فواید روغن نارگیل برای سوختگی

روغن نارگیل یکی از بهترین روش های سنتی برای درمان سوختگی است. برای اولین بار افرادی از روغن نارگیل برای درمان بیمارهای دردناک پوستی استفاده کردند که در کشورهای تولید کننده نارگیل زندگی می کردند. روغن نارگیل دارای خصوصیات مهمی است که نه تنها برای درمان سوختگی مفید است، بلکه برای جلوگیری از عفونت ثانویه، مرطوب کردن پوست، سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی و به حداقل رساندن زخم های دائمی نیز مفید است. یکی از فواید روغن نارگیل برای سوختگی این است که درد را کاهش می دهد.

سوختگی ها معمولا به عنوان سوختگی اول، دوم یا سوم درجه بندی می شوند. سوختگی های درجه اول معمولا تنها بر لایه بیرونی پوست تاثیر می گذارند، در حالیکه سوختگی های درجه دوم ممکن است چند لایه عمیق تر را تحت تاثیر قرار دهند و موجب درد بیشتر بر روی عروق خونی و اعصاب شوند. اما سوختگی های درجه سوم نیاز به مراقبت ویژه دارند و ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود.

روغن نارگیل برای درمان سوختگی های درجه اول و برخی سوختگی های درجه دوم توصیه می شود مانند آفتاب سوختگی، سوختگی های ناشی از آب، سوختگی های جزئی شیمیایی، سوختگی های اسیدی و سوختگی های تابشی.

همانطور که ذکر شد، سوختگی های درجه سوم اغلب تهدید کننده حیات هستند و باید توسط متخصصین در بخش سوختگی بیمارستان درمان شوند. پس از این درمان جدی، می توان از روغن نارگیل برای سوختگی های درجه سوم نیز استفاده کرد تا به کاهش زخم کمک کند، اما نباید آن را به عنوان یک درمان اصلی برای سوختگی های شدید ناشی از آتش سوزی یا مواد شیمیایی در نظر گرفت.

فواید روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند مزایای بسیار مهمی برای افراد مبتلا به سوختگی داشته باشد. این مزایا شامل محافظت در مقابل عفونت، افزایش میزان بهبودی، کاهش درد و التهاب، سرد و مرطوب نگه داشتن ناحیه زخم و کاهش زخم می باشد.

درد را کاهش می دهد
تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که می تواند به کاهش ناراحتی و درد ناشی از انواع سوختگی کمک کند. این به طور عمده نتیجه ویتامین E موجود در روغن نارگیل است که به نام توکوفرول شناخته می شود.

از سیستم ایمنی محافظت می کند
روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب مانند لوریس، اسطوخودوس و اسید کاپریل می باشد که همگی دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد عفونی هستند و می توانند سوختگی ها را از بسیاری از پاتوژن ها، تحریک کننده ها و آلاینده های موجود در محیط حفظ کنند. یکی از بزرگترین عوامل خطری که سوختگی را بغرنج تر می کند خطر ابتلا به عفونت است. استفاده از روغن نارگیل می تواند میزان عفونت ثانویه را کاهش دهد.

فواید روغن نارگیل برای سوختگی
از فواید روغن نارگیل برای سوختگی کاهش درد و مرطوب نگه داشتن پوست است

سرعت التیام را افزایش می دهد
روغن نارگیل قادر به افزایش میزان رشد و بهبودی سلول های آسیب دیده پوست است. ویتامین ها و پلی فنل های موجود در روغن باعث کاهش استرس اکسیداتیو در سلول های آسیب دیده می شوند و روند بهبودی را سرعت می دهند. روغن نارگیل جریان خون را به ناحیه سوختگی تحریک می کند، در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی به جایی  می روند که بیشتر مورد نیاز است.

پوست را مرطوب می کند
روغن نارگیل به عمق پوست نفوذ می کند و به طور خاص برای سوختگی درجه دوم بسیار مناسب است. روغن نارگیل با ارائه رطوبت به مناطق در معرض خطر، می تواند از خشکی و درد آن جلوگیری کند و در عین حال آرامش بیشتری را فراهم کند.

اثر زخم را کاهش می دهد
این روغن سرشار از ویتامین های آنتی اکسیدانی و ترکیبات پلی فنیک می باشد که می تواند کروژن را از بین برده و سبب تقویت بافت پوست برای ترویج رشد و بهبودی بدن شود. این روغن می تواند اثرات زخم را به حداقل برساند. در واقع روغن نارگیل می تواند اثرات ظاهری سوختگی را کاهش دهد و پوست جدید را با انعطاف پذیری کامل جایگزین پوست آسیب پذیر کند.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای رفع سوختگی
شما می توانید از روغن نارگیل ارگانیک برای درمان سوختگی استفاده کنید. همچنین توصیه می شود از روغن های ضروری دیگری در ارتباط با روغن پایه استفاده کنید تا اثرات بهبودی را بیشتر کند و التهاب را کاهش دهد. روغن اسطوخودوس یا روغن درخت چای بسیار عالی هستند، زیرا این مواد به صورت طبیعی ضد عفونی کننده نیز هستند.

قبل از اینکه روغن نارگیل را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید، بهتر است ناحیه آسیب دیده را به مدت چند دقیقه زیر آب سرد قرار دهید تا درد را تسکین دهد و ناحیه آسیب دیده را از هر تحریک کننده و مواد دیگر پاک کند. این کار همچنین برای جلوگیری از زخم در منطقه آسیب دیده کمک می کند؛ زیرا این امر جریان خون را به منطقه آسیب دیده تحریک می کند.

بلافاصله بعد از این کار، مخلوط روغن را به محل آسیب دیده اعمال کنید؛ برای این کار به مالیدن یا ماساژ دادن نیازی ندارید. به سادگی اجازه دهید روغن در پوست نفوذ کند. مخلوط روغن را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید سپس آن را با آب بشوید.

منبع: Benefits of coconut oil for burns

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. […] روغن نارگیل یک روغن خوراکی است که از گوشت نارگیل‌های رسیده تهیه می‌شود. این روغن در انواع تصفیه شده یا تصفیه نشده موجود است. روغن نارگیل تصفیه نشده از گوشت نارگیل تازه و با مواد شیمیایی پردازش نشده حاصل می‌شود و عطر و طعم نارگیل را حفظ می‌کند. روغن نارگیل تصفیه شده از مغز نارگیل خشک‌شده تهیه می‌شود که کوپرا نیز نامیده می‌شود. ازطرفی برای از بین بردن آلاینده‌ها و همچنین عطر و طعم مشخص نارگیل، سفید و معطر شده است. نارگیل تصفیه شده کاملاً طبیعی نیست و برای استفاده به عنوان روغن حامل توصیه نمی‌شود. […]

  2. […] فواید روغن نارگیل برای سوختگی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.