چگونه می توان نزاع کودکان را به حداقل رساند؟

اگر بیش از یک فرزند دارید احتمال این که بین آنها رقابت و کشمکش وجود داشته باشد بسیار زیاد خواهد بود. در حقیقت، حتی بین خواهر و برادرهایی که رابطه بسیار خوبی با هم دارند ممکن است لحظات دعوا و اختلاف وجود داشته باشد، اما با به کارگیری اندکی بینش و صبر و تحمل می توانید بین فرزندان خود هماهنگی ایجاد کرده و خانه ای آرام داشته باشید.

وقتی پدر و مادر​ها بتوانند خیلی زود بین فرزندان خود ارتباط خوب برقرار کنند و به آنها یاد بدهند چگونه بحث و جدل میان خود را کنترل نمایند، جنگ و رقابت بین شان به حداقل خواهد رسید. وقتی کودکان یاد بگیرند با وجود تفاوت های فردی شان کنار هم زندگی کنند، پیوند خانوادگی بین شان مستحکم تر از همیشه خواهد شد و با قدرت رشد خواهد کرد.

● چرا خواهر و برادرها دعوا می کنند؟
والدین هنگام دیدن نزاع کودکان خود باید سعی کنند بفهمند دعوا برسر چه بوده است. مثلا ممکن است کودک کوچک تر فکر کند نمی تواند مثل خواهر یا برادر بزرگ ترش خیلی از کارها را انجام دهد. یا گاهی اوقات بعضی از کودکان دنبال آرامش هستند در حالی که کودک دیگر به دنبال بازی های پر سر و صداست.

● چگونه می توان این نزاع ها را به حداقل رساند؟
دلیل دعوا و کشمکش هر چه باشد باید والدین تمام توان خود را به کار گیرند تا ارتباط خوب و مناسبی بین فرزندان خود برقرار کنند و مراقب باشند کشمکش های گاه و بیگاه بین آنها به روابط شان صدمه ای نرساند. راهکارهای زیر در این گونه مواقع مناسب است:

۱- برخورد صحیح داشته باشید
به کودکانتان بیاموزید با روشی مثبت با مشاجرات رخ داده برخورد نمایند. کودکانی که این مهارت ها را می آموزند، مثلا با گوش دادن به حرف ها و نظرات خواهر یا برادرشان و ابراز نظر خود با ملایمت، علاوه بر این که می توانند از دعوا جلوگیری کنند و ارتباط خوب خود را با خواهر یا برادر خود حفظ نمایند بلکه در آینده می توانند در مذاکرات و معاملات موفق تر عمل کنند.

۲- هماهنگی ایجاد کنید
به کودکانتان توضیح دهید خانواده همانند یک تیم است و اعضای این تیم ـ از مادر و پدرگرفته تا کودکان ـ مانند هر تیم خوبی باید تلاش کنند خانه ای آرام و پر از عشق و علاقه داشته باشند. هر نوع جنگ و دعوا میان اعضای خانواده می تواند به کل گروه آسیب برساند.

۳- مداخله کنید
برخی خانواده ها به اشتباه تصور می کنند هنگام دعوای فرزندانشان نباید دخالتی کنند. این موضوع زمانی صحت دارد که کودکان یاد گرفته باشند مشکلشان را با رفتاری مثبت و صلح آمیز حل کنند، اما اگر آنها با هم برخورد فیزیکی یا کلامی داشتند باید بلافاصله مداخله نمایید. اگر هم از نزدیک شاهد رفتارهایشان نبودید باید به دقت به حرف های طرفین گوش کنید، اما به آنها یادآوری کنید برخورد فیزیکی و کلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

۴- منصف باشید
در هر مشاجره ای داستانی وجود دارد و شما باید با صبر و حوصله بدون این که کلام کودک تان را قطع کنید به حرف هایشان گوش کنید و بلافاصله قضاوت نکنید. کودکان وقتی راحت می توانند حرف هایشان را بزنند احساس بهتری پیدا می کنند و نیمی از مشکلاتشان حل می شود. سپس درباره مشکل با آنها صحبت نمایید.

۵- به آنها احترام گذاشتن را بیاموزید
یعنی این که آنها باید یاد بگیرند هرگز با القاب بد همدیگر را صدا نکنند و به حرف های هم با دقت گوش کنند. در ضمن وقتی از دست همدیگر ناراحت می شوند، با رفتار بد برخورد کنند نه این که شخصیت طرف مقابل را خرد کنند مثلا اگر برادر یا خواهری نوع بازی را همیشه خودش تعیین می کند به جای این که بگوید: «تو بد هستی» به او بگوید دوست ندارد همیشه او نوع بازی را انتخاب کند.

۶- از کودکان بخواهید راه حل هایی پیشنهاد دهند
از کودکانتان بخواهید برای مشکل پیش آمده راه حل های منصفانه ای پیشنهاد دهند و در واقع خودشان را به جای همدیگر بگذارند.

۷- الگوی خوبی باشید
مهم تر از همه این است که بدانید کودکان دائم از شما الگوبرداری می کنند و اگر شما هنگام مشکل در برخورد با همسر، دوست، اقوام یا دیگران به درستی رفتار کنید، آنها نیز با الگوبرداری از شما در این گونه مواقع بهترین رفتار را از خود نشان می دهند.

نادیا زکالوند؛ روزنامه جام جم

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.