راه خانگی دفع سنگ کلیه و انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از دردناکترین شرایط پزشکی است و علت آن بر اساس نوع سنگ متفاوت است. سنگ های کلیه توده های جامدی هستند که از کریستال ساخته شده اند و دفع سنگ کلیه بسیار دردناک است. سنگ کلیه معمولا در کلیه ایجاد می شود، با این حال، آنها می توانند در هر مسیری از دستگاه ادراری توسعه یابند از جمله:

کلیه ها
پیشاب نای
مثانه
مجرای ادرار

انواع سنگ کلیه
سنگ های کلیه از کریستال های مشابه تشکیل شده اند. انواع مختلف سنگ های کلیه عبارتند از:

کلسیم
سنگ های کلسیم شایع ترین نوع سنگ کلیه هستند. آنها اغلب از اگزالات کلسیم ساخته می شوند، هر چند می توانند شامل فسفات کلسیم یا مالانات نیز باشند. غذاهای غنی از اگزالات می تواند خطر ابتلا به این نوع سنگ را افزایش دهند. غذاهای غنی از اگزالات عبارتند از:

چیپس سیب زمینی
بادام زمینی
شکلات
چغندرقند
اسفناج

با این حال، حتی اگر برخی سنگهای کلیه از کلسیم ساخته شده باشند، کافی بودن کلسیم در رژیم غذایی از ایجاد سنگ جلوگیری می کند.

اسید اوریک
این سنگ در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. این سنگ ها می توانند در افراد مبتلا به نقرس یا افراد مبتلا به شیمی درمانی رخ دهند. زمانی که ادرار بیش از حد اسیدی باشد، سنگ اسید اوریک تشکیل می شود. رژیم غذایی حاوی پورین می تواند میزان اسید ادرار را افزایش دهد. پورین یک ماده بی رنگ است که در پروتئین حیوانی مانند ماهی، صدف و گوشت وجود دارد.

استرویت
این سنگ بیشتر در زنان مبتلا به عفونت ادراری (UTIs) یافت می شود. این سنگ ها می توانند بزرگ باشند و باعث انسداد ادرار شوند. آنها به دلیل عفونت کلیه تشکیل می شوند و درمان عفونت حاد می تواند از ایجاد سنگ های struvite جلوگیری کند.

سیستین
سنگ های سیستین نادر هستند. آنها در مردان و زنان مبتلا به اختلال ژنتیکی سیستینوری رخ می دهند. سیستین، اسیدی است که به طور طبیعی در بدن رخ می دهد و از کلیه ها به داخل ادرار می رسد.

راه های دفع سنگ کلیه
سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است و ممکن است به دفع سنگ کلیه کمک کند

رفتار
درمان سنگ کلیه بسته به نوع سنگ و علت آن متفاوت است.

راه های دفع سنگ کلیه
اکثر سنگ های کوچک کلیه نیازی به درمان تهاجمی ندارند و می توانید آن را با روش های زیر دفع کنید:
آب آشامیدنی: مصرف بیش از ۱.۹ تا ۲.۸ لیتر آب در روز ممکن است به تخریب سیستم ادراری کمک کند. مگر اینکه دکتر تجویز کند که برای دفع ادار باید آب زیاد بنوشید.

مسکن ها: دفع سنگ کلیه می تواند باعث ناراحتی شود. برای از بین بردن درد خفیف، پزشک ممکن است داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن، استامینوفن، یا ناپروکسن سدیم تجویز کند.

درمان پزشکی: گاهی ممکن است پزشک برای دفع سنگ کلیه دارد تجویز کند. این نوع داروها که به عنوان مسدود کننده آلفا شناخته می شوند، به شما کمک می کند سنگ کلیه را سریعتر و با درد کمتری دفع کنید.

قبل از مصرف هر گونه داروهای خانگی بهتر است با پزشک مشورت کنید، مخصوصا برای افرادی که از وضعیت پزشکی خاصی رنج می برند یا داروهای خاصی مصرف می کنند.

بسیاری از آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها، فشار خون، کلسترول و داروهای کبدی می توانند با داروهای گیاهی ناسازگار باشند. شما می توانید روش های زیر را عملی کنید.

راه های خانگی دفع سنگ کلیه

۱. آب
آب آشامیدنی ساده ترین راه برای جلوگیری و درمان سنگ کلیه است. اکثر مقامات بهداشتی توصیه می کنند در روز هشت لیوان آب مصرف کنید. نوشیدن ۱۲ لیوان آب در روز ممکن است به دفع سریع کلیه کمک کند.

۲. آب لیمو
لیمو حاوی سیترات است، سیترات ترکیبی است که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می کند و رشد آنها را کند می کند. نوشیدن دو لیوان در روز آب حاوی آب لیمو (یک لیوان در صبح و ناشتا یک لیوان چند ساعت قبل از شام) ممکن است باعث دفع سنگ کلیه شود. هنگام خرید آب لیمو به برچسب روی آن توجه کنید. بسیاری از آب لیموها حاوی مقدار کمی عصاره لیمو و مقادیر زیادی شیرین کننده ها هستند که می توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند.

۳. ریحان
ریحان حاوی ترکیبات شناخته شده است که به تثبیت سطوح اسید اوریک کمک می کند. یک قاشق چای خوری عصاره ریحان با آب خالص ممکن است به جلوگیری و درمان سنگ های کلیه کمک کند.

۴. سرکه سیب
سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است و ممکن است به حل شدن کلسیم کمک کند. دو قاشق غذا خوری سیب سرکه را با ۸ اونس آب مخلوط کنید، این ترکیب ممکن است علائم سنگ کلیه را کاهش دهد و از پیشرفت آن ها جلوگیری کند. این مخلوط می تواند چندین بار در روز مصرف شود و ممکن است در هنگام مصرف قبل از غذا موثر باشد.

۵. عصاره قاصدک
قاصدک ها حاوی ترکیباتی هستند که باعث افزایش تولید صفرا و ادرار می شوند و زباله ها را از بدن دفع می کنند.

۶. آب کرفس
کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده است که تولید ادرار را افزایش می دهد. اضافه کردن کرفس به وعده های غذایی می تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

۷. کاهش وزن
وزن سالم همراه با یک رژیم غذایی حاوی فیبر برای جلوگیری از سنگ کلیه و درمان آن ضروری است. کربناته، کافئین و نوشیدنی های الکلی می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

۸. لوبیا قرمز
لوبیا قرمز حاوی مقدار زیادی منیزیم است که به کاهش سنگ کلیه و علائم آنها کمک می کند.

۹. روغن زیتون طبیعی
روغن زیتون طبیعی یک راه عالی است که با تحریک دستگاه ادراری، عبور سنگ کلیه را آسان می کند.

۱۰. عصاره گیاه تریبولوس
این گیاه ممکن است به کاهش میزان فسفات در ادرار کمک کند و ساخت سنگ را سخت تر کند. این گیاه همچنین شامل ترکیباتی برای افزایش تولید ادرار و کمک به حل و فصل مواد معدنی می باشد. تمام اجزای گیاه و میوه های آن می تواند خام مصرف شود، این گیاه ممکن است به صورت قرص هم مصرف شود.

۱۱. آب انار
به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدان انار شانس ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. آب انار همچنین حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و سنگ را دفع می کند.

مطالب مرتبط:
نکاتی برای حفظ سلامت کلیه‌ها

پنج نکته کلیدی در مهار سنگ کلیه

نوشیدنی گازدار دشمن نامرئی کلیه‌ها

منبع: kidney stone excretion

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.