شش راه برای تقویت کنجکاوی بچه ها

بچه‌ها به حول و حوش ۳سالگی که می‌رسند، یک کلمه از زبانشان نمی‌افتد: «چرا؟». کنجکاوی بچه‌ها درباره پدیده‌های اطرافشان و میل و اشتیاق به دانستن و کشف کردن باعث می‌شود درباره هر چیزی از شما سؤال بپرسند و هر چه به آنها می‌گویید، با یک سؤال «چرا؟» جوابتان را بدهند. این کنجکاوی اگرچه بعضی وقت‌ها مادران را کلافه می‌کند اما نشان می‌دهد فرزند شما باهوش، دقیق و علاقه‌مند به یادگیری است. هر چه توجه بچه‌ها به جزئیات بیشتر باشد چرا پرسیدن هایشان هم بیشتر است. بنابراین مهم است که بدانید چطور به کنجکاوی فرزندتان پاسخ دهید تا اولاً میل یادگیری و پرسشگری در او سرکوب نشود و ثانیاً از روش درست، هرچیزی را یاد بگیرد. ما در اینجا چند راه مناسب به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱. برای اینکه کنجکاوی کودک را تقویت کنید گاهی خودتان او را با سؤالات مواجه کنید. پدیده‌های اطرافش را برای او تشریح کنید (البته با زبانی که کودک قادر به فهم آن باشد) و بپرسید: فکر می‌کنی چرا این‌طوری است؟ سپس با هم جواب مناسبی برای این چرا پیدا کنید.

۲. بچه‌ها هر چه بزرگتر می‌شوند، سؤالاتشان هم بزرگتر می‌شود. وقتی کودک سؤالی می‌پرسد که جوابش را نمی‌دانید بگویید: بگذار با هم جست‌و‌جو کنیم و جوابش را پیدا کنیم. آن وقت به کتابخانه رفته یا سری به گوگل بزنید و جواب سؤالتان را پیدا کنید.

۳. پاسخ سؤالات کودک را با عمل و تجربه به او بدهید. با دادن فرصت تجربه به کودک، اولاً خلاقیت او بیشتر می‌شود و ثانیاً یادگیری کامل‌تر اتفاق می‌افتد و آن تجربه برای همیشه در ذهن کودک می‌ماند.

۴. درباره کنجکاوی‌های خطرناک کودک، مثل کنجکاوی درباره چاقو، کبریت و… همه هشدارهای لازم را به او بدهید و برایش به صورت عملی توضیح دهید که چرا خطرناک است. مثلاً با چاقو میوه‌ای را ببرید و به او نشان دهید که چاقو قدرت بریدن زیادی دارد و تیز است. بنابراین می‌تواند بدن او را هم به همین سادگی ببرد. همچنین به او بگویید بعد از رسیدن به سن خاصی می‌تواند به تنهایی از چاقو یا کبریت استفاده کند.

۵. برای تقویت کنجکاوی فرزندتان، اوقاتی را برای اکتشاف اختصاص دهید. به طبیعت بروید و جانوران و گیاهان و پدیده‌ها را ببینید و درباره آنها با هم حرف بزنید. به کتابخانه بروید و دایره‌المعارف‌ها را با هم ورق بزنید یا کتاب‌هایی با موضوع چرا و چگونه بخوانید.

۶. هیچ‌وقت کودک را از سؤال پرسیدن، منع نکنید. به کودک یاد بدهید که خودش هم در یافتن پاسخ سؤال‌هایش، مشارکت داشته باشد. وقتی پاسخ سؤالی را به کودک گفتید، بعد از مدتی، دوباره درباره آن با کودک صحبت کنید تا دریابید مطلب را درست متوجه شده یا نه. شاید لازم باشد یک بار دیگر به صورت دقیقتر درباره موضوع صحبت کنید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.