برای درمان کبد چرب چه کار کنیم؟

کبد دومین عضو حیاتی بدن است و کارکرد آن این است که همه مواد مضر را از خون فیلتر می کند. کبد چرب اصطلاحی است که میزان چربی موجود در کبد را توصیف می کند. این طبیعی است که در کبد چربی وجود داشته باشد، اما اگر چربی آن بیش از حد باشد نشانۀ مشکلی در بدن است و باید آن را درمان کنیم. اگر بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد را چربی تشکیل دهد گفته می شود کبد چرب است. کبد چرب یک بیماری شایع است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا در افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال تشخیص داده می شوند. به طور کلی زمانی که سلول ها آسیب می بینند کبد به بازسازی سلول های جدید می پردازد. هنگامی که کبد آسیب های مکرر می بیند، زخم های دائمی رخ می دهد و این بیماری سیروز نامیده می شود.

علائم کبد چرب چیست؟
در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائم است و معمولا نشانه های مرتبط با آن را ندارد. ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی ناگهانی در شکم داشته باشید یا ممکن است کبد کمی بزرگ شود که پزشک می تواند این وضعیت را طی یک معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

با این حال، وجود چربی بیش از حد در کبد می تواند باعث التهاب شود. اگر کبد ملتهب شود، باعث علائم زیر می شود:

– اشتهای ضعیف
– کاهش وزن
– درد شکم
– ضعف فیزیکی
– خستگی
– گیجی

اگر کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد پیشرفت کند، علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشند:

-شکم بزرگ و مایع پر شده
– زردی پوست و زرد شدن چشم
– گیجی
– خونریزی

علائم کبد چرب
کبد چرب یک حالت برگشت پذیر است که اغلب با اصلاح شیوه زندگی درمان می شود

علل کبد چرب چیست؟

شایع ترین علت کبد چرب، نوشیدن الکل است، در بسیاری از موارد، پزشکا ن نمی دانند چرا نوشیدن الکل باعث چرب شدن کبد می شود.

کبد چرب هنگامی ایجاد می شود که بدن، چربی بیش از حد ایجاد می کند یا نمی تواند به اندازه کافی متابولیزه کند. چربی بیش از حد در سلول های کبدی ذخیره می شود و این چربی باعث تشکیل بیماری کبدی می شود. خوردن رژیم غذایی با چربی بالا و قند بالا به طور مستقیم به کبد چرب منجر نمی شود، اما می تواند به آن کمک کند.

علاوه بر الکل، عوامل شایع کبد چرب عبارتند از:

– چاقی
– سطح بالای چربی خون
دیابت
– ارثی- ژنتیکی
– کاهش سریع وزن
– عوارض جانبی برخی داروها، از جمله آسپرین، استروئید، تاموکسیفن (Nolvadex) و تتراسیکلین (Panmycin)

راههای درمان کبد چرب

کبد چرب یک حالت برگشت پذیر است که اغلب با اصلاح شیوه زندگی حل می شود. در اینجا ۵ راه برای رسیدن به این هدف وجود دارد:

درمان کبد چرب
کبد چرب هنگامی ایجاد می شود که بدن، چربی بیش از حد ایجاد می کند یا نمی تواند به اندازه کافی متابولیزه کند

۱. کربوهیدرات کمتر مصرف کنید
رژیم غذایی نامناسب علت اصلی کبد چرب است. بزرگترین مجرمان کبد چرب شکر و غذاهای ساخته شده از آرد سفید هستند؛ پس باید از خوردن آنها کاملا اجتناب کنید. با این حال، مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات به طور کلی می تواند کبد چرب را تقویت کند، زیرا کبد کربوهیدرات اضافی را به چربی تبدیل می کند. غذاهایی که نیاز به محدود شدن دارند عبارتند از نان، پاستا، برنج، غلات صبحانه، سیب زمینی و هر غذای ساخته شده از آرد.

۲. کمتر الکل بنوشید
مصرف الکل دومین علت کبد چرب است. الکل باعث التهاب و آسیب به سلول های کبدی می شود و باعث نفوذ کردن چربی می شود. افراد مبتلا به کبد چرب باید مصرف الکل را به یک لیوان در روز محدود کنند.

۳. سبزیجات، پروتئین و چربی های مناسب مصرف کنید.
سبزیجات و میوه های خام قوی ترین غذاهای بهبود دهنده کبد هستند. این غذاهای خام به پاک کردن و تعمیر فیلتر کبد کمک می کنند و می تواند چربی ها و سموم بدن را از بین ببرند. میوه برای اکثر مردم مفید است، اما اگر قند خون بالا یا مقاومت به انسولین دارید، بهتر است میوه را به ۲ وعده در روز محدود کنید. پروتئین مهم است زیرا به حفظ قند خون و کاهش وزن کمک می کند و گرسنگی را کاهش می دهد. پروتئین باید با هر وعده غذایی مصرف شود. منابع خوب پروتئین عبارتند از تخم مرغ، مرغ، غذاهای دریایی، گوشت، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی.

بیشتر روغن های گیاهی و مارگارین می توانند یک کبد چرب را بدتر کنند. چربی های سالم که در رژیم غذایی وجود دارد عبارت است از روغن زیتون، ماهی، دانه های کتان، روغن نارگیل، آجیل و دانه های خام.

۴. نوشیدنی های خام بنوشید
آب های خام منبع عالی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. آب بدن در ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موارد از سبزیجات تشکیل شده است و باقی مانده از میوه ها تشکیل شده است. آب میوه کربوهیدرات و کالری بسیار زیادی دارد.

۵. یک تونیک کبد خوب بگیرید
یک تونیک کبد انتخاب کنید که دوز بالینی اثبات شده آن با ویتامین های گروه B، آنتی اکسیدان ها و آمینو اسید ترکیب شده باشد. یک تونیک خوب کبد می تواند ترمیم سلولهای آسیب دیده و توانایی سوزاندن چربی را تسهیل کند.

منبع: Treatment of fatty liver

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] برای درمان کبد چرب چه کار کنیم؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.