راه‌های درمان خانگی بواسیر

هموروئید (HEM-uh-roids)، که بواسیر هم نامیده می شود، بیماری شایعی است که در بزرگسالان رخ می دهد و تقریباً از هر چهار نفر سه نفر را مبتلا می کند. فشار بیش از حد به راست روده (رکتوم) و ناحیه مقعدی باعث می شود سیاهرگ‌ ها به طور غیرطبیعی متورم شوند. در این مطلب و راه‌های درمان خانگی بواسیر را بیان می کنیم:

هموروئید داخلی
شما معمولا نمی توانید این هموروئید را ببینید یا احساس کنید. این هموروئید به ندرت ناراحتی ایجاد می کند، اما فشار دادن یا سوزش در هنگام مدفوع می تواند باعث درد و خونریزی شود. در هموروئید داخلی بیمار پس از دفع مدفوع احساس می‌کند که تخلیه کامل صورت نگرفته است.

هموروئید خارجی
هموروئید یا بواسیرخارجی در زیر پوست و کناره مقعد ایجاد می شود. هموروئید خارجی می تواند باعث خارش یا خونریزی هنگام مدفوع شود.

علائم بواسیر یا هموروئید

علائم و نشانه های هموروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خونریزی بدون درد در طی حرکات روده – ممکن است در مدفوع خود کمی خون مشاهده کنید
خارش یا سوزش در منطقه مقعد
درد یا ناراحتی در مقعد
تورم در اطراف مقعد
بی اختیاری مدفوع

علائم هموروئید معمولا به محل آن بستگی دارد.

درمان خانگی بواسیر
خوردن میوه ها، سبزیجات و دانه ها باعث تسریع مدفوع می شود و یکی از راههای درمان خانگی بواسیر است

دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر

علت اصلی بیماری بواسیر یا هموروئید در دست تحقیق و بررسی است اما عوامل متعددی در حاد کردن بیماری بواسیر نقش دارند که عنوان های آن به شرح زیر است:

۱- داشتن یبوست و اسهال مزمن

۲- فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع مدفوع

۳- بارداری و زایمان طبیعی

۴- کم تحرک بودن و نشستن طولانی مدت

۵- لواط

۶- عوامل ارثی وژنتیکی

۷- چاقی و افزایش وزن

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید
خونریزی در طی حرکات روده شایع ترین علامت هموروئید است. پزشک می تواند یک معاینه فیزیکی انجام دهد و سایر آزمایش ها را برای تأیید هموروئید تجویز کند.

– اگر علاوه بر خونریزی، تغییرات مشخصی در روده دارید یا مدفوعتان دچار تغییر رنگ شده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
– اگر مقدار خونریزی مقعد شما زیاد است و سرگیجه یا ضعف دارید حتماً به اورژانس مراجعه کنید. چون ممکن است بعد از گذشت زمان به کم خونی، عفونت و حتی سرطان رکتال منجر شود.

خوشبختانه،گزینه های موثری برای درمان هموروئید ها وجود دارد. بسیاری از افراد می توانند این وضعیت را با درمان های خانگی و تغییر شیوه زندگی درمان کنند.

دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر
نوشیدن مقدار زیادی مایعات و نرم نگه داشتن مدفوع می تواند یکی از راههای درمان خانگی بواسیر باشد

درمان خانگی بواسیر با روش های طبیعی

بهترین راه برای جلوگیری از هموروئید این است که مدفوع خود را نرم نگه دارید، به طوری که آنها به راحتی عبور کنند. برای جلوگیری از هموروئید و کاهش علائم هموروئید، این نکات را دنبال کنید:

خوردن غذاهای با فیبر بالا
خوردن میوه ها، سبزیجات و دانه ها باعث تسریع مدفوع می شود و حجم آن را افزایش می دهد، از طرفی تنش هایی که باعث ایجاد هموروئید می شود از بین می برد. برای جلوگیری از مشکلات هموروئید، فیبر را به رژیم خود اضافه کنید.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات
هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات بنوشید تا مدفوع را نرم نگه دارید. مکمل های فیبر را در نظر بگیرید. مصرف مقدار کافی فیبر در رژیم غذایی به اکثر مردم توصیه می شود (۲۵ گرم در روز برای زنان و ۳۸ گرم در روز برای مردان). مطالعات نشان داده است که مکمل های ضد فیبر مانند متاموسیل و سیتریکل موجب بهبود علائم کلی بواسیر می شود. این محصولات کمک می کند مدفوع را نرم و مرتب نگه دارید. اگر از مکملهای فیبر استفاده می کنید، هر روز حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت، مکمل ها می توانند باعث ایجاد یبوست شوند.

عدم فشار هنگام مدفوع
فشار دادن و نفس کشیدن در هنگام عبور از مدفوع باعث ایجاد فشار بیشتری در رگهای رکتوم پایین می شود، پس به خودتان فشار زیادی وارد نکنید.

فعالیت ورزشی
برای کمک به جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگ ها، فعال باشید. بواسیر می تواند به علت ایستادن یا نشستن طولانی مدت رخ دهد. ممکن است چاقی باعث ایجاد هموروئید شود، پس با کاهش وزن به جلوگیری از آن کمک کنید.

منبع: home remedies for hemorrhoids

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مژگان می‌گوید

    خیلی مطالب مفیدو کلیدی بود ممنون???

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.