آیا لیزر باعث عقب افتادن پریود میشود؟

همانطور که می‌دانید لیزر پرتویی منسجم و متمرکز از فوتون‌ها است و برخلاف نور معمولی که در طول موج‌های مختلفی وجود دارد، لیزر اما طول موج کوتاهی داشته و خروجی آن یک میدان الکترومغناطیسی منسجم از نور است. در یک پرتو منسجمی از انرژی الکترومغناطیسی، همه امواج، فرکانس و فاز یکسانی دارند. در یک لیزر محفظه‌ای به نام حفره طراحی شده که بتواند از آن امواج مادون قرمز و نور مرئی یا ماوراء بنفش را منعکس کند. لیزرها طول موج‌های مختلف و رنگ‌ها و ماهیت متفاوتی دارند برخی جامد و برخی دیگر مایع و گاز هستند. حروف واژه لیزر laser به ترتیب حرف اول کلمه‌های نور light، تقویت amplification، القایی stimulated، گسیل emission و تابش Radiation بوده است که به معنی کلی تقویت نور توسط گسیل القایی تابش می‌باشد. در این مطلب درباره تاثیر لیزر و عقب افتادن پریود صحبت کنیم.

لیزر پوست و مو
دستگاه‌های لیزر پوست و مو با نام‌های متعددی از برندهای مختلف سازنده آنها از جمله لیزر الکساندرایت، لیزر جنتل مکس پرو، کندلا و دایود وجود دارند که یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های رفع موهای زائد و ناخواسته هستند. علاوه براین، دستگاه‌های لیزر پوست با اهداف جوان سازی و زیبایی پوست، روش‌های درمانی مفید و کارسازی را پیش روی بانوان جوان و میانسال با دغدغه جوانسازی و رفع چین و چروک پوست نهاده است.

منظور از لیزر پوست و مو به کار بردن انواع تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی از جمله لیزر اربیوم، لیزر فراکشنال و‌ لیزر یاگ برای حل مشکلات زیبایی همچون رفع موهای زائد بدن، درمان آثار ناشی از ضایعات عروقی و ماه گرفتگی، رگ‌های واریسی، درمان و بهبود ترک‌های پوستی ناشی از چاقی و لاغری متعدد، رفع جای زخم و اسکار، پاک کردن تاتو، لیفت و جوانسازی و به طور کلی بهبود کیفیت پوست و زیبایی است.

لیزر بیکینی و عقب افتادن پریود
عقب افتادن پریود بر اثر غلظت خون اتفاق می افتد و ناشی از تاثیر لیزر نیست

لیزر موهای زائد چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در این روش به کمک لیزر و از نور متمرکز شده آن جهت نفوذ به فولیکول مو استفاده می‌شود و با هر پالس لیزر که توسط پیگمنت‌های مو جذب می‌شود، مقدار زیادی از موهای زائد و اضافه بدن حذف می‌شوند.

در لیزر تراپی نور لیزر فقط جذب موهای زائد بدن می‌گردد و به بافت پوست و گوشت و یا اندام‌های داخلی دیگر تاثیر نامطلوبی نخواهد گذاشت. از این روش می‌توان جهت از بین بردن موهای زائد نواحی همچون دست، پا، بازو، زیر بغل و ناحیه بیکینی استفاده کرد. در اکثر موارد چیزی در حدود ۴ الی ۶ جلسه زمان برای لیزر کافی خواهد بود. دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از پیشرفته‌ترین و قابل اطمینان‌ترین دستگاه‌های موجود و مورد استفاده در دنیا است که مهم‌ترین ویژگی آن کاهش میزان سوزش پوست و درد احتمالی در هنگام انجام لیزر است.

انواع لیزر و کاربرد آنها

لیزر اربیوم در زمینه کاهش چین و چروک پوست و بازسازی سلول‌های مرده پوست صورت، درمان جای جوش، جای زخم و تجمع رنگدانه‌های پوستی و برداشتن انواع خال‌های پوستی کاربرد دارد با طول موج حدود۲۹۴۰ نانومتری؛ در هر بار تابش لایه بسیار نازکی از سطح پوست را جدا کرده و به کاهش چین و چروک، خطوط خنده و هر نوع عارضه پوستی دیگری کمک می‌کند.

لیزر فرکشنال از جمله لیزرهای کاربردی در درمان انواع لک، کک و مک و افتادگی‌های پوستی است، این لیزر را با نام لیزر لیفتینگ نیز می‌شناسند. لیزر فرکشنال co۲ بسته به شرایط پوست بیمار و هدف از انجام لیزر تراپی، چیزی در حدود ۴ تا ۶ جلسه زمان حدوداً ۳۰ دقیقه‌ای و ماهی یکبار نیاز دارد. لیزر فرکشنال در نواحی مختلف بدن از جمله پوست و گردن پاسخ مناسبی می‌دهد.

لیزر یاگ نیز یکی از بی خطرترین لیزرهای کاربردی با اهداف زیبایی است که معمولاً جهت از بین بردن لک‌های پوستی، کک و مک، لک‌های ناشی از بارداری، زخم و جای زخم ناشی از تصادفات، قارچ‌های ناخن، چین و چروک پوست و رفع تاتوهای قدیمی به کار می‌رود و از بهترین نوع لیزرها و کاربردی‌ترین آنها جهت رفع موهای زائد در افراد با پوست تیره است.

لیزر و تاثیر آن بر عقب افتادن پریود
عقب افتادن زمان عادت ماهانه هیچ ارتباطی با لیزرموهای زائد ندارد

لیزر و تاثیر آن بر عقب افتادن پریود

همیشه این سوال مطرح بوده که آیا لیزر موهای زائد و یا لیزر پوست می‌تواند بر قاعدگی و چرخه قاعدگی افراد تاثیر منفی بگذارد و یا آن را به تاخیر بیندازد؟ همانطور که گفته شد طول موج لیزر کوتاه بوده و به هیچ عنوان توانایی نفوذ در عمق پوست را ندارد تا بتواند روی اندام‌های درونی تاثیر نامطلوب بگذارد و عملکرد ارگان‌ها را تغییر دهد بنابراین تا کنون هیچگونه عارضه جدی از تاثیر این روش درمانی بر روی عملکرد طبیعی و چرخه قاعدگی زنانه گزارش نشده است. تنها عارضه گزارش شده در کسانی که در سیکل ماهیانه خود لیزرتراپی کرده‌اند مقداری حساسیت، تورم و قرمزی در ناحیه بیکینی بوده که پس ازمدت کوتاهی رفع شده است. هم اکنون نیز در همه جای دنیا این روال طبیعی وجود دارد‌ و اکثر لیزرتراپیست‌ها این عمل را در دوران پریودی زنانه انجام داده و منعی درانجام آن ندارند، همچنین هیچ گونه بی‌نظمی در دوران پریودی که ناشی از استفاده از لیزر در دوره سیکل ماهیانه و یا‌ قبل از آن ثابت نشده است و این تنها یک نظریه غیرکارشناسانه و بدون یافته‌های بالینی است زیرا لیزر به هیچ عنوان باعث تغییر در هورمون‌های زنانگی نمی‌شود و هر بی‌نظمی که افراد پس از عمل لیزر تجربه می‌کنند ناشی از تاثیر استرس بر روی هورمون‌ها است و نه تاثیر مستقیم لیزر بر روی اندام‌ها و یا هورمون‌های زنانه.

حساسیت تنها عارضه گزارش شده پس از لیزر
افزایش حساسیت از جمله عارضه‌های کوتاه مدت پس از انجام عمل لیزر بر روی پوست و یا مو است. واکنش‌های آلرژیکی و حساسیتی در بدن شما به خصوص در نواحی صورت می‌گیرد که لیزر در آن انجام می‌شود و با عوارضی همچون التهاب، جوش‌های قرمز، سرخی و تورم کوتاه مدت همراه است.

منبع: laser hair removal side effects

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.