روش‌های کاهش درد زایمان طبیعی

درد زایمان بر کسی پوشیده نیست. عمده ترین علت، ترس از زایمان و انتخاب سزارین، اشنا نبودن با مراحل زایمان و نحوه مدیریت آن است. در زبان انگلیسی درد زایمان را labor به معنای انجام کار سخت می‌نامند. احساس درد زایمان طبیعی بازتابی کاملا فردی از محرک های متغیری است که هر یک از زنان بر اساس وضعیت خود آنها را دریافت و تفسیر می کنند. شرایط و وضعیت های احساسی، انگیزشی، شناختی و اجتماعی و فرهنگی این محرک ها را تعدیل می کنند، بنابراین انتخاب روش تسکین و کاهش درد زایمان براساس ویژگی های هر فرد انتخاب می شود. درد زایمان و زایمان برای هر زن و در هر بارداری متفاوت است و به بسیاری از عوامل، از جمله اندازه نوزاد و نحوه قرار گرفتن آن در رحم بستگی دارد. معمولاً در ابتدای کار خفیف است، اما وقتی به زایمان نزدیک می‌شوید، بدتر می‌شود. درد می‌تواند در هر دو حالت از انقباضات رحمی (هنگامی که رحم سفت می‌شود) و بعداً، از کشش واژن هنگام خروج جنین از بدن احساس شود. راه‌های زیادی برای مدیریت درد وجود دارد و هیچ راهی برای همه افراد به طور یکسان کارساز نیست. تصمیم درست آن روشی است که برای شما بهترین است. شما به عنوان یک زن باردار می توانید با انجام بعضی نکات اصولی، قبل از شروع درد زایمان و همچنین با به کار بردن راه حل های دارویی با سهولت و سلامتی این کار را انجام دهید.

– معمولا مادران باردار بعلت نداشتن آگاهی کافی از فیزیولوژی و مسیر زایمان، ممکن است نگران و آشفته باشند، شرکت در کلاس های آموزشی و با بالا بردن اطلاعات در این زمینه، باعث ایجاد آرامش و اعتماد به نفس در آنان خواهد شد.

– شما به عنوان یک خانم که در حال زایمان طبیعی هستید، می توانید درد زایمان، درد دست ها و پاها و حتی کمر درد خود را با گذاشتن یک بطری آب گرم و یا یک کیسه آب سرد بر روی این مواضع، بسیار کاهش دهید. فراموش نکنید که شما می توانید گرفتگی عضلات خود را هم با این راه حل طبیعی به راحتی برطرف نمایید.

– از زمان شروع درد دیگر باید پرخوری را کنار بگذارید. تنها یک خوراکی مختصر بخورید که در طول این چند ساعت انرژی کافی داشته باشید، اما یادتان باشد سراغ غذاهای چرب و دیر هضم نروید، زیرا پر بودن معده سبب حالت تهوع و استفراغ در طول زایمان می شود. به علاوه انقباض شدید عضلات و تنفس شدید آب بدن تان را کم میکند. محققان دریافته اند تزریق وریدی مایعات طول فرایند زایمان را تا یک ساعت کاهش می دهد. بهتر است با شروع دردتان در منزل مایعات کافی بنوشید؛ در بیمارستان هم به محض تشنگی تیم پزشکی و پرستاران را مطلع کنید.

– یکی از بهترین روش های کنترل درد زایمان طبیعی، استفاده از تکنیک های تنفس است. دکتر برندلی استوارت، عصب شناس بیمارستان نیویورک معتقد است که با استفاده از تکنیک های تنفس عمیق و آرامش ذهن و بدن می توان انقباض های رحم و درد ناشی از آن را کنترل کرد. همه مادران باردار می توانند با شرکت در کلاس های بارداری و آمادگی زایمان تمام این تکنیک ها را بیاموزند و قبل از زایمان تمرین کنند.

– به خاطر داشته باشید که ماساژ دادن آهسته بدن مادر باردار کمک خواهد کرد تا زمانی که او در حال زایمان طبیعی است، درد دست ها، پاها و عضلات رحم کاهش یابد. خانم های باردار می توانند از شریک زندگی خود و یا مامای معالجشان بخواهند که درکار ماساژ دادن شرکت کنند.

– استفاده از آب گرم در حوضچه، حمام و یا جکوزی اضطراب مادر را کاهش داده و انقباضات موثر را افزایش می دهد. به گفته دکتر ناتاشا فورد، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه می سی سی پی، نشستن مادر باردار در وان آب گرم، سرعت انبساط عضلات رحم و واژن و باز شدن دهانه رحم را افزایش می دهد و درد زایمان را کم می کند.

– صحبت کردن مادر باردار با یک دوست مورد اعتماد و یا یک فرد آگاه در مورد ترس خودش از زایمان طبیعی، می تواند برای او آرامش بخش باشد. به یاد داشته باشید که وقتی مادر باردار نگرانی های خود را برای کسی که می تواند به او اعتماد کند، با صدای بلند توضیح دهد با این روش می تواند بسیاری از مشکلات خود را حل کند.

– تغییر وضعیت مادر در کاهش درد مفید است. این تغییر وضعیت در هر مرحله از درد زایمان طبیعی متفاوت است. مثلا در صورتی که هنوز مادر باردار به مرحله پایانی خروج نوزاد نرسیده باشد، وضعیت خوابیده به پهلوی چپ، وضعیت سجده و یا ماساژ کمر مادر هنگامی که برعکس روی صندلی نشسته است مفید می باشد، ولی در مرحله دوم زایمان یعنی مرحله زور زدن بهتر است چانه به قفسه سینه چسبیده و پاها را داخل شکم برده و برای تولد نوزاد تلاش کند.

– داروهای مسکن همچنین می‌تواند با تزریق به رگ و ماهیچه یا با استنشاق باعث کاهش درد زایمان شود. این نوع داروها درد را کاملاً از بین نمی‌برد، اما آن را کاهش می‌دهد. این داروها به این دلیل که بر کل بدن تأثیر یکپارچه می‌گذارد و باعث خواب‌آلودگی شما و نوزادتان است، بیشتر در اوایل شروع درد زایمان استفاده می‌شود تا به استراحت کردن شما و ذخیرۀ انرژی برای زمان زایمان کمک کند.

– راه رفتن و پیچ و تاب خوردن هم درد را تسکین میدهد هم به روند زایمان کمک میکند، زیرا در این حالت نیروی جاذبه زمین به نفع شما خواهد بود و به چرخیدن و تکان خوردن بچه کمک میکند. در بیمارستان مرتب میخواهند معاینه تان کنند و برای تزریق دارو، شما را بی تحرک نگه می دارند و نمیگذارند راه بروید. در این حالت می توانید همان طور که روی تخت دراز کشیده اید، دستها و پاهایتان را حرکت دهید یا بلند شوید و روی لبه تخت بنشینید یا به لبه ای تکیه دهید.

مطالب مرتبط:
افسردگی بعد از زایمان

نکاتی برای موفقیت مادران شاغلی که تازه زایمان کرده اند

افسردگی پس از زایمان همسر و راه های درمان آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.