زردی چشم نشانه چیست؟

زردی چشم ناشی از بیلی روبین بیش از حد است. بیلی روبین یک ماده زرد و نارنجی است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود. هنگامی که این سلول ها می میرند، کبد آن ها را از جریان خون فیلتر می کند. بیلی روبین از کبد به مجاری صفراوی حرکت می کند و بدن آن را از طریق مدفوع آزاد می کند. اما اگر چیزی اشتباه باشد و کبد نتواند این کار را ادامه دهد، بیلی روبین در بدن باقی می ماند.

بخش سفید چشم اسکلرا نامیده می شود. بافت سالم چشم باید سفید باشد. زردی چشم ها نشان می دهد که در حال حاضر یک وضعیت پزشکی وجود دارد.

چه شرایطی می تواند باعث زرد شدن چشم ها شود؟

اگر عملکرد ارگان های زیر دچار اختلال شود، زرد شدن چشم ها اتفاق می افتد:

  • کبد
  • کیسه صفرا
  • پانکراس
  • ارگان های مختلف

در مطلب زیر مواردی که باعث آسیب به ارگان های زیر می شود بیان شده است:

۱- بیلی روبین بیش از حد
زردی زمانی رخ می دهد که در سیستم بدن بیلی روبین بیش از حد وجود داشته باشد. بیلی روبین یک رنگدانه زرد است که توسط گلبول های قرمز مرده در کبد تشکیل می شود.

۲- هپاتیت
هپاتیت به بیماری التهاب کبد اشاره دارد. این وضعیت توسط عفونت ویروسی ایجاد می شود، اما علل احتمالی دیگر نیز وجود دارد.

هپاتیت نشانه زردی چشم
زردی نوزاد یک بیماری شایع در نوزادان است که به عنوان زرد شدن پوست و چشم ها مطرح است

۳- انسداد مجاری صفراوی
مجاری صفراوی در هضم و دفع زباله نقش مهمی دارند و باعث دفع مواد زائد از کبد به داخل روده می شوند. زمانی که این مجرا دچار انسداد و گرفتگی شود، زرد شدن چشم ها صورت می گیرد.

۴- بیماری التهابی مرتبط با کبد
آسیب به کبد ناشی از نوشیدن بیش از حد الکل است که می تواند به ARLD منجر شود. مصرف بیش از حد الکل باعث ایجاد التهاب و تورم در کبد می شود.

۵- سیروز
زخم شدید و عملکرد ضعیف کبد ناشی از قرار گرفتن سمومی مانند الکل و عفونت های ویروسی است که در دراز مدت اتفاق می افتد. به این وضعیت سیروز می گویند که باعث زرد شدن چشم ها می شود.

۶- وجود سنگ های کلیه
سنگ های کلیه می توانند مجرای صفراوی را مسدود کنند و باعث درد شکم شوند.

۷- تالاسمی
تالاسمی یک اختلال خونی است که در بدن یک فرم غیر طبیعی هموگلوبین تشکیل می شود.

۸- کمبود G6PD
کمبود G6PD یک بیماری ژنتیکی است که ناشی از عدم وجود آنزیم G6PD در خون است.

۹- پانکراتیت حاد
پانکراتیت حاد یک التهاب در پانکراس یا لوزالمعده است که موجب درد و تورم در سمت چپ بالای شکم، حالت تهوع و استفراغ می شود.

۱۰- واکنش ناسازگاری ABO
این وضعیت یک اورژانس پزشکی است که ممکن است به مراقبت های فوری نیاز داشته باشد. اگر در حین مراحل انتقال خون، خون اشتباه دریافت کنید، ممکن است واکنش ناسازگاری ABO رخ دهد. این اتفاق کمیاب است اما جدی و مرگبار است.

۱۱- زردی نوزاد تازه متولد شده
زردی نوزاد یک بیماری شایع در نوزادان است که به عنوان زرد شدن پوست و چشم ها مطرح است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشد.

کم خونی سلول های داسی شکل نشانه زردی چشم
گاهی زردی چشم نشانه کم خونی همولیتیک ناشی از مصرف داروی یک بیماری نادر است

۱۲- کم خونی سلول های داسی شکل
به طور معمول، گلبول های قرمز خون مانند قرص هستند که به آنها اجازه می دهد تا از طریق رگ های خونی حرکت کنند. بیماری سلول های داسی شکل باعث می شود گلبول های قرمز خون داسی شکل شوند.

۱۳- کم خونی همولیتیک ناشی از مصرف دارو
کم خونی همولیتیک ناشی از مصرف دارو یک بیماری نادر است. اگر داروهایی که مصرف می کنید باعث شود سیستم ایمنی بدن به گلبول های قرمز خون حمله کند، این وضعیت اتفاق می افتد.

۱۴- سرطان کبد
سرطان کبد سرطانی است که در کبد رخ می دهد. کبد بزرگترین ارگان غدد لنفاوی در بدن است که برای حفظ بدن از سموم و مواد مضر، عملکرد های مختلفی انجام می دهد.

۱۵- سرطان پانکراس
سرطان پانکراس یکی از مرگبارترین انواع سرطان است و در بافت پانکراس اتفاق می افتد. پانکراس یا لوزالمعده یک ارگان حیاتی درون ریز در بدن است که در پشت معده واقع شده است. پانکراس با تولید آنزیم هایی که بدن برای هضم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین به آن ها نیاز دارد، نقش مهمی در هضم ایفا می کند.

۱۶- زردی شیر پستان
زردی پوست و چشم، یک بیماری شایع در نوزادان است. در واقع، حدود ۶۰ درصد از نوزادان طی چند روز اول دچار زردی می شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشد.

۱۷- تب زرد
تب زرد یک بیماری جدی و کشنده است که توسط پشه ها پخش می شود. این بیماری با تب بالا و زردی مشخص می شود و قابل درمان نیست.

۱۸- عفونت تک هسته
عفونت تک هسته به گروهی از علائم معمولی اشاره دارد که توسط ویروس Epstein-Barr ایجاد می شود.

۱۹- عفونت کلامیدیا
کلامیدیا یک عفونت منتقله از راه جنسی است که ممکن است هیچ علائم قابل توجهی نداشته باشد. رابطه جنسی محافظت نشده با افراد مختلف منجر به ریسک بیشتر می شود.

۲۰- کوله سیستیت حاد
کوله سیستیت حاد، التهاب ناگهانی کیسه صفرا است که اغلب به دلیل سنگ های صفراوی ایجاد می شود.

هپاتیت B نشانه زردی چشم
زردی چشم ناشی از بیلی روبین بیش از حد است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود

۲۱- هپاتیت B
هپاتیت B التهاب کبد ناشی از ویروس هپاتیت B است.

۲۲- هپاتیت E
ویروس هپاتیت E از طریق روده منتقل می شود و از طریق ویروس هپاتیت A ایجاد نمی شود.

۲۳- هپاتیت D
هپاتیت D که ویروس هپاتیت دلتا نیز نامیده می شود، نوعی از عفونت است که باعث می شود کبد دچار التهاب شود. این تورم می تواند عملکرد کبد را مختل کند و باعث مشکلات کبدی، از جمله زخم های کبدی و سرطان شود. این بیماری توسط ویروس هپاتیت D ایجاد می شود.

۲۴- هپاتیت C
هپاتیت C نوعی از بیماری است که باعث التهاب و عفونت کبد می شود. این بیماری پس از آلوده شدن به ویروس هپاتیت C ایجاد می شود. هپاتیت C می تواند حاد یا مزمن باشد.

۲۵- هپاتیت A
هپاتیت A التهاب کبد ناشی از ویروس هپاتیت A است که می تواند از طریق غذا یا آب آلوده پخش شود. این بیماری نوعی از هپاتیت حاد (کوتاه مدت) است که نیازی به درمان ندارد. این هپاتیت به التهاب کبد ناشی از قرار گرفتن در معرض سموم، الکل، بیماری های ایمنی یا عفونت اشاره دارد.

۲۶- بیماری وییل
بیماری وییل یا تب شالیزار نوع شدیدی از عفونت باکتریایی لپتوسپیروز می باشد. لپتوسپیروزیک بیماری باکتریائی مشترک بین انسان و دام است که توسط اسپیروکت هایی از جنس لپتوسپیرا ایجاد می شود و انسان و تعداد زیادی از جانوران را مبتلا می سازد.

منبع: eyes yellow

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.