ترشحات واژن در حین بارداری طبیعی است؟

ترشحات واژن در بارداری یکی از اتفاقاتی است که بسیاری از زنان با آن روبرو می شوند. بعضی از زنان که به تحولات غیرمعمولی دوران بارداری حساسیت دارند، با مشاهده ترشحات واژن نگران می شوند. بنابراین مهم است بدانیم چه مقدار از ترشحات واژن غیر طبیعی است و برای رفع آن باید چه کارهایی انجام دهیم.

ترشحات واژن در حین بارداری چیست؟

ترشحات واژن در دوران بارداری به طور کامل طبیعی است، زیرا بدن در این دوران در معرض تغییرات زیادی قرار می گیرد. با این حال، برخی از انواع ترشحات غیر طبیعی هستند و ممکن است نشانۀ بیماری یا عفونت در بدن باشند که باید با پزشک مطرح شود.

ترشحات طبیعی واژن

ترشحات طبیعی واژن باید شیری و سفید رنگ باشد و این ماده لوزوره نامیده می شود. این ترشحات بوی ملایمی دارند و بهتر است در این حالت نگران نباشید، زیرا اکثر زنان این نوع ترشحات را تجربه می کنند.

ترشحات غیر طبیعی واژن

ترشحات غیر طبیعی واژن ممکن است پررنگ، سبز یا زرد رنگ باشند و بوی نامطبوعی داشته باشند. این حالت نشانه ای از وجود عفونت مخمر یا سایر عفونت ها در بدن می باشد. این امر می تواند به شما و موفقیت بارداری شما آسیب برساند و باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

ترشحات واژن در حین بارداری
ممکن است در پایان دوران بارداری ترشحات پررنگ تری داشته باشید که با خونریزی همراه باشد

علل تخریب واژن در حین بارداری
علل اولیه ترشحات واژن در دوران بارداری نرم شدن بافت، پیشرفت بارداری، آماده سازی برای زایمان یا عفونت می باشد.

مهمتر از همه، تغییرات بافت مهبل و رحم سبب می شود که برخی از آنها از بین برود یا به عنوان ترشحات خارج شوند. به طور مشابه، با پیشرفت بارداری، تغییرات جسمی در رحم موجب تخلیه ترشحات اضافی می شود. این طبیعی است که شما در دو هفته اول بارداری در معرض خونریزی قرار بگیرید. با این حال، هر خونریزی یا لکه بینی باید بلافاصله به پزشک گزارش شود، اگر چه در اغلب موارد، پس از معاینه طبیعی به نظر می رسد.

ممکن است در پایان دوران بارداری ترشحات پررنگ تری داشته باشید که با خونریزی همراه باشد. این حالت ممکن است نگران کننده باشد.

سایر علل رایج ترشحات واژن در دوران بارداری عبارتند از استفاده از قرصهای پیشگیری از بارداری، دیابت، بیماریهای گوناگون جنسی (گونوره)، واژینوز باکتریایی، سرطان دهانه رحم یا بیماری التهابی لگن و موارد دیگر.

با توجه به ظاهر و بافت رحم، ترشحات طبیعی مایع نازک و سفید رنگی هستند که قوام شیر دارند. این شکل از تخلیه (leukorrhea) بوی ملایم دارد. از سوی دیگر، ترشحات غیر طبیعی ممکن است زرد یا سبز رنگ باشد، این ترشحات ضخیم تر هستند و حالت پنیری دارند. بوی ترشحات غیر طبیعی ناخوشایند است و نشان دهنده حضور احتمالی عفونت است. همچنین هنگام تخلیه ترشحات نباید خارش یا ناراحتی داشته باشید در غیر این صورت باید با پزشک خود در مورد علائم آن صحبت کنید.

علل تخریب واژن در حین بارداری
علل اولیه ترشحات واژن در دوران بارداری نرم شدن بافت، پیشرفت بارداری، آماده سازی برای زایمان یا عفونت می باشد

ترشحات در دوره های اول، دوم و سوم
بسته به مرحله بارداری فرد، ترشحات انواع مختلفی دارد که می تواند به معنای چیزهای مختلف باشد. بنابراین مهم است که نه تنها به قوام و بوی ترشحات توجه کنید بلکه به دوره های بارداری نیز اهمیت دهید.

سه ماهه اول
در سه ماهه اول، احتمالا ترشحات سفید، شیری و بی ضرر هستند که بر اکثریت زنان تاثیر می گذارد. در واقع، این نوع ترشحات ممکن است اولین نشانه ای باشد که شما حامله هستید. اما اگر باردار نیستید، این ترشحات می تواند نشانۀ این باشد که عادت ماهانه شما نزدیک است.

سه ماهه دوم
همانطور که بارداری در حال پیشرفت است، تخلیه لوزوره در مقایسه با سه ماهه اول بیشتر می شود، اما هنوز هم طبیعی است. در این سه ماهه باید به بو و ظاهر آن بیشتر توجه کنید.

سه ماهه سوم
ترشحات واژن در سه ماهه آخر تغییر پیدا می کند و اغلب ضخیم تر می شود. با این حال، ترشحات به طور قابل توجهی شایع تر می شود و این می تواند نشانه ای از زایمان زودرس یا پارگی رحم باشد.

درمان ترشحات واژن
برای ترشحات واژن هیچ درمانی وجود ندارد، زیرا ترشحات یک فرایند طبیعی و ضروری هستند که باعث می شوند بدن خود را از بافت و مایع اضافی خلاص کند. با این حال، برای درمان ترشحات غیر طبیعی، تعدادی از گزینه ها وجود دارد که بسته به علت آن باید توسط پزشک تشخیص داده شود، نه شما!

اگر از عفونت مخمر رنج می برید، داروهای ضد قارچی توصیه می شود، در حالی که عفونت های باکتریایی (واژینوز) به آنتی بیوتیک نیاز دارند. مهمترین اقدامات برای درمان ترشحات واژن، رعایت بهداشت و حمام کردن است. شما باید واژن را در طول بارداری تمیز نگه دارید و از صابون های عطری و سایر محصولات آرایشی اجتناب کنید.

منبع: Vaginal discharge during pregnancy

مطالب مرتبط:
عفونت واژن چیست و درمان عفونت واژن در طب سنتی

درمان خارش واژن با جوش شیرین

عوارض ختنه زنان برای سلامتی چیست؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.