راه و رسم پاسخ به سؤالات جنسی فرزندان

مواجه شدن با سؤالات جنسی کودکان، یکی از پر اضطراب‌ترین وضعیت‌ها برای هر پدر و مادری است. شما باید بدانید که چطور پاسخ بدهید تا فرزندتان در عین حال که آگاه می‌شود، اطلاعاتی بیش از حد نیازش دریافت نکند.

سؤالات جنسی معمولاً از سن چهارسالگی به بعد در ذهن کودکان شکل می‌گیرد و حوالی سن بلوغ به اوج خود می‌رسد. این یعنی شما باید آمادگی داشته باشید تا در هر سنی متناسب با درک و فهم فرزندتان با او صحبت کنید. اگر به او دروغ بگویید یا پاسخ‌های بی‌ربط دهید، خیلی زود متوجه می‌شود اعتمادش از شما سلب شده و برای سؤالات خود به دنبال یک مرجع دیگر که معمولاً دوستان و همکلاسی‌هایش هستند می‌رود و این بسیار خطرناک است. وقتی فرزندتان از شما سؤالاتی درباره موضوعات جنسی می‌پرسد، با آرامش رفتار کنید، اجازه دهید حرف‌هایی را که دوستانش گفته‌اند بازگو کند و در پایان، به طور صحیح موضوع را برای او توضیح دهید.

اگر کودک خردسال شما احیاناً فیلمی با محتوای جنسی دید به او بگویید هیچ‌کس حق ندارد این طوری به بدن دیگری دست بزند یا کسی را بدون لباس تماشا کند.

بیشتر کنجکاوی بچه‌ها، درباره چگونگی تولد است. قبول داریم که توضیح این مسأله خیلی سخت است اما شاید بتوانید از مثال‌های واقعی در طبیعت بهره بگیرید و وقتی فرزندتان درباره تولد از شما سؤال می‌کند، با هم به باغچه بروید، یک بذر را بکارید و بگویید: آدم‌ها هم این‌طوری متولد می‌شوند. پدرها دانه را در شکم مادرها می‌کارند و دانه بزرگ می‌شود و بعد از آنکه تبدیل به یک نوزاد قشنگ شد بیرون می‌آید تا بقیه رشدش را خارج از بدن مادر داشته باشد.

مراقب کنجکاوی بچه‌های کوچک باشید. آنها ممکن است در خلال بازی‌هایشان سعی در کشف بدن خود و دیگران داشته باشند. اجازه ندهید موقع بازی در اتاق را ببندند. هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلف به آنها سر بزنید و اگر صحنه‌ای دیدید، هول نشوید. به جای سرزنش و دعوا، ذهن بچه‌ها را از موضوع منحرف کنید و بازی آنها را تغییر دهید.

در میان کودکان ۱۰ ساله و بالاتر، تماشای فیلم‌ها و تصاویر یا خواندن مطالب جنسی در اینترنت شایع‌تر است. دقت کنید که رایانه نباید در اتاق شخصی باشد. حتماً رایانه را در محیط عمومی خانه قرار دهید و مانیتور را طوری قرار دهید که از همه جا قابل رؤیت باشد. برای پاسخ به سؤالات این بچه‌ها درباره تولید مثل، بد نیست تولید مثل حیوانات را با او بررسی کنید یا به مطالعه کتاب‌هایی متناسب با سنش در این باره بپردازید. اما فراموش نکنید که در همه این موارد، همراه بودن با فرزندتان و حفظ آرامش حرف اول را می‌زند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.