راه‌های درمان خشکی چشم

سندرم خشکی چشم یک وضعیت مزمن و پیشرفته است که رطوبت چشم را کاهش می دهد. خشکی چشم بسته به علت و شدت آن می تواند به طور کامل درمان نشود، اما در اکثر موارد خشکی چشم را می توان با موفقیت مدیریت کرد. از آنجایی که این بیماری می تواند علت متعددی داشته باشد، از روش های مختلف درمانی استفاده می شود.

در مطلب زیر لیستی از راه های درمان خشکی چشم بیان شده است که معمولا توسط چشم پزشکان برای کاهش علائم و نشانه های خشکی چشم استفاده می شود. پزشک ممکن است فقط یکی از این راه ها یا ترکیبی از آن ها را برای خشکی چشم تجویز کند که این بستگی به علت و شدت بیماری دارد.

چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

۱. اشک مصنوعی
اگر خشکی چشم ناشی از استفاده از کامپیوتر، درس خواندن، تحصیل در مدرسه و سایر موارد مشابه باشد، بهترین درمان استفاده از اشک مصنوعی یا سایر قطره های روان کننده چشم می باشد. اشک مصنوعی معمولا اولین گام در درمان خشکی چشم است.

۲. قطره رستازیس
به جای اشک مصنوعی OTC (یا علاوه بر آن)، پزشک ممکن است برای درمان خشکی چشم از قطره رستازیس استفاده کند. رستازیس به سادگی سطوح چشم را چرب می کند. این قطره همچنین التهاب همراه با سندرم خشکی چشم را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند برای حفظ رطوبت چشم اشک های طبیعی داشته باشد.

درمان خشکی چشم با اشک مصنوعی
بهترین درمان برای خشکی چشم استفاده از اشک مصنوعی یا سایر قطره های روان کننده چشم است

۳. قطره Xiidra
در ژوئیه ۲۰۱۶، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان خشکی چشم، قطره Xiidra را تایید کرد. Xiidra، مانند رستازیس با کاهش دادن التهاب، علائم و نشانه های خشکی چشم را رفع می کند.

۴. قطره چشم استروئیدی
پزشکان، التهاب را به عنوان یکی از علت های خشکی چشم می دانند. التهاب اغلب با قرمزی و سوزش همراه است که به خشکی چشم منجر می شود. اما در بسیاری از موارد ممکن است بدون علائمِ قابل مشاهده در همه حال وجود داشته باشد. اشک مصنوعی معمولا به این تغییرات التهابی پاسخ نمی دهد و به همین دلیل پزشکان قطره های چشم استروئید را تجویز می کنند.

۵. Lacrisert
لاکریسرت از یک ماده روان کننده هیدروکسی پروپیل سلولز تشکیل شده است که به آرامی در طول زمان مایع می شود. این ماده در قسمت پایینی چشم ( فورنیکس تحتانی ) قرار داده می شود که بصورت مستمری دارو را بداخل فضای جلوی قرنیه ازاد می کند.

۶. شاخه های پلانکتومی
بعضی از شاخه های پلانکتومی برای کمک به اشک استفاده می شود. پلاگین یک وسیله کوچک و استریل است و در یکی از دهانه های کوچک (puncta) کانال های تخلیه اشک قرار می گیرد که در گوشه داخلی پلک های فوقانی و پایین قرار دارند. پلاگ های موقت یا دائمی می توانند در مسیر خروجی سیستم اشک وارد شوند و بدین ترتیب مانع از تخلیه سریع اشک شوند.

درمان خشکی چشم با قطره Xiidra
مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند علائم خشکی چشم را کاهش دهند

۷. ترشحات غدد میبومین
درصد بسیار مهمی از علل خشکی چشم ناشی از ناکافی بودن ترشحات میبوم است که باعث حفظ و ثبات مایع اشکی و در نتیجه مرطوب نگاه داشتن چشم می شوند. غدد میبومی در امتداد پلک ها قرار دارد و اگر این حفره ها مسدود شوند ترشحات نمی توانند کار خود را انجام دهد. این اختلال عملکرد، بلفاریت خلفی نامیده می شود و منجر به خشکی چشم می شود.

۸. کمپرس گرم
یک راه جایگزین و راحت برای کمک به باز کردن غدد میبومین این است که کمپرس آب گرم را روی پلکهای بسته بگذارید تا میبومین سخت شده را خنثی کند.

۹. LipiFlow
سیستم لیزری حرارتی، درمان اتوماتیکی خشکی چشم است که ترکیبی از بهترین کمپرس های گرم و ترشحات غدد میبومین است.

۱۰. نور شدید پرتاب شده
بیش تر از یک دهه است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از نور شدید پالس (IPL) را برای درمان خشکی چشم تایید کرده است. این اشعه باعث ترشحات مایع در بیماران مبتلا به بلفاریت می شود و به درمان خشکی چشم کمک کند.

۱۱. مکمل های غذایی
پزشکان گاهی مکمل های تغذیه ای را به عنوان بخشی از یک برنامه جامع برای خشکی چشم ارائه می دهند. مطالعات نشان داده است که مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند علائم خشکی چشم را کاهش دهند. منابع خوب امگا -۳ عبارتند از ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، ساردین و شاه ماهی.

منبع: dry-eye syndrome

مطالب مرتبط:
زردی چشم نشانه چیست؟

کامل‌ترین درمان تیرگی و سیاهی زیر چشم

درمان‌های خانگی برای رفع تیرگی زیر چشم

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. بهاره رحیمی می‌گوید

    سلام عالی بود شوهر من بر اثر خشکی چشم دچار پارگی شبکی چشم شد وتا حالا چهار بار عمل کرده ایا همیشه باید از قطره استفاده کند وایا قرص خوراکی بابت فشار وخشکی چشم وجود دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.