خواص مربای بالنگ در بارداری

بالنگ که نام دیگر آن اُترج کبیر است میوه زشت و اما پر خاصیتی است که گاهاً وزن آن حتی به یک کیلوگرم نیز رسیده است، نوع ایرانی این گیاه بادرنگ یا بادرنج و اترج صغیر نام دارد. میوه بالنگ را به روش‌های مختلفی فرآوری می‌کنند از جمله خشکاندن برگ‌های آن، تهیه مربای بالنگ، مارمالاد و ترشی بالنگ که هر یک بسته به سلیقه و ذائقه مخاطب تهیه و میل می شود. از خواص میوه بالنگ در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص مربای بالنگ

۱- هضم سریع‌تر غذا

یکی از خواص بی‌نظیر و شگفت انگیز میوه و یا مربای بالنگ در دوران بارداری خاصیت سریع الهضمی و ضد نفخی قوی آن است. از آنجا که یکی از مشکلات عمده زنان باردار در طول ۹ ماه بارداری خصوصاً در اواخر بارداری به دلیل فشار به معده، نفخ و رفلاکس معده است و غذا حتی اگر در حجم کمی نیز خورده شود به اصطلاح روی معده می‌ماند و هضم نمی‌شود این گیاه و مربای آن بسیار در رفع این مشکل موثر خواهد بود.

۲- خاصیت آرامش بخشی و خنک کنندگی

در گرمای سوزان تابستان خوردن یک قاشق مربای بالنگ در روز و یا به همراه صبحانه حس خنکی و آرام‌بخشی را به انسان به خصوص به زن باردار می‌بخشد که تحت تاثیر تنش‌های زیاد و استرس و نگرانی ناشی از بارداری قرار دارد. مربا یک مسکن قوی اعصاب است و به دلیل کلسیم بالایش نشاط آور است. همچنین آرامش بخش بوده و دشمن غم و غصه نام گرفته است.

خواص مربای بالنگ
یکی از خواص بالنگ رفع مسمومیت است
۳- درمان مسمومیت بارداری

یکی از خواص بالنگ رفع مسمومیت است؛ مسمومیت‌های غذایی یکی از شایع‌‌ترین امراض در دوران بارداری است. برای رفع مشکل تهیه نوشیدنی بالنگ و عسل یا خوردن چند قاشق مربای بالنگ مفید است و علاوه بر رفع مسمومیت به سلامت کبد نیز کمک می‌کند.

۴- رفع سردردهای مزمن دوران بارداری

برای درمان سردردهای میگرنی و یا سردردهای مزمنی که بی‌دلیل به سراغ یک زن باردار می‌آیند (که اغلب نیز ناشی از رعایت نکردن اصول تغذیه‌ای بوده است و یا یک پایه ناراحتی گوارشی دارد) خوردن عصاره بالنگ و یا مربای کم شیرین بالنگ برای رفع آن توصیه می‌شود.

۵- رفع اسهال در بارداری

یکی از بیماری‌هایی که ممکن است در دوران بارداری به سراغ یک زن باردار بیاید اسهال است. این بیماری اگرچه کمتر شایع بوده اما به دلیل حساسیت بالایی که بدن زنان باردار در طول بارداری خواهد داشت و منع مصرف داروهای شیمیایی (به دلیل عوارضی که بر روی جنین ایجاد می‌کنند) توصیه شده که از گیاهان درمانی و انواع میوه‌های خشک شده مانند بالنگ و یا مربای آن استفاده کنند.

مربای بالنگ برای معده
خوردن روزانه مربای بالنگ برای درمان یبوست مفید بوده و سبب آرامش مصرف کننده می‌‌شود
۶- رفع ویار شدید زن باردار

ویار غذایی و حساسیت‌های غذایی یکی دیگر از مشکلات دوران بارداری به خصوص در طول سه ماه اول بارداری است؛ علاوه بر طب سنتی، طب نوین نیز بالنگ و مربای آن را درمان کننده سریع و قوی این مشکل می‌داند.خوردن مربای بالنگ یا مربای به تازه در وعده صبحانه به همراه یک لیوان آب لیمو ترش تازه بعد از صبحانه یا در طول روز درمان کننده قوی و بسیار موثری برای رفع ویار است. زیرا مربای بالنگ یک ضد ویار قوی است و به همراه شوید بسیار سریع الاثرتر می‌شود.

۷- رفع سموم و تقویت معده و کبد

از نظر طب سنتی میوه بالنگ و یا مربای آن (که یکی از میوه‌های خانواده مرکباتیان است) به صورت مربا یکی از بهترین روش‌های فراوری و مصرف این میوه بوده است. همچنین به دلیل خواص میکروب زدایی و تخریب دیواره سلولی سموم و میکروب‌های روده و معده یک تقویت کننده موثر و پاک کننده قوی معده و کبد است.

۸- رفع یبوست بارداری

اکثر خانم‌های باردار در طول بارداری به دلیل مصرف انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها و به خصوص آهن مصرفی در بارداری دچار یبوست‌های گاهاً شدیدی می‌گردند که خوردن روزانه مربای بالنگ دفع کننده و رفع کننده این مشکل بوده و سبب آرامش مصرف کننده می‌‌شود.

مربای بالنگ برای زن باردار
مربای بالنگ در درمان بی‌خوابی ناشی از انواع دردهای سیاتیکی و کمر درد بسیار موثر است
۹- درمان تپش قلب و آرامش بخشی در بارداری

در طول سه ماهه اول و ماه‌های آخر بارداری به دلیل حجم بالای خونرسانی قلب و رگ‌های خونی بدن مادر و همچنین بدن جنین فشار مضاعفی به ساختمان قلب وارد می‌شود که منجر به افزایش ضربان قلب و احساس تپش قلب شدید در زن باردار می‌‌گردد. خوردن مربای بالنگ به دلیل خواص تقویت کنندگی قلب و آرامش بخشی تضمین کننده سلامت قلب است.

۱۰- رفع گلودرد و سرماخوردگی در طول دوران بارداری

بدن زن باردار از آنجا که باید تامین کننده نیازهای اساسی یک موجود زنده دیگری در طول ۹ ماه بارداری باشد دچار ضعف ایمنی گشته و ویروس‌ها و میکروب‌ها به راحتی قابلیت نفوذ به بدن مادر باردار را خواهند داشت یکی از بیماری‌های رایج ناشی از نقص ایمنی سرماخوردگی است، به همین دلیل معمولا به خانم‌های‌ باردار به خصوص در طول سه ماهه نخست بارداری توصیه می‌شود که از خوردن انواع داروهای شیمیایی اجتناب کنند بالنگ و یا مربای آن به دلیل خاصیت ضد سرفه بودن، نرم کننده سینه و آرامش بخش بودن یک درمانگر مفید برای دردهای قفسه سینه بوده و خلط آور است و برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.

۱۱- رفع گرفتگی عضلات پا و کمر در بارداری

بارداری اغلب تمام انواع اختلالات خواب را به ارمغان می‌آورد از قبیل حالت تهوع، سوزش معده و گرفتگی عضلات پا و کمر. مربای بالنگ به دلیل خواص آرامش ‌بخشی در درمان بی‌خوابی ناشی از انواع دردهای سیاتیکی و کمر درد بسیار موثر است. استفاده از ماست به همراه مربا بالنگ یک خواب آور طبیعی است که به رفع کمر درد و گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری نیز کمک می‌کند.

منبع: citron benefits

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.