طرز شستن خاکشیر و تخم شربتی

یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های سنتی ایرانی به ویژه در ایام گرم سال و خصوصاً اواسط بهار و اوایل تابستان، تخم شربتی است. دانه‌های گیاه ریحان یا تخم شربتی بسیار پرخاصیت است و یک نوشیدنی فوق العاده حرارت شکن و خنک کننده است. ترکیب بی‌نظیر آب و دانه تخم شربتی، شکر، گلاب، یخ و برگ نعناع، شربتی بی‌نظیر است. دانه‌های تخم شربتی پس از جذب آب به خود به صورت ژله‌ای لعابدار در آمده که به دلیل ذخیره کردن آب در خود تا مدت‌ها پس از نوشیدن احساس تشنگی نخواهید کرد و در رفع عطش در ایام ماه مبارک رمضان نوشیدنی بسیار سبک و کاربردی است. یکی دیگر از گیاهان دارویی که از قدیم در زمره نوشیدنی‌های ایرانی سنتی قرار گرفته است و خواص بیشماری نیز در حفظ سلامتی و تناسب اندام و زیبایی دارد خاکشی یا همان گیاه معروف خاکشیر است. خاکشی گیاهی یک ساله تا دو ساله بوده که اغلب در دشت‌ها و کوهستان‌ها می‌روید و تخم این گیاه که به رنگ قرمز تیره می‌باشد معمولاً در ترکیب با آب به عنوان یک نوشیدنی خوش طعم استفاده می‌شود. البته خاکشیر نوع دیگری نیز دارد که مزه آن تلخ بوده و در ترکیب نوشیدنی استفاده نمی‌شود. در این مطلب طرز شستن خاکشیر و تخم شربتی را بیان می‌کنیم:

فواید دو نوشیدنی پرطرفدار خاکشیر و تخم شربتی
فواید خاکشیر
خاکشیر مفید در لاغری

اگر می‌خواهید لاغر شوید؛ شربت خاکشیر را ناشتا میل کنید. دانه‌های خاکشیر با خاصیت چربی سوزی بی‌نظیری که دارند از جمله مواد خوراکی هستند که در درمان چاقی به خصوص چاقی شکمی بسیار پرکاربرد بوده و البته یک نوشیدنی برطرف کننده تشنگی و پرکننده سریع معده است. پس از مصرف خاکشیر تا ساعت‌ها احساس تشنگی و گرسنگی نخواهید کرد و شاید به همین دلیل است که در درمان چاقی بسیار ایده آل و موثر است.

خاکشیر و دفع سنگ کلیه

نوشیدن شربت خاکشیر از دیدگاه طب سنتی به دفع سنگ کلیه بسیار کمک می‌کند. خاکشیر ادرار آور است و باعث افزایش حجم ادرار خروجی از کلیه‌ها می‌گردد، بنابراین یک نوشیدنی خوشمزه می‌باشد که سنگ کلیه را نیز دفع می‌کند.

طرز شستن خاکشیر
نوشیدن شربت خاکشیر از دیدگاه طب سنتی به دفع سنگ کلیه بسیار کمک می‌کند
خاکشیر و رفع التهاب مجاری ادراری و بیماری‌های کلیه

در بسیاری از متون به ویژه طب سنتی به این موضوع تاکید بسیار نموده‌اند که استفاده از شربت خاکشیر در درمان التهاب‌های مجاری ادراری در کودکان و بزرگسالان و رفع بیماری‌های کلیوی بسیار موثر است.

خاکشیر و رفع لک و کک مک

برای از بین بردن لک‌های پوستی، نوشیدن شربت خاکشیر بسیار موثر است. شربت خاکشیر با روشن کردن رنگدانه‌های تیره ایجاد شده روی پوست و برگرداندن رنگ سلول‌های پوستی به رنگ طبیعی، آن را روشن‌تر و شفاف‌تر نموده و در ایجاد پوستی لطیف و بدون لک و کک و مک بسیار کاربردی است.

خاکشیر و درمان کبد چرب

از جمله گیاهان دارویی موثر در درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب، خاکشیر است. دانه‌های الک شده خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کرده و یک ترکیب مقوی ضد صفرا و باز کننده مسیرهای کبدی بسازید. طب سنتی مصرف ۲ قاشق غذاخوری از این گیاه دارویی را با ۲ لیوان آب و به صورت ناشتا برای مقابله با بیماری کبد چرب توصیه می‌کند.

فواید تخم شربتی
دانه‌های تخم شربتی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی بسیاری دارند
فواید تخم شربتی
تخم شربتی و درمان یبوست و اسهال

لعاب ایجاد شده درون دانه‌های تخم شربتی پس از ترکیب با آب، سرشار از فیبر است و فیبر در بدن در بهبود حرکات روده و پاکسازی آن نقش بسزایی دارد، در نتیجه خوردن تخم شربتی باعث تحریک روده و تخلیه آن شده و یبوست را برطرف می‌کند.

تخم شربتی درمان سرماخوردگی

از آنجا که دانه‌های تخم شربتی سرشار از انواع فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند، بنابراین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و یک درمان کننده قوی برای سرماخوردگی نیز خواهند بود.

تخم شربتی و پیشگیری از پوسیدگی دندان

دانه‌های تخم شربتی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی بسیاری دارند که می‌تواند باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها شوند. علاوه بر این از بین برنده بوی نامطبوع و ناخوشایند دهان و یک خوشبو کننده طبیعی نیز می‌باشد.

تخم شربتی کاهنده فشارخون

اگر فشارخون دارید تخم شربتی می‌تواند آن را به سرعت برطرف سازد به همین دلیل یک داروی طبیعی برای افراد مسن و کسانی است که از بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا رنج می‌برند اما برای آنهایی که فشارخون پایین دارند اصلاً مناسب نیست.

علاوه براین‌ها از تخم شربتی در درمان بیماری‌های گوارشی، عفونی، مارگزیدگی، درد معده، نفخ و بی‌نظمی کارکرد روده استفاده می‌کنند و یک تنظیم کننده طبیعی دردهای روحی، خستگی مفرط و سردردهای میگرنی و تنش‌های عصبی است.

حالا که با فواید بی‌شمار این دو ماده در نوشیدنی‌ها آشنا شدیم زمان آن رسیده است که با روش‌های پاکسازی و شستشوی این مواد نیز آشنا شویم تا بتوانیم یک نوشیدنی خوش طعم و باکیفیت داشته باشیم.

طرز شستن دانه‌های ‌تخم‌‌ شربتی
دانه‌های تخم شربتی سرشار از انواع فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند

طرز شستن دانه‌های ‌تخم‌‌ شربتی

تنها روش رفع آلودگی و زدودن شاخ و برگ و خاک از آنها شست‌وشو است. برای رفع آلودگی و پاکسازی دانه‌های تخم شربتی باید مراحل زیر را طی کنید:
۱- مقدار مناسبی از دانه تخم شربتی یا دانه ریحان کوهی را تهیه نموده و آن را در ظرف مناسبی بریزید.
۲- سپس دو برابر حجم دانه‌های تخم شربتی آب را در ظرف بزرگتر ریخته و تخم شربتی را درون آن بریزید.
۳- بلافاصله پس از ریختن دانه‌های تخم شربتی در ظرف آب، با یک قاشق تمیز به سرعت دانه‌ها را در آب بغلتانید و سریعاً ظرف حاوی دانه‌های تخم شربتی را در یک آبکش سوراخ ریز ریخته تا آب و خاک احتمالی از آن خارج شوند و یا اینکه بدون استفاده از آبکش و تنها پس از ته نشین شدن دانه‌ها در انتهای ظرف به آرامی آب و شاخ و برگ‌های به جا مانده در ظرف را خالی کنید.
۴- دقت کنید تمامی این مراحل باید به سرعت انجام شود تا قبل از لعاب‌دار شدن دانه‌ها آب از درون ظرف خالی شده و کیفیت دانه‌های تخم شربتی برای تهیه شربت حفظ گردد.

طرز تهیه خاکشیر برای رفع یبوست
برای از بین بردن لک‌های پوستی، نوشیدن شربت خاکشیر بسیار موثر است

طرز شستن خاکشیر یا به اصطلاح ریگ شوری آن

شستن خاکشیر و یا ریگ شوری آن یک روش خاص دارد.‌‌ برای شستن دانه‌های خاکشیر و جلوگیری از گلوله گلوله شدن آن باید طبق مراحل زیر عمل کنید:
۱- برای شستن خاکشیر مقدار مناسبی از آن را در یک ظرف بزرگ ریخته و به آن آب اضافه ‌کنید. مقدار آب باید حدود دو برابر مقدار خاکشیر باشد. پس از ریختن آب خواهید دید که خاکشیر گلوله گلوله می‌شود.
۲- برای رفع حالت گلوله شدگی خاکشیر باید به سرعت آن را با قاشق یا چنگال هم بزنید تا دانه‌ها از یکدیگر جدا شوند.
۳- خواهید دید که دانه‌های خاکشیر ته‌نشین شده و آب و سایر محتویات احتمالی شامل برگ و ساقه‌های به جا مانده بر روی سطح آب می‌آیند. آب کثیف را به آرامی خالی کنید و این کار را تا دو بار برای پاک کردن خاکشیرها ادامه ‌دهید تا در نهایت تنها آب زلال و شفاف بر روی خاکشیر باقی بماند.
۴- برای اینکه سنگریزه‌های احتمالی ته ظرف خاکشیر از ظرف خارج شوند ظرف خاکشیر و آب را کج نموده و کم کم هم بزنید، سپس به آرامی خاکشیرها را درون ظرف دیگری خالی ‌کنید تا در نهایت چیزی که باقی می‌ماند سنگریزه‌های ته ظرف باشند.

منبع: Khakshir

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. فرید می‌گوید

    عالی بودممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.