بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است؟

آهن یک ماده معدنی فوق العاده مهم برای سلامتی است، این ماده نه تنها یک مولفه اساسی برای بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن است بلکه برای انتقال اکسیژن نیز عنصری لازم و ضروری است. در حالی که آهن یک ماده مغذی و ضروری برای همه افراد است افراد فعال به آهن بیشتری نیاز دارند زیرا میزان تخریب سلول‌های قرمز خون (انتقال دهنده اکسیژن) در صورت افزایش فعالیت بیشتر است. علاوه بر این بسیاری از ورزشکاران به دلیل آگاهی از سلامت به تغذیه خود اهمیت بسیاری می‌دهند. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیایید این است که بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است، در ادامه با مجله اینترنتی زیباشهر همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم؟

مصرف مکمل‌های آهن

مصرف غذاهای غنی از آهن نقش مهمی در درمان کم خونی ناشی از سطح پایین آهن دارند. همچنین برای بازسازی ذخایر آهن در بدن ممکن است لازم باشد از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

مکمل‌های آهن ممکن است به صورت کپسول، قرص، قرص‌های جویدنی و مایعات مصرف شوند. رایج‌ترین قرص آهن قرص ۳۲۵ میلی‌گرم (سولفات آهن) است و سایر اشکال شیمیایی رابج، گلوکونات آهن و آهن فومارات می‌باشد. از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید که به شما بگویند چند قرص در روز و چه زمانی باید مصرف کنید. دقت داشته باشید مصرف آهن بیش از حد می‌تواند مشکلات جدی پزشکی ایجاد کند. پس از ۲ ماه درمان، شمارش خون بیشتر افراد به حالت عادی برمی‌گردد. برای تجمع ذخایر آهن بدن در مغز استخوان ممکن است لازم باشد ۶ تا ۱۲ ماه دیگر به مصرف مکمل‌ها ادامه دهید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن
مصرف غذاهای غنی از آهن نقش مهمی در درمان کم خونی ناشی از سطح پایین آهن دارد

نکاتی برای مصرف قرص آهن

آهن به بهترین وجه با معده خالی جذب می‌شود، با این حال مکمل‌های آهن می‌توانند باعث گرفتگی معده، حالت تهوع و اسهال در برخی از افراد شوند. برای جلوگیری از این مشکل ممکن است لازم باشد آهن را با مقدار کمی غذا مصرف کنید. شیر، کلسیم و آنتی اسیدها نباید همزمان با مکمل‌های آهن مصرف شوند. قبل از مصرف مکمل‌های آهن باید حداقل ۲ ساعت بعد از مصرف این غذاها صبر کنید. شیر، کلسیم و آنتی اسیدها نباید همزمان با مکمل‌های آهن مصرف شوند. قبل از مصرف مکمل‌های آهن باید حداقل ۲ ساعت غذایی مصرف نکرده باشید، غذاهایی که نباید همزمان با مصرف آهن مصرف کنید شامل موارد زیر است:

غذاهای حاوی فیبر بالا مانند غلات سبوس‌دار، سبزیجات خام و سبوس
غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین

برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند مکمل ویتامین C مصرف کنید یا آب پرتقال را با قرص آهن بنوشید. این کار می‌تواند به جذب آهن در بدن کمک کند. نوشیدن ۸ اونس (۲۴۰ میلی‌لیتر) مایعات با یک قرص آهن نیز خوب است.

در مورد تمام داروهای مصرف خود به پزشک معالج اطلاع دهید. قرص آهن ممکن است باعث شود که داروهای مصرفی موثر نباشند. برخی از این موارد شامل تتراسایکلین، پنی‌سیلین، سیپروفلوکساسین و داروهایی است که برای کم کاری تیروئید، بیماری پارکینسون و تشنج استفاده می‌شود.
داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند و جذب آهن را مختل می‌کنند. پزشک متخصص ممکن است پیشنهاد تغییراتی در این موارد ارائه دهد.
بین دوزهای این داروها و مکمل‌های آهن حداقل ۲ ساعت صبر کنید.

مصرف قرص آهن
مکمل‌های آهن ممکن است به صورت کپسول، قرص، قرص‌های جویدنی و مایعات مصرف شوند
اثرات جانبی

یبوست و اسهال مشکلات بسیار شایعی هستند که برای هر سن و سالی اتفاق می‌افتد. اگر یبوست به مشکل جدی تبدیل شود می‌توانید از یک نرم کننده مدفوع مانند سدیم دوکوزات (Colace) استفاده کنید. حالت تهوع و استفراغ ممکن است با دوزهای بالاتر اتفاق بیفتد، اما با مصرف آهن در مقادیر کمتر می‌توان آنها را کنترل کرد.

مدفوع سیاه هنگام مصرف قرص آهن طبیعی است. در واقع این وضعیت نشانه‌ای از عملکرد صحیح قرص‌ها می‌باشد اگر موارد زیر را مشاهد کردید:

مدفوع سیاه است.
رگه‌های قرمز دارند.
گرفتگی، درد شدید یا درد در معده رخ می‌‌دهد.
به لیل مصرف آهن ممکن است دندانهایتان لکه‌دار شود.
سعی کنید آهن را با آب یا مایعات دیگر (مانند آب میوه یا آب گوجه فرنگی) مخلوط کنید و دارو را با نی بنوشید.
با مسواک زدن جوش شیرین یا پراکسید دندانها می‌توانید لکه‌های آهن را از بین ببرید.
قرص‌ها را در جای خنک نگه دارید. (ممکن است کابینت‌های آشپزخانه بیش از حد گرم و مرطوب باشند و همین امر باعث از بین رفتن قرص‌ها می‌شود).

مکمل های آهن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. اگر کودک شما قرص آهن را قورت داد بلافاصله با یک مرکز کنترل سم تماس بگیرید.

زمان ایده‌آل برای مصرف قرص آهن
بهترین زمان ممکن برای مصرف قرص آهن زمانی است که معده خالی است

برخی از استراتژی‌ها برای بهینه سازی مصرف قرص آهن

مکمل‌های آهن یا وعده‌های غذایی غنی از آهن به بهترین وجه جذب می‌شوند که بهتر است قبل یا بعد از ورزش مصرف نشوند.
از نظر تئوری بهبودی از یک دوره سخت با یک وعده شام ​​استیک منطقی است زیرا بدن مطمئناً نیاز به ذخیره برخی از ذخایر آهن دارد. سایر منابع خوب آهن عبارتند از: صدف، لوبیا، شکلات تلخ، غلات غنی شده و سبزیجات برگ تیره (وقتی با یک مرکبات بخورید بهتر جذب می‌شود).

زمان ایده آل برای مصرف مکمل آهن یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا برای اطمینان از معده خالی است.

زمان ایده‌آل برای مصرف قرص آهن

بهترین زمان ممکن برای مصرف قرص آهن زمانی است که معده خالی است. در واقع بهترین زمان استفادۀ قرص آهن هنگام بیدار شدن و به صورت ناشتا می‌باشد. چون در این زمان میزان بیشتری از آهن جذب بدن می‌شود. اگر این دارو را با شکم پُر مصرف کنید با اسید معده ترکیب شده و به زمان بیشتری برای جذب نیازمند است.

مطالب مرتبط:
بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قرص یدوفولیک

منبع: The best time to take iron tablets

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.