قوز قرنیه چشم چیست؟

قرنیه، لنز روشن بیرونی یا شیشه جلوی چشم است که چشم از طریق آن می بیند. به طور معمول، قرنیه شکل گنبدی مانند توپ دارد. گاهی اوقات ساختار قرنیه نمی تواند این شکل دایره ای را حفظ کند و قرنیه دچار بر آمدگی می شود. این وضعیت قوز قرنیه نامیده می شود.

چه چیزی باعث قوز قرنیه چشم می شود؟

رشته های کوچک پروتئین موجود در چشم که کلاژن نامیده می شود باعث قرار گرفتن قرنیه در جای خود می شوند و از بر آمدگی آن جلوگیری می کنند. هنگامی که این رشته های کوچک ضعیف می شوند، شکل خود را از دست می دهند و قرنیه به مرور زمان شکل مخروطی می گیرد.

قوز قرنیه به علت کاهش آنتی اکسیدان های محافظتی در قرنیه ایجاد می شود. سلول های قرنیه محصولات جانبی زیان آوری مانند اگزوز ماشین تولید می کنند. به طور معمول، آنتی اکسیدان ها این محصولات را از بین می برند و از فیبر کلاژن محافظت می کنند. اگر سطح آنتی اکسیدان ها کم باشد، کلاژن ضعیف می شود و قرنیه دچار بیرون آمدگی می شود.

به نظر می رسد قوز قرنیه ارثی است، پس اگر چشمانتان قوز قرنیه دارد، بهتر است چشمان فرزندان خود را قبل از سن ۱۰ سالگی بررسی کنید. این وضعیت در افراد مبتلا به مشکلات خاص پزشکی، از جمله شرایط خاص آلرژی، سریع تر پیشرفت می کند، زیرا مالیدن مزمن چشم می تواند باعث قوز قرنیه شود.

قوز قرنیه معمولا در سالهای نوجوانی شروع می شود. با این حال، ممکن است در دوران کودکی یا در افرادی که بیش از ۳۰ سن دارند، نیز مشاهده شود. البته قوز قرنیه ممکن است در افراد بالای ۴۰ سال نیز رخ دهد، اما این موارد کمتر رایج است.

تغییرات در شکل قرنیه ممکن است به سرعت رخ دهد یا ممکن است در طی چندین سال رخ دهد. این تغییرات می تواند باعث تشعشع و هاله نور در شب، تاری دید و رگه های نور شود.

تغییرات می تواند هر زمانی متوقف شود، یا می تواند برای چندین دهه ادامه داشته باشند. هیچ راهی برای پیش بینی از پیشرفت آن وجود ندارد. در اکثر افراد مبتلا به قوز قرنیه، هر دو چشم تحت تأثیر قرار می گیرند، اگر چه همیشه به یک اندازه نیست. معمولا ابتدا در یک چشم و سپس در چشم دیگر ایجاد می شود.

با قوز قرنیه شدید، الیاف کلاژن کششی می توانند منجر به زخم شدید شوند. اگر قوز قرنیه پشت اشک قرنیه باشد، متورم می شود و ممکن است چند ماه طول بکشد تا از بین برود.

راههای تشخیص قوز قرنیه چشم
با قوز قرنیه شدید، الیاف کلاژن کششی می توانند منجر به زخم شدید شوند
آیا قوز قرنیه به دید چشم آسیب می زند؟

تغییرات قرنیه ممکن است دید چشم را بدون عینک یا لنزهای تماسی غیرممکن سازد. در حقیقت، اگر شرایط شدید باشد، برای بازگرداندن بینایی ممکن است پیوند قرنیه ضروری باشد.

جراحی لیزر – LASIK – برای افرادی که مبتلا به قوز قرنیه هستند، خطرناک است زیرا می تواند قرنیه را ضعیف کند و بینایی را کمتر کند.

قوز قرنیه چگونه تشخیص داده می شود؟

قوز قرنیه دو چیز را تغییر می دهد:

همانطور که قرنیه از شکل گرد به شکل مخروطی تغییر پیدا می کند، سطح صاف تبدیل به سطح موج دار می شود. این عمل آستیگماتیسم نامنظم نامیده می شود.

همانطور که جلوی قرنیه گسترش پیدا می کند، چشم نزدیک بین می شود. در نتیجه تنها اشیاء نزدیک دیده می شوند و تصاویر دور تاریک دیده می شود.

چشم پزشک ممکن است در معاینه چشم علائمی را مشاهده کند که ناشی از قوز قرنیه باشد:

تغییر ناگهانی بینایی در یک چشم
بینایی دو برابر هنگام نگاه کردن با یک چشم
دیدن چراغ های روشن در اطراف چشم
مشاهده دو یا سه برابر تصاویر
عدم رانندگی

راههای درمان قوز قرنیه چشم
قوز قرنیه معمولا در سالهای نوجوانی شروع می شود، با این حال، ممکن است در دوران کودکی نیز مشاهده شود
قوز قرنیه چگونه درمان می شود؟

درمان قوز قرنیه معمولا با عینک ها شروع می شود. اگر عینک ها بینایی کافی نداشته باشند، ممکن است لنزهای تماسی توصیه شود. در بیشتر موارد، عینک های جدید می توانند دید را روشن کنند. در نهایت، ممکن است از لنزهای تماسی استفاده شود یا از روش های دیگر برای تقویت قرنیه و بهبود دید استفاده شود.

نتایج کارگذاری حلقه‌های داخل استرومایی قرنیه که زیر سطح قرنیه قرار می گیرند، شکل مخروطی را کاهش می دهند و بینایی را بهبود می بخشند.

یک تکنیک لیزر ویژه به نام PTK می تواند زخم را از بین ببرد و باعث راحتی لنز تماسی شود.

اگر عینک ها و لنزهای تماسی نتوانند موثر واقع شوند، پیوند قرنیه انجام می شود. این جراحی شامل برداشتن مرکز قرنیه و جایگزینی آن با قرنیه اهدا کننده است.

منبع: keratoconus symptoms

مطالب مرتبط:
راه‌های درمان خشکی چشم

کامل‌ترین درمان تیرگی و سیاهی زیر چشم

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.