درمان سوختگی با آب جوش در کودکان

یکی از متداول‌ترین انواع سوختگی، سوختگی با آب جوش است، سوختگی آب جوش هنگامی رخ می‌دهد که پوست شما با یک مایع داغ مانند آب گرم از شیر آب وان یا نوشیدنی تماس پیدا می‌کند. اگر سوختگی در ناحیه صورت، مجاری تنفسی، دست‌ها یا اندام‌های تناسلی و بزرگتر از اندازه دست کودک باشد با یک آمبولانس تماس بگیرید. اگر از شدت سوختگی مطمئن نیستید بلافاصله از کمک پزشکی کمک بگیرید.

سپس مراحل زیر را برای کمک‌های اولیه انجام دهید:

۱. اطمینان حاصل کنید که منطقه ایمن است و دیگر خطری وجود ندارد. در صورت امکان کودک را به مکانی امن برسانید.

۲. هر نوع لباس (از جمله پوشک) یا جواهرات اطراف محل سوختگی را در بیاورید، البته در صورتی که به پوست نچسبیده باشد و آسیب و دردی کودک را تهدید نکند. ممکن است مجبور شوید لباس‌ها را درآورید.

۳. در اسرع وقت محل سوختگی را در مجموع به مدت ۲۰ دقیقه در زیر آب خنک و سرد نگه دارید. این کار باعث کاهش آسیب بافتی و درد می‌شود. لازم نیست محل سوختگی را به یک باره ۲۰ دقیقه خنک کنید. اگر کودک دچار سرماخوردگی است سوختگی را برای چند دقیقه درمان کنید و سپس قبل از درمان دوباره سوختگی، کمی استراحت کنید. می‌توانید سوختگی را به این ترتیب تا سه ساعت بعد از آسیب دیدگی خنک کنید.

۴. هنگامی که درمان آب را به پایان رساندید و یا هنگامی که کودک را به بیمارستان می‌برید روی سوختگی را با یک پانسمان آزاد، سبک و نچسب مانند بسته بندی پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی زیپ لاک بپوشانید.

۵. محل سوختگی را بالا بیاورید.

۶. کودک خود را با پتو بپوشانید و او را گرم نگه دارید. این کار به جلوگیری از هیپوترمی کمک می‌کند.

در موارد زیر به پزشک عمومی یا بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

محل سوختگی به اندازه یک قطعه ۲۰ سانتیمتری یا بزرگتر از آن است.
سوختگی عمیق باشد، حتی اگر کودک دردی احساس نکند.
درد ادامه دارد یا شدید است.
مطمئن نیستید که سوختگی چقدر است.

درمان سوختگی با آب جوش
سوختگی خفیف به طور معمول حدود یک یا دو هفته طول می‌کشد تا کاملا بهبود یابد

بهترین درمان‌های خانگی برای سوختگی با آب جوش

سوختگی خفیف به طور معمول حدود یک یا دو هفته طول می‌کشد تا کاملا بهبود یابد و معمولاً باعث ایجاد زخم نمی‌شود. هدف از درمان سوختگی کاهش درد، جلوگیری از عفونت و التیام سریع‌تر پوست است.

۱. آب خنک

اولین کاری که باید هنگام سوختگی جزئی انجام دهید این است که آب خنک (نه سرد) را روی محل سوختگی به مدت حدود ۲۰ دقیقه اجرا کنید. سپس محل سوخته را با آب و صابون ملایم بشویید.

۲. کمپرس‌های خنک

کمپرس خنک یا پارچه مرطوب تمیز که روی ناحیه سوختگی قرار گرفته است به تسکین درد و تورم کمک می‌کند. می‌توانید کمپرس را در فواصل ۵ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید. سعی کنید از کمپرس خیلی سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث سوختگی بیشتر شود.

۳. پمادهای آنتی بیوتیکی

پماد و کرم‌های آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. یک پماد ضد باکتری مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را روی محل سوختگی بمالید و روی آن را با پارچه استریل و غیر کرکی بپوشانید.

۴. آلوئه ورا

بر اساس مطالعات صورت گرفته آلوئه‌ورا در بهبود سوختگی‌های درجه اول تا دوم موثر است. آلوئه‌ورا ضد التهاب است، گردش خون را تقویت می‌کند و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند.

درمان سوختگی با آب جوش در طب سنتی
بر اساس مطالعات صورت گرفته آلوئه‌ورا در بهبود سوختگی‌های درجه اول تا دوم موثر است

۵. عسل

عسل جدا از طعم خوشمزه‌ای که دارد ممکن است به بهبود سوختگی جزئی کمک کند. عسل ضد التهاب و به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است.

۶. کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب

تمام تلاش خود را انجام دهید تا از قرار دادن محل سوختگی در برابر نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید. پوست سوخته به خورشید بسیار حساس خواهد بود پس آن را با لباس پوشانده نگه دارید.

۷. دست نزدن به تاول‌ها

درست است که ترکاندن تاول‌ها وسوسه انگیز است، اما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از عفونت به تاول‌های خود دست نزنید. اگر نگران تاول‌هایی هستید که به دلیل سوختگی ایجاد شده‌اند، به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید.

۸. مصرف داروی مسکن OTC

اگر کودکتان درد دارد، از یک مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن استفاده کنید. ایبوپروفن به عنوان یک مسکن ضد درد گزینه‌ای مطمئن و مؤثر است. این دارو یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

درمان تاول سوختگی با آب جوش
پوست سوخته به خورشید بسیار حساس خواهد بود پس آن را با لباس پوشانده نگه دارید

از درمان‌های معمول سوختگی در منازل زیر باید خودداری کنید:

۱. کره

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مالیدن کره روی سوختگی باعث بهبود سریع‌تر خواهد شد. با این حال کره با روشی مشابه سایر روغن‌ها عمل می‌کند و گرما را حفظ می‌کند و همچنین ممکن است باکتری‌های مضر را در خود جای دهد که می‌توانند پوست سوخته را آلوده کنند.

۲. روغن‌ها

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که روغن‌های اساسی و همچنین برخی روغن‌های پخت و پز رایج مانند نارگیل و روغن زیتون ممکن است به درمان سوختگی کمک کنند. با این حال روغن گرما را به دام می‌اندازد و مانع از فرار آن از سوختگی می‌شود. به دام انداختن گرما می‌تواند به جای بهبودی باعث سوختگی بیشتر شود.

۳. سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از راه حل‌های جلوگیری از آن پخش کردن سفیده تخم مرغ بر روی سوختگی برای تسکین درد است. هیچ مدرکی مبنی بر کمک به تخم مرغ پخته نشده وجود ندارد. سفیده تخم مرغ در معرض خطر عفونت باکتریایی است و نباید روی سوختگی قرار بگیرد. تخم مرغ همچنین می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

۴. خمیر دندان

برخی افراد معتقدند استفاده از خمیر دندان در محل سوختگی می تواند کمک کننده باشد. اما خمیر دندان می‌تواند سوختگی را تحریک کرده و محیط مساعدتری برای عفونت ایجاد کند، به علاوه استریل نیست.

۵. یخ

بسیاری از افراد قبل از آب خنک برای کمک به سوزش به یخ روی می‌آورند و فکر می‌کنند یخ کار مؤثرتری در خنک شدن پوست سوخته انجام خواهد داد. اما آب بسیار سرد در واقع می‌تواند ناحیه سوختگی را بیشتر تحریک کند. در صورت استفاده نادرست از یخ حتی ممکن است باعث سوختگی سرد شود.

منبع: Burns with boiling water

مطالب مرتبط:
چگونه جای زخم و سوختگی را ازبین ببریم؟

فواید روغن نارگیل برای سوختگی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.