داروی گیاهی برای آزاد شدن تخمک از فولیکول

تخمک، سلول تناسلی و گامت ماده است که هاپلوئید ۲۳ کروموزومی است و نیمی از تعداد کروموزوم سلول‌های جسمی معمولی را دارد که پس از لقاح با گامت نر تشکیل می‌شود که آن هم ۲۳ کروموزومی بوده است، در نتیجه یک سلول جسمی کامل را تشکیل می‌دهد که اولین سلول از جنین و موجود زنده است. به طور معمول هر ماه یک تخمک از یکی از فولیکول‌ها آزاد می‌شود که توانایی لقاح با گامت نر یا اسپرم را داشته و در صورت لقاح، رویان را می‌سازد که موجود زنده جدیدی است. درون هر فولیکول، تخمک به تدریج و در حدود ۴ ماه رشد و نمو یافته و بالغ می‌شود. برخی از فولیکول‌های حاوی تخمک حتی ممکن است تا ۴۰ سال درون تخمدان زن نهفته بمانند و هیچ گاه هیچ تخمکی آزاد نکرده و خود به خود از بین بروند زیرا در طول زندگی هر زن تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخمک از تخمدان و فولیکول‌ها آزاد می‌شود تا در جریان تخمک گذاری یک بارداری موفقی را ترسیم کنند. در هر حال برای آزاد شدن موفق تخمک از فولیکول و تقویت تخمک گذاری علاوه بر داروهای شیمیایی که اغلب توسط پزشکان توصیه به مصرف می‌شود مانند کلومیفن و یا لتروزول و سایر داروها از دیرباز در طب سنتی و طب چینی داروهای گیاهی متنوعی جهت تکمیل این فرایند و تقویت مراحل بارداری به خصوص دوره تخمک ‌گذاری توصیه شده که در ادامه مطلب به نقش هر یک از این داروهای گیاهی و تاثیرات آنها اشاره می‌کنیم.

وقتی صحبت از افزایش میزان شانس باروری و آزاد شدن تخمک از فولیکول برای بارداری موفق و سالم می‌شود نظریه‌ها و ادعاهای فراوانی از اطراف به گوش می‌رسد که گاهی می‌تواند گمراه کننده باشد و فرد را در انتخاب نوع گیاه دچار تردید کند. اما به نظر می‌رسد مشاوره گرفتن از یک پزشک طب سنتی و آشنا با داروهای گیاهی این طب، یک کار عاقلانه‌تر و ایده آل‌تری باشد.‌ حتی اگر پزشک مدنظرتان را نیافتید نگران نباشید، خواندن همین یک مطلب نیز کفایت می‌کند! ما سعی نموده‌ایم با جستجوی کامل، لیستی از گیاهان دارویی موثر در مراحل باروری تخمک و اسپرم تهیه نماییم تا فرایند بارداری برایتان از مرحله تخمک گذاری تا به دنیا آوردن فرزند فرآیندی دلنشین و سالم باشد. در ابتدا لازم است تذکر دهیم و صریحا بگوییم که هیچ ماده غذایی و یا هیچ تک مکمل غذایی گیاهی وجود ندارد که قابلیت این را داشته باشد که به نوبه خود برای تخمک گذاری و فرایند آزاد شدن تخمک از فولیکول کامل و کافی باشد، بنابراین از همین جا همه تبلیغات رسانه‌ای و به خصوص ماهواره‌ای را رد می‌کنیم و به هیچ عنوان توصیه به مصرف این پودرها نمی‌کنیم. در این مقاله به چند نوع گیاه دارویی موثر و مفید در فرایند تخمک گذاری و بارداری موفق اشاره خواهیم کرد.

دارچین برای آزاد شدن تخمک از فولیکول
هیچ ماده‌ای به اندازه دارچین باعث افزایش باروری در مردان و زنان نمی‌شود

روش‌های طبیعی برای آزاد شدن تخمک از فولیکول

۱- وایتکس (گیاه درخت چری بری)
این درخت یک گیاه بسیار محبوب دارد که در تعادل چرخه قاعدگی و برطرف کردن PMS تاثیر مثبت داشته و به احتمال زیاد این گیاه با تاثیر بر روی غده هیپوفیز در مغز قدرت هورمون لوتئین کننده و فرایند مرحله تخمک گذاری را افزایش داده و باعث تخمک گذاری راحت‌تر در فرد می‌شود و به نوبه خود می‌تواند تخمک گذاری و فرآیند تولید پروژسترون در فاز لوتئال را تقویت نماید و همچنین به تجربه حاصل شده که می‌تواند پرولاکتین غیر طبیعی خون را کاهش دهد؛ بنابراین در تعادل هورمون‌های جنسی و عملکرد تخمدان‌ها نیز نقش موثر و ویژه‌ای دارد. این گیاه برای زنان مبتلا به مشکلات تخمک گذاری و افرادی تاثیرگذار است که دچار نقص و اختلال در فاز لوتئال هستند و یا دارای فاز لوتئال کوتاه و تولید پروژسترون پایین هستند.

۲- گیاه دارویی ماکا
ماکا گیاهی بسیار قدرتمند و بسیار قدیمی است که تا هزاران سال به عنوان داروی تقویت کننده بدن در بارداری در زنان و داروی تقویت کننده امیال جنسی استفاده می‌شده است. این گیاه بومی دو کشور (آند و پرو) بوده است و میوه‌ای شبیه شلغم دارد. همچنین به بدن در مقابل استرس و اضطراب فرمان آرامش می‌دهد و یک مسکن قوی و آرام بخش موثر است. البته این گیاه به دلیل اینکه بر فعالیت تستوسترون تاثیر نامناسبی می‌گذارد برای زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک PCOS مناسب نیست.

۳- دارچین
جالب است بدانید که هیچ ماده‌ای به اندازه دارچین باعث افزایش باروری در مردان و زنان نمی‌شود. در طب چینی برای گرم کردن اندام‌های داخلی از پوست دارچین و یا ادویه آن استفاده می‌کنند. حتی علم نوین نیز به تاثیر بسیار دارچین به عنوان یک گیاه دارویی نگاه مثبتی داشته و از تاثیر مثبت آن بر تولید اسپرم باکیفیت و همچنین تولید یک تخمک با کیفیت و آزاد سازی آن استفاده نموده و قرص‌های کلینیکی متعددی را تولید کرده است. دارچین همچنین منجر به ایجاد تعادل در قند خون می‌شود و در پاسخ انسولین نیز تاثیر می‌گذارد بنابراین برای زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و سندروم متابولیک بسیار مفید است.

۴- گیاه خارخاسک
گیاه خارخاسک در طب سنتی می‌تواند به عنوان یک گیاه دارویی بسیار مفید و بسیار موثر در تقویت فرایند باروری به خصوص مراحل تخمک گذاری معرفی شود.‌ خانم‌هایی که به خصوص به دلیل pcos تخمدان پلی کیستیک، تخمک گذاری نامرتبط دارند این گیاه دارویی، به میزان بسیار بالایی در باروری و عادی سازی چرخه تخمک گذاری آنها تاثیر گذار است. گیاه خارخاسک همچنین در پارامترهای اسپرم مردانه از جمله تحرک، تعداد و حجم آن نیز افزایش چشمگیری دارد.

گیاه بابونه برای آزاد شدن تخمک از فولیکول
گیاه بابونه با طبیعت گرمی که دارد یک نیرو بخش جنسی و درمان کننده اختلالات قاعدگی است

۵- گیاه بابونه
گیاه بابونه با طبیعت گرمی که دارد یک نیرو بخش جنسی و درمان کننده اختلالات قاعدگی از جمله قاعدگی نامرتب و دردناک است و همچنین تخمدان پلی کیستیک را تا حدود زیادی درمان می‌کند. عفونت‌های رحمی را از بین می‌برد و اندام‌های جنسی را برای یک بارداری موفق آماده می‌سازد.

۶- گیاه بومادران
این گیاه نیز از جمله گیاهان دارویی موثر در اختلالات قاعدگی و تخمدان پلی کیستیک بوده و خون را تصفیه می‌کند تا خون شفاف و پاک با اکسیژن بالا در اختیار اندام‌های جنسی قرار گیرد و فرایند تولید تخمک در تخمدان‌ها و آزاد سازی آن از فولیکول راحت‌تر شود.

۷- رازیانه
رازیانه گیاه باروری نام گرفته است. این گیاه نیز با طبیعت گرمی که دارد فرایند قاعدگی را منظم نموده و یک گیاه دارویی قاعده آور است و در فرایند تخمک گذاری نیز آزادسازی تخمک را راحت‌تر می‌سازد.

۸- زیره
زیره گیاهی طبیعی، آرامبخش، نیرو دهنده و درمان کننده کم خونی است که عاملی در عدم تخمک گذاری است و چربی خون را کاهش می‌دهد، همچنین درمان کننده‌ای بسیار مقوی برای اختلالات قاعدگی است.

روغن کتان برای آزاد شدن تخمک از فولیکول
روغن کتان یکی از داروهای گیاهی مقوی برای آزاد شدن تخمک از فولیکول است

۹- گزنه
گزنه گیاهی بسیار پر کاربرد است که از زمان‌های قدیم جهت کاهش قند خون و رفع تنگی نفس ناشی از بیماری‌های قلبی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروزه نیز به اثبات رسیده که این گیاه دارویی یک نیرو دهنده جنسی فوق العاده و قاعده آور است و فرآیند آزادسازی تخمک از فولیکول را راحت‌تر می‌کند.

۱۰- گیاه پنج انگشت
پنج انگشت یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در فرایند تخمک گذاری و تولید تخمک است. کاهش دهنده سطح پرولاکتین بوده و پروژسترون را افزایش می‌دهد، پنج انگشت به عنوان یک گیاه دارویی متعادل کننده هورمون‌های زنانه شناخته شده است و باعث افزایش تناوب تخمک گذاری می‌شود.

۱۱- روغن کتان
روغن کتان که از گیاه دارویی کتان گرفته می‌شود یکی دیگر از داروهای گیاهی مقوی برای تخمک گذاری است این ماده حاوی لیگنان‌ها است که هورمون‌های جنسی را تقویت می‌کنند. مصرف روغن این گیاه به گونه‌ای است که باید در طول مراحل تخمک گذاری از مرحله لوتئال تا شروع قاعدگی بعدی مصرف شود.

۱۲- گیاه نخل اره‌ای
گیاه نخل اره‌ای یک گیاه دارویی بسیار موثر در تقویت فرآیند تخمک گذاری در افرادی است که با مشکل تخمک نابالغ و تخمدان پلی کیستیک روبرو هستند این گیاه می‌تواند فرآیند تخمک گذاری متوقف شده را تا حدود زیادی تحریک و تقویت کند برخی از کارشناسان معتقدند که ترکیب گیاه پنج انگشت و نخل اره‌ای ترکیبی بسیار مقوی و ایده‌‌‌آل برای افزایش شانس تخمک گذاری و یک تخمک گذاری موفق است.

منبع: herbs to boost fertility

✈️💥مقایسه قیمت تور مسافرتی بین همه آژانس های ایران، اول مقایسه کن بعد تور بخر✈️💥
4.1/5 - (37 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.