معیارهای انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی خوب چیست؟

درست است که همه پا را به عنوان قلب دوم انسان می‌شناسند اما باید بدانیم که دندان‌ها نیز یکی از قسمت‌های مهم بدن هستند که بی توجهی به آن‌ها ممکن است گاهی عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. شاید از قدیمی‌ترهای فامیل شنیده باشید که می‌گویند درد دندان از درد زایمان هم بدتر است!! البته اگر افراد چکاپ‌های شش ماهه یا سالانه را به صورت منظم انجام دهند قبل از این که بیماری شدت بگیرد به موقع تشخیص داده می‌شود و دیگر نیازی به درمان‌های سخت و پرهزینه نیست.

اما گاهی اوقات افراد اگرچه به صورت منظم چکاپ‌های دوره‌ای خود را انجام می‌دهند اما باز هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نیاز به درمان‌های پیچیده دارد. در اینجا انتخاب یک پزشک متخصص کاربلد و یک کلینیک دندانپزشکی خوب می‌تواند کمک شایانی به فرد کند. شاید فکر کنید که هر دندانپزشکی می‌تواند درمان دندان‌های شما را انجام دهد اما در واقع این گونه نیست. هر پزشکی در حوزه خاصی تخصص دارد و اگر در حوزه غیرتخصصی خود کاری انجام دهد ممکن است برای شما مشکل ایجاد شود.

بگذارید یک مشکلی که برای خودم پیش آمد را با شما در میان بگذارم. چند وقت پیش دندان جلوی من با مشکل مواجه شد. پیش دندانپزشکی که همیشه برای جرم گیری به او مراجعه می‌کردم و از کارش هم راضی بودم رفتم. دندانم را معاینه کرد و گفت نیاز به پر کردن دارد. شروع به کار کرد و دندان من را پر کرد. بعد از گذشت چند روز دندانم به شدت حساس شد. به همان دندانپزشک زنگ زدم و گفت طبیعی است و چند روز درد را تحمل کن تا ببینیم دردت تسکین پیدا می‌کند یا خیر. بعد از گذشت مدتی دردم ساکت نشد و به یک متخصص ریشه دندان مراجعه کردم تا ترمیم دندانم را انجام دهم. این متخصص گفت چند عکس تک دندان بگیرم تا بتواند تشخیص بهتری دهد. وقتی عکس‌ها را پیش او بردم دو نکته مهم به من گفت. اول این که دندان من نیاز به عصب کشی داشته و باید اول عصب کشی می‌شده است و بعد پر می‌شد. در نتیجه الان باید دندانی که به تازگی پر شده است را دوباره خالی کنند تا بتوانند عصب کشی کنند و دوباره آن را پر کنند. مورد دوم این که در عکس مشخص بود دندانی که پر شده است بین لایه‌های پرشدگی‌اش فاصله وجود داشته است و دندان به خوبی پر نشده بود. یعنی بعد از گذشت چند وقت همین فاصله‌ها باعث پوسیدگی دندان می شدند.

این موضوع باعث شد هم برای یک ماه درد بکشم، هم متحمل هزینه اضافی شوم و هم این که اگر هنگام جرم‌گیری متوجه این پوسیدگی می‌شدم زودتر درمان را انجام می‌دادم و دیگر نیازی به عصب کشی نبود. نتیجه‌ای که این اتفاق برای من داشت این بود که فهمیدم هر پزشکی در حوزه دندان یک تخصصی دارد و لزوما نباید همه کارها را به پیش یک دندانپزشک برد. درست است که دندانپزشک قبلیم کار جرم گیری را به خوبی انجام می‌داد اما او لزوما در عصب کشی هم فرد زبردستی نبود!

من متوجه شدم در این گونه مواقع بهتر است به جای مراجعه به یک دندانپزشک به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنم تا نتیجه بهتری بگیرم. کلینیک‌های دندانپزشکی ویژگی‌هایی دارند که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنم:

حضور چندین پزشک با تخصص‌های مختلف

یکی از خوبی‌های مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی این است که چندین پزشک با تخصص‌های مختلف در آن حضور دارند و هر قسمت از فرایند درمان شما را متخصص همان قسمت انجام می‌دهد. در واقع پیشنهاد می‌کنم اگر دندانتان با مشکلات جدی مواجه است حتما به کلینیکی مراجعه کنید که بدانید دندانپزشکان مختلف با تخصص‌های گوناگون در آن حضور دارند. این موضوع باعث می‌شود هر دندانپزشکی با توجه به تجربه و تخصصی که دارد بهترین درمان را برای شما انجام دهد. از طرف دیگر در بعضی از مواقع یک پزشک نمی‌تواند به تنهایی درباره انتخاب بهترین شیوه درمان شما اظهار نظر کند و نیاز به مشورت با همکاران خود دارد. در چنین مواقعی پزشکان یک کلینیک تشکیل جلسه می‌دهند و درباره بهترین شیوه درمان شما مشورت می‌کنند. قطعا خروجی این جلسه که نظر چند متخصص در حوزه‌های مختلف درباره مشکل شماست بهتر از نظر یک پزشک است.

کلینیک دندانپزشکی

تجهیزات مدرن و پیشرفته‌

از مزایای دیگر مراجعه به کلینیکهای دندانپزشکی این است که معمولا تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی دارند که فرایند درمان و تشخیص را راحت‌تر می‌کنند. قطعا هرچقدر دستگاه‌ها تخصصی‌تر و مدرن‌تر باشد بیمار با خیالی آسوده‌تر فرایند درمان خود را انجام ‌می‌دهد. از طرف دیگر وجود دستگاه‌های تخصصی دست پزشک را برای انجام بهترین درمان باز می‌گذارد و محدودیت‌هایی که ممکن است با آن مواجه باشد را از سر راه برمی‌دارد.

کلینیک دندانپزشکی

دستیاران باتجربه

حضور دستیاران باتجربه و زبردست در کنار هر دندانپزشک از دیگر مواردی است که یک کلینیک دندانپزشکی را متمایز می‌کند. دستیاران در کنار دندانپزشکان نقشی اساسی در پیشبرد فرایند درمان دارند. یک دستیار باتجربه باعث می‌شود پزشک تمرکز اصلی خود را بر روی عملی که انجام می‌دهد قرار دهد و به سایر مواردی که ممکن است در حاشیه وجود دارد و برایش دغدغه ایجاد کند کاری نداشته باشد.

درک جدید از درمان

اما شاید مهم‌ترین موردی که یک کلینیک دندانپزشکی را متمایز می‌کند فرایند درمان به سبک جدید است. نگاهی که تا کنون در مراکز درمانی دندانپزشکی دنیا وجود داشته نگاهی بر پایه نیازهای اولیه است که به موجب آن تنها درمان خرابی دندان‌ها و عفونت‌های لثه‌ای و دهانی مورد توجه بیمار و پزشک بوده است. اما دیدگاه جدید نسبت به مسئله درمان در حوزه دندانپزشکی نگاهی است بر پایه محوریت بیمار. این دیدگاه از منظر بیمار به موضوع نگاه می‌کند و به دنبال بهبود شرایط مورد نظر او مثل کیفیت زندگی است. درک جدید از درمان که Minimally Intervention concept  نامیده می شود در واقع یک نگاه کلی تیمی است که تلاش می کند سلامتی ناحیه دهان و دندان را برای تمامی عمر حفظ و نگهداری کند.

کلینیک دندانپزشکی

رعایت نکات بهداشتی

یکی از مواردی که کلینیک‌های دندانپزشکی مجبور به رعایت حتمی آن هستند رعایت نکات بهداشتی طبق پروتکل‌های خاصی است که معمولا هر جایی مقید به رعایت این موارد نیستند. کلینیک‌های معتبر برای هر بیمار ست روپوش و دستکش جداگانه دارند، یونیت و تجهیزات را بعد از اتمام کار هر بیمار ضدعفونی می‌کنند، قبل از شروع درمان سوالات مشخصی را از بیماران می‌پرسند و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند، صندلی‌های اتاق انتظار، سرویس بهداشتی و … را به طور مستمر ضدعفونی می‌کنند.

این نکات همگی مواردی هستند که در انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی مورد اعتماد موثر است. هرچه این موارد بیشتر از طرف کلینیک دندانپزشکی رعایت شود می‌توانید با خیالی آسوده‌تر فرایند درمان دندان خود را انجام دهید.

4.5/5 - (31 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌گوید

    بسیار کلینیک تمیز و عالی هست و تمام پروتکل های بهداشتی رعایت میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.