ایمپلنت دندان مطب دندانپزشکی دکتر الهام وزیری

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت در واقع جایگزین ریشه دندان است.که پایه ای قوی برای دندان ثابت یا متحرک ایجاد می­کند.که بسیار با دندان­های خود فرد سازگاری دارد.
جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص بوده که برای بدن انسان هیچ مشکلی ایجاد نمی­کند و با آن سازگاری دارد. ایمپلنت مانند یک میله باریک درون استخوان فک گذاشته می­شود و اگر به طور صحیح این کار انجام گیرد ماندگاری بسیار خوبی دارد.در واقع  جایگزین دندان­های از بین رفته است.

با وجود پیشرفت جوامع امروزی در امر بهداشت شخصی و بهداشت دهان و دندان هنوز انسان­های بسیاری از درد دندان و مشکلات آن رنج می­برند.پوسیدن دندان،آسیب یا بیماری پریودنتال از عمده مشکلات حال حاضر در زمینه بهداشت دهان و دندان است.
سابق بر این زمانی که شخص به هر دلیلی دندان­هایش دچار مشکل می­شد یا آن­ها را از دست میداد تنها راه استفاده از پل­های دندانی و پروتزها بوداما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن انواع ایمپلنت  دندان افراد می­توانند بدون نگرانی دندان­هایی سالم و طبیعی که برای سالها بدون مشکل برایشان کار خواهد کرد داشته باشند.

انواع ایمپلنت دندان

در ابتدا بهتر است انواع آن را بشناسیم و کارکرد آن ها را بدانیم،سابق بر این دو نوع ایمپلنت دندان وجود داشت:

  • اندوستیال endosteal
  • ساب پریوستیال subperiosteal

اندوستیال به ایمپلنتی گفته می­شود که درون استخوان فک کاشته می­شود اما ساب پریوستیال زیر بافت لثه و روی آرواره قرار می­گیرد،امروزه دیگر نوع ساب پریوستیال استفاده نمی­شود زیرا به مرور زمان استحکامش را از دست داده و نسبت به اندوستیال نتایج ضعیفتری را نشان داده.

چه کسانی نباید ایمپلنت دندان انجام دهند؟

  • کسانی که شیمی درمانی کرده اند یا تحت درمان رادیو تراپی یا هردوی این موارد هستند باید بدانند که ایمپلنت برای آنها مناسب نیست و نمی­توانند نتایج خوبی بگیرند.
  • کسانی که دچار پوکی استخوان هستند یا بیماری­های مشابه که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است نباید ایمپلنت انجام دهند.
    برای انجام جراحی در هنگام کاشت ، لثه  مراجع باید کاملا سالم باشد،این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است،غلاوه بر این بافت استخوان فک باید از انسجام بالایی برخوردار باشد که توانایی نگهداری آن را داشته باشد.
  • گاهی دندانپزشک از شخص سوال می­پرسد که دخانیات مصرف می­کند یا نه زیرا مصرف دخانیتی مانند سیگار میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را به شدت کاهش می­دهد.
  • اگر دارویی که در ان از مشتقات بیس فسفونات استفاده شده است مصرف می­کنید توصیه می­کنیم از این درمان چشم پوشی کنید.

دندانپزشکی دکتر الهام وزیری

مراحل و روند انجام ایمپلنت دندان

  1. پیش از شروع کار در مطب دندانپزشکی ، متخصص باید دندان­ها را از لحاظ پوسیدگی و سلامت بررسی کند.
  2. برای کاشت  درون لثه حداقل یک جراحی لازم است که به آن کاشت دندان گفته می­شود هرچند در بیشتر مواقع بیش از یک جراحی لازم است.
  3. بعد از گذشت چند ماه از کاشت پین تیتانیومی درون لثه و فک ادغام می­شود.
  4. بعد از مدتی که دندانپزشک تشخیص داد که ادغام به طور کامل و مناسب صورت گرفته ،از پین­ها­ به عنوان بیس استفاده کرده و پروتز را روی آن ها نصب می­کند.
  5. پیش از شروع روند کاشت دندان حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که انواع روشها را برای شما شرح دهد و بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.
  6. متخصصی که به اومراجعه کرده­اید باید از تمام استانداردهای روز دنیا در این زمینه آگاه باشد و به شما اطمینان دهد که تمام فرایندهای جایگزینی به بهترین صورت انجام گرفته است.

همچنین میتوانید جهت بررسی قیمت ایمپلت دندان به سایت دکتر الهام وزیری مراجعه نمایید و یا با شماره ۰۲۱۲۶۴۰۰۵۲۴ تماس حاصل فرمایید.

مراحل عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

  • طول زمان جراحی به تعداد دندان و شرایط آن عمل بستگی دارد.اگر قرار باشد چند دندان باهم کاشته شوند مدت زمان و پیچیدگی جراحی بیشتر می­شود.
  • در ابتدا با بیحسی موضعی کل فک بی حس می­شود ،برای حفظ آرامشتان می­توانید قبل از عمل یک آرام بخش مصرف کنید تا اضطرابتان از بین برود.
  • پس از بی حسی کامل لثه، جراح در محلی که قرار است ایمپلنت دندان را بکارد یک برش کوچک ایجاد میکند و پین را داخل آن قرار میدهد.
    نکته: اگر بخواهید یک دندان پوسیده را  جایگذاری کنید ،جراح میتواند عمل کشیدن دندان و کاشت  را در یک جلسه انجام دهد که به آن کاشت فوری گفته می­شود.
  • معمولا چند ماه بعد از کشیدن دندان ،حدودا بین دو تا ۶ ماه که بستگی به نوع دندان دارد،جراح کار رامتوفق می­کند.این زمان وقفه برای آن است که استخوان فک کاملا ترمیم شود و پین داخل آن ادغام شود.به این نوع کاشت تاخری گفته می­شود.
  • در هر دو روش چهار ماه زمان لازم است که پروتزها اماده نصب شوند.پروتزها می­توانند ثابت یا متحرک و یا به صورت موقتی باشند.

مراقبتهای بعد ازعمل

بعد از گذشت چند ساعت از خاتمه جراحی اثر بی حسی از بین می­رود و شما ممکن است نیاز به مسکن داشته باشید.این امر چند روز طول می­کشد تا دردهای اولیه و حس ناراحتی که در فک به وجود آمده از بین برود.
در صورتی که برای انجام عمل بیهوشی داشته اید بهتر از شخصی برای همراهی شما بیاید و حدودا بیست و چهار ساعت نیاز به یک نفر که مراقبتان باشد دارید.
تا چند روز بعد از عمل سعی کنید از مایعات و غذاهای نرم استفاده کنید و تا جای ممکن نوشیدنی و غذای گرم نخورید.
حفظ بهداشت دندان در این شرایط بسیار مهم است استفاده از دهان شویه و مسواک مخصوص می­تواند برای شما مفید باشد.

دوران نقاهت به چه صورت است؟

اگر احساس درد شدید داشتید می­توانید از ایبوپروفن یا مسکن­هایی که دوز بالا دارند استفاده کنید.
برای عفونی نشدن دهان و قسمتی که ایمپلنت دندان کاشته شده،احتمالا دندانپزشک آنتی بیوتیک و دهان شویه مخصوص تجویز می­کند تا ریسک آن را کاهش دهد.
در طول چند ماه بعد از عمل سعی کنید به طور مرتب به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید تا بررسی کند که روند بهبود چگونه طی میشود،سعی کنید دستورات  او را با دقت انجام دهید تا مشکلی پیش نیاید.

دندانپزشکی دکتر الهام وزیری

خطرات و عوارض ایمپلنت دندان

مانند هر عمل جراحی دیگر کاشت ایمپلنت دندان نیز خطرات خاص خود را دارد،پیش از انجام عمل از جراح خود بخواهید آنها را برایتان شرح دهد.
یکی از عوارض بعد از عمل احساس ناراحتی و تورم است که بعد از چند روز رفع می­شود .طبیعتا درد بعد از جراحی نیز وجود دارد که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم.
از دیگر عوارض می­توان به خونریزی زیاد و احساس سوزن سوزن شدن در فک پایین و لبها اشاره کرد.
ممکن  پین به درستی در استخوان فک قرار نگرفته و بد جوش بخورد و نتوان پروتز را روی آن نصب کرد، در چنین شرایطی عمل جراحی باید دوباره تکرار شود تا پین به صورت صحیح قرار بگیرد.

مزایا نسبت به دیگر روش­ها

  • یکی از اصلی ترین مزایای ایمپلنت دندان طبیعی بودن و زیبایی آن است و شباهت بسیار داشتن به دندان­های شخص و دوام آن می­توان به عنوان اصلی ترین دلیل انتخاب آن نام برد.
  • ایجاد لبخند زیبا و تصحیح گفتار یکی دیگر از مزیت­های این نوع دندان است.دندان­های نامنظم یا پروتزهای نامناسب و لق بر شیوه گفتار بسیار تاثیر گذار هستند که این مشکل به وسیله این روش به راحتی رفع می­شود.
  • ثابت بودن ایمپلنت دندان نسبت به پروتز­های متحرک یک مزیت بسیار عالیست و مشکلات آن را ندارد و نیاز به چسب­های آلوده و آزاردهنده ندارد.
  • هر دندانی را که خراب باشد و مجبور به حذفش باشید به راحتی می­توانید جایگزین کنید و نیازی نیست که دندانهای کناری آن که سالم هستند نیز درگیر شوند(در پروتز دندانهای کناری هم مورد استفاده قرار می­گیرند و به عنوان حتمی استفاده می­شوند.)
  • طول عمر ایمپلنت بسیار طولانی است و میتواند سالها برای شما بدون دردسر کار کند.

برای مشاوره رایگان در زمینه خدمات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت ، میتوانید با کلینیک دندانپزشکی دکتر الهام وزیری در تماس باشید:
۰۲۱۲۶۴۰۰۵۲۴

www.drelhamvaziri.com

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.