چگونه صفحه کنترل فر خود را تعمیر کنیم؟

فری که گرما نمی دهد یا گرمای آن مناسب نیست، احتمالا در کنترل، ترموستات یا تایمر با مشکل مواجه است. نگران نباشید چرا که می توان این مشکلات را حل کرد.

تعمیر صفحه کنترل فر

اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید همه چیزی که به آن نیاز دارید در این مقاله هست. اما برای استفاده از خدمات تعمیر اجاق گاز در تهران منزل توسط یک متخصص حرفه ای می توانید از بازار خدمات سنجاق کمک بگیرید. البته قیمت تعمیر اجاق گاز هم می‌تواند هدف شما برای جستجو در این بازار پر سر و صدا باشد.

وقتی صفحه کنترل فر با مشکل مواجه می شود، فر گرم نمی شود. روش تعمیر آن بدین گونه است:

گام اول: دستگیره کنترل را خارج کنید.

گام دوم: در صورت لزوم پنل سرویس پشتی را حذف کنید. برای باز کردن پنل دیگر دستگیره های کنترل را جدا کنید. صفحه کنترل فر دقیقا پشت دکمه کنترل قرار دارد و معمولا با دو پیچ به پنل کنترل وصل می باشد.

گام سوم: آزمایش کنترل با یک میلی متر ولت اهمی (ووم) پیشنهاد نمی شود، چرا که نتیجه آن همیشه قطعی نیست. اگر حدس می زنید صفحه کنترل با مشکل مواجه است، بهترین راه این است که آن را با کنترلی سالم تعویض کنید یا یک کنترل جدید مخصوص فر را نصب نمایید.

گام چهارم: سیم های برقی را از بخش انتهایی کنترل قطع کرده و آن را جدا کنید. کنترل جدید را به همان صورت که کنترل قبلی وصل بود، نصب نمایید.

تعمیر صفحه کنترل فر

سرویس کردن ترموستات فر

اگر فر به صورت یکسان گرم نمی شود یا اصلا گرم نمی شود، ممکن است مشکل از ترموستات آن باشد. ابتدا، با توجه به صفحه کنترل مشخص کنید دمای فر تا چه اندازه تفاوت دارد. برای این کار، یک ترموستات مخصوص فر را در قسمت مرکزی درون فر قرار داده و آن را تا ۲۰ دقیقه با محدوده دمای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت نگه دارید. اگر ترموستات فر به ۲۵ یا پایین تر یا بالاتر از صفحه کنترل رسید، یعنی ترموستات باید مجددا کالیبراسیون شود. روش انجام این کار بدین گونه است:

گام اول: دستگیره ترموستات  درون صفحه کنترل را بکشید. در پشت دستگیره، دو پیچ وجود دارد که یک صفحه دایره ای شکل دندانه دار را در بر گرفته اند. این پیج ها را شل کرده، اما آنها را جدا نکنید.

گام دوم: به کمک پیچ گوشتی، صفحه دندانه دار را در خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده و تنظیمات آن را تغییر دهید، با هر هشت دور چرخاندن دما افزایش می یابد. برای کاهش دما صفحه را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

بعضی ترموستات ها را می توان با چرخاندن پیچ درون محفظه استوانه ای دستگیره کنترل تنظیم کرد. برای این کار، دستگیره را جدا کرده و یک پیچ گوشتی را درون استوانه قرار دهید تا میله پیچ گوشتی به شکاف وصل شود. پیچ گوشتی را تا هشت دور در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دما به اندازه ۲۵ درجه فارنهایت افزایش یابد. روش آزمایش یک ترموستات خراب به این شکل است:

گام اول: ترموستات را با استفاده از ووم (مولتی متر) در مقیاس RX1 آزمایش کنید. ترموستات مستقیما پشت دستگیره کنترل قرار دارد که گرما را تنظیم می کند. برای دسترسی به ترموستات، پنل پشت پنل سرویس را جدا کنید.

گام دوم: یکی از سیم های الکتریکی اصلی ترموستات را قطع کرده و میله ووم را به دو طرف انتهای ترموستات وصل کنید. اگر ترموستات به درستی کار کند، ووم عدد صفر را نشان می دهد. اگر سوزن عدد بالاتری را نشان دهد، یعنی ترموستات با مشکل مواجه بوده و باید تعویض شود.

گام سوم: در صورت لزوم ترموستات را با همتای جدید آن جایگزین کنید.

اگر نیاز دارید ترموستات خود را تعویض کنید، این راه را دنبال نمایید:

گام اول: سیم های انتهایی ترموستات را قطع کرده و دستگیره کنترل را جدا کنید.

گام دوم: پیچ های حائل را باز کنید. در برخی محدوده سیمی وجود دارد که ترموستات را به فر وصل می نماید. این سیم یک لامپ حساس دارد که قلابی آن را در بر می گیرد؛ این قلاب را باز کرده و لامپ را جدا کنید. سپس با دقت سیم، لامپ و ترموستات را خارج نمایید.

گام سوم: با انجام روش معکوس ترموستات جدید را نصب کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.