هفت تأثیر کتاب قصه بر ذهن کودک

اکثر ما در کودکی های خود روزهایی را به یاد می آوریم که بزرگترها برای سرگرم کردن و یا کوتاه نمودن شب های بلند زمستان با قصه، مثل و چیستان اعضای خانواده را گرد هم می آوردند و لحظات استثنایی و دلپذیری را در پس این داستانهای راز گونه و پر معنا فراهم می کردند لحظاتی که تا کنون در یاد و خاطره باقی مانده است.
نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم چنین روانشناسان رشد بر این عقیده هم رای هستند که قصه ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند.
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا میشوند. هر قصه ای میتواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند. در مقاله زیر با هفت تأثیر آن آشنا خواهید شد:

۱. آشنایی با محیط پیرامون:
کودکان از طریق قصه­ ها با محیط پیرامون خود آشنا می­شوند. کودکان با شنیدن و فکر کردن به قصه­ هایی که برای آن­ها خوانده و یا تعریف می­شود، می­توانند با اشیا، حیوان­ ها، موفقیت­ ها،زمان و مکان­ های مختلف آشنا شوند. هر قصه در یک موقعیت خاص با شخصیت­ های مختلف و در زمان و مکان معینی پیش میرود. بیان همه این موارد به ­طور غیرمستقیم کودکان را با آن­ها آشنا می­کند. هر قصه ­ای می­تواند فضایی را به ­وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه­ های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.

۲. آشنایی با ارتباط­ ها:
قصه ­ها به کودکان یاری می­ رسانند تا ارتباط­ ها را درک کنند. رابطه ه­ایی که بین شخصیت­های یک قصه وجود دارد، می­تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند. در این مسیر حتی کودک فرصت می­ یابد تا تجربه­ های عاطفی خود را در سایه این ارتباط­ها تمرین کند.

۳. آشنایی با ارزش­ها:
قصه­ ها پیام­ها و ارزش­هایی را به مخاطب خود منتقل می­کنند. کودک در اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه می­تواند این پیام­ها را جذب کند و ارزش­های خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرد. غیرمستقیم بودن این پیام­ها موجب می­شود که برای کودک دلنشین­ تر، جذاب­ تر و دوست­داشتنی ­تر شود.

۴. افزایش تمرکز:
قصه ­ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می­دهند.کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می­ آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آن­ها حتی برای این­که بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند. قصه­ ها می توانند به کودکان یاد بدهند که چگونه روی کار تمرکز کنند و با دقت آن کار را پیش ببرند.

۵. رشد کلامی:
قصه­ ها به رشد کلامی کودکان یاری می­رسانند. قصه­ ها موجب می­شوند تا کودکان بتوانند با گستره ­ای از کلمه ­ها آشنا شوند. کلمه­ هایی که ممکن است در گفتگوی روزانه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند، اما می­توان از طریق قصه­ ها به کودکان آموزش داد.
قصه­ ها دامنه آشنایی با کلمه­ ها را برای کودکان زیاد می­کنند و به نوعی کودکان گنجینه­ های کلامی خود را ارتقاء می­دهند و در زمان مناسب می­توانند از این کلمه­ ها استفاده کنند.

۶. رشد عاطفی:
قصه­ ها کمک می­کنند تا کودکان لحظه ­هایی را با مراقبین خود بگذرانند و یا حتی در کنار همسالان خود از تجربه قصه­ گویی لذت ببرند. هم­چنین قصه­ ها موجب می­شوند تا کودکان با تجربه­ ها، احساس­ ها، عواطف و شیوه­ های نگرش بزرگ­ترها آشنا شوند.

۷. رشد تخیل:
قصه­ ها به رشد تخیل کودکان کمک می­کنند. کودکان از آن جا که هنوز تجربه گسترده ­ای در شناخت دنیا ندارند، سعی می­کنند که با ارتباط دادن بین آموخته­ های قبلی و موضوع­ های جدید به تعادل ذهن خود کمک کنند. این روند معمولا با تخیل کودک عجین می­شود و او را یاری می­کند که با منطق خود به کشف و شناخت دنیا اقدام کند.بر اساس چنین روندی است که از قصه­ های تخیلی لذت می­برند و از آن­ها بهره­ برداری می­کنند.

کارکردها و ارزش­های قصه­ ها به مراتب بیش­تر از آن است که بخواهد به همین چند مورد خلاصه شود. اما همین هفت مورد می­تواند دلیل­ های مهمی باشد که بتوان از طریق قصه ­ها به رشد عاطفی، اجتماعی، کلامی و ذهنی کودک خدمت کرد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.