کنید. اگر باز هم مشکل رفع نشد ممکن است مودم آسیب دیده باشد و بهتر است اتصال را با یک مودم جدید نیز امتحان نمایید.

مشکلات رایج وای فای

مشکل پنجم: گاهی اوقات اتصال اینترنت قطع می‌شود

آیا قطعی اینترنت به‌صورت الگوی منظمی رخ می‌دهد؟ مثلاً هر وقت که ماکروویو را روشن می‌کنید اتصال اینترنت قطع می‌شود. این ممکن است عجیب به نظر برسد اما برخی از این مودم‌ها با این مشکلات روبه‌رو می‌شوند. مخصوصاً اگر در فرکانس ۲.۵ گیگاهرتزی باشد و یا ماکروویو قدیمی باشد و پوشش بدنه مناسبی نداشته باشد. درواقع امواج اطراف ممکن است در برخی ساعات در امواج رادیویی مودم تداخل ایجاد کرده و آن را غیرفعال کند. مثلاً اگر یکی از همسایه‌های شما از وایفای قوی استفاده می‌کند؛ این کار می‌تواند سیگنال وایفای شما را ضعیف‌تر کند. در این مواقع تغییر کانال مودم به مشکل شما کمک می‌کند. شما می‌توانید از NetSpot در Mac و Windows و Wi-Fi Analyzer برای اندروید برای نشان دادن هر شبکه بی‌سیم در نزدیکی خود استفاده کنید. اگر شبکه شما با شبکه‌های مجاور همپوشانی دارد؛ تنظیمات روتر کانال را تغییر داده و از کانال‌های کم تراکم‌تر استفاده کنید.

مشکلات رایج وای فای

مشکل ششم: نام وایفای در لیست جست‌وجو گوشی وجود ندارد

برای این کار بهتر است دوباره آن را جست‌وجو کنید. آیا برای افزایش امنیت شبکه، اسم شبکه وایفای را پنهان نکرده‌اید؟ با سیم به اینترنت متصل شده و شبکه را بررسی کنید، آیا شبکه بر روی لپ‌تاپ به نمایش درمی‌آید. اگر شبکه‌ای وجود ندارد تنظیمات مودم را ری استارت کرده دوباره مودم را تنظیم کنید.

گوشی به شبکه اینترنتی متصل شده است اما اینترنت قطع است
یک بار اتصال اینترنت در دستگاه را قطع کرده و دوباره متصل شوید. اگر مشکل حل نشد لپ‌تاپ خود را از طریق کابل به مودم وصل کنید. اگر اینترنت برقرار است مشکل از مودم است و ممکن است نیاز به تنظیمات مجدد داشته باشد. اما اگر هنوز اینترنتی وجود ندارد بهتر است با خدمات پشتیبانی اینترنت خود تماس بگیرید.

مودم به‌صورت مرتب قطع می‌شود
در این حالت بهتر است مودم را ری استارت کنید، این کار را می‌توانید از طریق دکمه ریست در پشت مودم و نگه‌داشتن آن به مدت سی ثانیه انجام دهید. اگر بعد از ری استارت کردن سیستم باز هم مشکل وجود داشت به‌احتمال زیاد مودم دچار مشکل شده است و بهتر است از گارانتی آن استفاده کرده و مودم را تعویض کنید.

مشکلات رایج وای فای

رمز عبور وایفای را فراموش کرده‌ام
اگر واقعاً رمز وایفای را فراموش کرده‌اید و آن را هیچ کجا یادداشت نکرده‌اید؛ تنها راه رفع این مشکل ری استارت کردن مودم است که از طریق سوراخ پشت مودم و نگه‌داشتن آن به مدت سی ثانیه انجام می‌شود. سپس باید از طریق آدرس آی پی مودم به تنظیمات آن رفته و دوباره آن را تنظیم کرده و یک رمز عبور جدید در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط:
چگونه مشکل اتصال اینترنت در ویندوز ۱۰ را حل کنیم؟

کدام کشور پرسرعت‌ترین اینترنت را دارد؟

چگونه سرعت مرورگرها را افزایش دهید؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.