نحوه پاک کردن لکه از لباس

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام غذا خوردن مقداری مربا، روغن، شکلات و… روی لباس شما ریخته شود و لکه آن باقی بماند. حال تصور کنید که این لکه روی لباس مورد علاقه و گران قیمت‌تان ایجاد شود، حتما غمگین می‌شوید و فکر می‌کنید که دیگر نمی‌توانید از آن لباس استفاده کنید و به فکر دور انداختن آن می‌افتید. دست نگه دارید بسیاری از مواد و محلولاتی هستند که میتوانند لکه‌ها را از بین ببرند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با چند روش پاک کردن لکه آشنا شوید.

نکاتی درباره پاک کردن لکه از لباس

برچسب‌ها را بررسی کنید

معمولاً برچسب‌هایی که روی لباس‌ها هستند، اطلاعاتی در مورد چگونگی از بین بردن لکه‌ها نیز ارائه می‌دهند، اطلاعات ارائه شده روی برچسب‌ها نشان می‌دهد که چگونه لباس‌های خود را بشویید و به لباس‌های خود آسیب نرسانید.

لکه‌ها را با آب خیس کنید

قبل از شروع شست و شو همیشه لباس خود را خیس کنید و لکه را با استفاده از آب سرد مرطوب کنید. این کار از خشک شدن لکه جلوگیری می‌کند. اگر لباس را خیس نکنید لکه روی لباس می‌نشینید و پاک کردن آن بسیار سخت می‌شود. اگر نمی‌توانید کل لباس را خیس کنید تنها قسمت لکه‌دا را خیس کنید ولی هرگز آن را نمالید چون مالیدن لباس به یکدیگر باعث می‌شود لکه روی لباس پخش شود و لکه‌ای بزرگتر از قبل ایجاد شود‌.

پاک کردن لکه سیاه از لباس
از قرار دادن لباس لکه‌دار در نزدیکی هر منبع گرما یا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید
از تماس با گرما خودداری کنید

گرما باعث می‌شود که لکه روی لباس تثبیت شود، بنابراین از قرار دادن لباس لکه‌دار در نزدیکی هر منبع گرما یا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و هنگام از بین بردن لکه فقط از آب سرد و مواد شوینده استفاده کنید.

به نوع پارچه دقت کنید

نوع پارچه‌ای که لکه روی آن قرار دارد، نوع مواد شوینده مورد نظر را برای از بین بردن لکه تعیین می‌کند. برچسب‌های روی لباس معمولا نوع پارچه و روش صحیح شست و شو را نشان می‌دهند. در غیر این صورت فقط بر اساس نوع ظاهری پارچه آن را بشویید.

لباس‌های پنبه‌ای را جدا کنید

ببهترین ماده شوینده برای لباس‌های پنبه‌ای سرکه است. سرکه می‌تواند به راحتی لکه‌های روی لباس‌های پنبه‌ای را تمیز کند ولی اگر زیاد استفاده شود باعث می‌شود که به بافت لباس آسیب وارد کند.

پاک کردن لکه وایتکس روی لباس
مواد شوینده در برابر بسیاری از لکه‌ها به ویژه در مورد لکه‌های روغنی بسیار موثر عمل می‌کنند
لباس‌هایی با پارچه مصنوعی را جدا کنید

لباس‌های مصنوعی لباس‌هایی هستند که از الیافی مانند اکرلیک، نایلون، الفین، پلی ایستر و سایر موارد ساخته شده است، برای اطمینان بیشتر هنگاه شستن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی از ماده شوینده معمولی استفاده کنید‌. از روش‌های خانگی برای لباس‌هایی با بافت مصنوعی استفاده نکنید زیرا این مواد می‌تواند در پارچه‌های پلاستیکی نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد.

از آب برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید

استفاده از آب برای هر پارچه‌ای بی‌خطر است. آب می‌تواند اثر لکه‌های رنگی مثل رنگ مو، رژلب و … را به مقدار مناسب کاهش دهد، اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا اثر لکه‌ها از بین برود. برای پاک کردن کامل لکه به احتمال زیاد به استفاده از یک ماده تمیز کننده قوی‌تر از آب نیاز دارید‌.

می‌توانید از نمک استفاده کنید

نمک میتواند تا هفت لایه از لباس را پاک کند و همچنین می‌تواند انواع لکه‌ها از جمله خون، انواع آبمیوه و سایر مواد را پاک کند.

از پراکسید هیدروژن و سفید کننده استفاده کنید

پراکسید هیدروژن می‌تواند برای کاهش لکه‌های رنگدانه از جمله رژلب و چمن مفید باشد این ماده روی گریس و روغن خیلی خوب کار نمی‌کند، سفید کننده فقط برای لباس‌های پنبه‌ای و سفید مناسب است.

پاک کردن لکه میوه از لباس
نمک میتواند تا هفت لایه از لباس را پاک کند
از مواد شوینده استفاده کنید

مواد شوینده در برابر بسیاری از لکه‌ها به ویژه در مورد لکه‌های روغنی بسیار موثر عمل می‌کنند. علاوه بر این استفاده از مواد شوینده برای بیشتر پارچه‌ها بی‌خطر است، اما باز هم به برچسب روی لباس دقت کنید تا مواد شوینده به بافت لباس آسیب نرساند.

از مواد جاذب استفاده کنید

استفاده از یک ماده جاذب مانند نمک می‌تواند لکه را از لباس شما بیرون کند. نمک، جوش شیرین یا نشاسته ذرت را در بالای قسمت لکه‌دار ریخته و اجازه دهید پانزده دقیقه بماند سپس آن را برداشته و بشویید.

لباس را بشویید

بعد از اتمام مراحل قبلی، بلافاصله لباس خود را در ماشین لباس شویی بگذارید یا آن را با دست بشویید. این کار باعث می‌شود همه محلول‌ها و لکه‌های روی لباس را شست و شو دهید.

منبع: Remove stains from clothes

مطالب مرتبط:
لباس‌های کتان را چطور بشویید؟

راه‌های از بین بردن لکه‌ها

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.