بهترین زمان مصرف قرص یدوفولیک

ریزمغذی‌هایی همچون فولیک اسید و ویتامین‌هایی همچون ویتامین D از جمله مکمل‌های ضروری قبل از بارداری و در طول بارداری در زنان باردار است. یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بسیار ضروری است اما همیشه نمی‌توانید هر آنچه که نیاز اساسی بدن شما و همچنین نوزاد تازه متولد شده و یا جنین در رحم شماست را تنها به وسیله غذا دریافت کنید و قطعاً به انواع ریزمغذی‌ها در قالب مکمل‌های خوراکی همراه غذا نیاز دارید. یکی از این مکمل‌ها قرص یدوفولیک است که حاوی ید و اسید فولیک مورد نیاز بدن و بخصوص جنین در حال رشد در رحم است. ما در این مقاله به فواید هر یک از این ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و تاثیر آن بر روی جنین در طول بارداری و حتی قبل از آن پرداخته و به شما خواهیم گفت بهترین زمان مصرف قرص یدوفولیک چه زمانی است با ما همراه باشید.

فولیک اسید

اسیدفولیک به بدن کمک می‌کند تا سلول‌های آسیب دیده بازسازی شوند و سلول‌های جدیدی ساخته شوند. اسیدفولیک برای بدن بسیار حیاتی و مهم است زیرا به جلوگیری از ایجاد نقص در جنین هنگام تولد و نقص در فرآیند اعصاب مغزی، حرکتی و ستون فقرات جنین کمک می‌کند که عامل ایجاد بیماری اسپینا بیفیدا می‌باشد. بیماری اسپینا بیفیدا می‌تواند باعث مشکلات اساسی در راه رفتن، مشکل در مثانه و روده نوزاد شود. مقدار ۸٪ میلی‌گرم اسید فولیک را روزانه و به مدت ۴ هفته و ترجیحاً قبل از بارداری و یا در طول ۴ هفته ابتدایی بارداری مصرف نمایید و این کار را تا مدت ۱۲ هفته پس از بارداری ادامه دهید. اگر فهمیدید که باردار هستید و قرص یدوفولیک را در چند هفته ابتدایی بارداری مصرف نکرده‌اید سریعاً این قرص را تهیه نموده و در هر مرحله از بارداری آن را مصرف نمایید. شما می‌توانید قرص اسید فولیک و یا شکل امروزه آن ترکیب با ید با نام یدوفولیک را از داروخانه‌ها تهیه نموده و یا از پزشک یا مامای خود بخواهید آن را برایتان تجویز کرده و از مراکز بهداشتی محل زندگی خود تهیه کنید.

عوارض مصرف قرص یدوفولیک
قرص یدوفولیک به رشد و نمو بدن و به ویژه مغز کمک می‌کند
ید

قرص یدوفولیک به رشد و نمو بدن و به ویژه مغز کمک می‌کند. در مرحله ابتدایی بارداری که رویان در حال رشد بوده و مغز تکامل می‌یابد مصرف قرص ید و یا ترکیب آن با فولیک اسید بسیار ضروری و حیاتی است. از آنجا که نوزادان ید را از مادران خود دریافت می‌کنند و زنان باردار و شیرده به ید بیشتری نیاز دارند، بنابراین مصرف این قرص‌ها پس از اتمام دوران بارداری و شروع شیردهی توصیه می‌گردد. در دوران بارداری و در حین شیردهی لازم است که مادران باردار و یا شیرده غذاهایی مصرف نمایند که دارای ید بیشتری هستند و یا هر روز قرص ید مصرف کنند. غذاهایی که از نظر ماده سازنده حاوی مقدار ید زیادتری هستند شامل انواع غذاهای دریایی همچون ماهی، میگو و همچنین شیر، تخم‌مرغ و برخی از غلات و نان هستند. در حین بارداری و شیردهی به صورت روزانه قرص یدوفولیک ۵۰ /۱ میلی‌گرمی و یا قرص ۱۵۰ میکروگرم ید را مصرف کنید.

فواید قرص ترکیبی یدو فولیک در دوران بارداری

ترکیب منحصر به فرد یدوفولیک در دوران بارداری ضروری است زیرا در این دوران بدن با کمبود ید و فولیک اسید مواجه می‌شود و همچنین بدن جنین در حال رشد برای رشد بهتر و سالم‌تر به این ماده حیاتی نیاز دارد. مصرف روزانه قرص یدوفولیک در دوران بارداری جهت تقویت سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین و همچنین جلوگیری از نقص عصبی در لوله‌های عصبی جنین توصیه می‌شود. مصرف این ماده همچنین در ترکیب با اسید فولیک جهت رشد کامل مغز بسیار توصیه می‌گردد.

بهترین زمان مصرف قرص یدوفولیک
ترکیب منحصر به فرد یدوفولیک در دوران بارداری ضروری است

هم اکنون با توجه به ضروری بودن مصرف این قرص در طول بارداری و پس از آن و در ایام شیردهی، انجمن غذا و داروی ایران با توجه به پروتکل تصویب شده در سازمان معاونت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام به تولید دارو در سطح انبوه و توسط چند شرکت دارویی ایرانی نموده است تا مادران باردار و شیرده این دارو را به راحتی تهیه و مصرف نمایند. مصرف این دارو به طرز قابل توجهی باعث افزایش سطح IQ و هوش کودکان و نوزادان ایرانی شده است و پرورش فرزندان ایرانی را با کمبود مواد معدنی و ویتامینی مواجه نمی‌کند زیرا تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که ۹ ماه بارداری در زنان باردار در صورت عدم مصرف قرص یدوفولیک، منجر به کمبود ید در بدن مادر و نوزاد شده و کمبود این ماده بسیار حیاتی علاوه بر تأثیر منفی که بر سطح هوش افراد می‌گذارد سبب تحت تاثیر قرار دادن غدد تیروئیدی مادر و نوزاد تازه متولد شده نیز می‌گردد و باعث می‌شود این غده به درستی کار نکرده و مراحل رشد سلول‌های مغزی جنین نیز با مشکل جدی مواجه گردد که پس از به دنیا آمدن نوزاد به هیچ عنوان این عارضه قابل درمان نخواهد بود. بنابراین مصرف این قرص که دارو نیست در اوایل بارداری از بسیاری از مشکلات عصبی حرکتی پس از تولد جلوگیری می‌کند.

چگونگی و زمان مصرف قرص یدوفولیک در بارداری

۱- اگر از قرص یدوفولیک به صورت روزانه استفاده می‌کنید حتماً آن را در یک ساعت به خصوص در روز، مثلاً صبح یا شب استفاده کنید و سعی کنید زمان مصرف را تغییر ندهید.
۲- مقدار یک قرص از قرص یدوفولیک و یا فولیک اسید را به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید.
۳- میتوانید یدوفولیک را به همراه غذا و یا با معده خالی مصرف کنید (بستگی به میزان حساسیت معده شما دارد) زیرا مصرف آن در بعضی افراد با معده خالی آزاردهنده است.
۴- اگر یک دوز مصرف از این قرص را فراموش کردید آن را در اولین فرصت پس از یادآوری مصرف نمایید.
۵- مصرف قرص یدوفولیک در افرادی که مبتلا به بیماریهای تیروئیدی هستند حتماً با تجویز پزشک مربوطه انجام شود.

منبع: folic acid iodine and vitamin d

3.9/5 - (12 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. […] بهترین زمان مصرف قرص یدوفولیک […]

  2. ناشناس می‌گوید

    سلام من کم کاری تیروئید دارم ولی دکترم برام نوشته یدوفولیک نوشته
    بخورم؟

    1. ناشناس می‌گوید

      منم کم کاری تیروئید دارم ، پیش فوق تخصص غدد رفتم برام تجویزش کرده
      بنظرم اگر پزشک گفته مصرف کنید

  3. ناشناس می‌گوید

    قرص فولیک اسید را صبح بخوریم یا شب؟

  4. ناشناس می‌گوید

    همراه غذا خوبه

  5. ناشناس می‌گوید

    من یه مدت مصرف کردم برای قبل از بارداری ولی آزمایش دادم تیروئیدم یه مقدار پر کار شده بود البته نمی دونم صد درصد ثاثیر دارو بوده یا خیر ولی تا قبلش سابقه تیروئید نه پرکار نه کم کار نداشتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.