مهربانی هم آموختنی است

هیچ کودکی نیست که با مهربانی متولد نشود. نهاد همه بچه‌ها، پر از محبت و مهربانی است اما هر چه زمان می‌گذرد، بچه‌ها هم مثل بزرگترهایشان یاد می‌گیرند که خصوصیات اخلاقی دیگری مثل رقابت، حسادت، منفعت طلبی یا بی‌تفاوتی را جایگزین این مهربانی ذاتی کنند. اما شما به عنوان یک مادر، بیشتر از هر فرد دیگری می‌توانید مهربانی فرزندتان را حفظ کنید و آن را از قلبش بیرون بیاورید و به مرحله عمل برسانید. شاید عجیب باشد، اما واقعاً روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند فرزند شما را «مهربان تر» کند و مهربانی او را از گزند خصوصیات اخلاقی منفی درامان بدارد!

رفتارهای محبت‌آمیز‌ فرزند خود را تشویق کنید. وقتی به خواهر یا برادرش کمک می‌کند، وقتی از دوستش حمایت می‌کند یا با از خود گذشتگی، اسباب بازی‌هایش را بدون هیچ اجبار یا تذکری در اختیار دیگران قرار می‌دهد، او را تشویق کنید و بگویید که او بچه مهربانی است.

به او نشان دهید که محبت و کمک به دیگران، به او آرامش و امنیت بیشتری می‌دهد. در افتادن با آدم‌ها و حیله‌گری، کینه یا بدجنسی می‌تواند او را در بازی پرتنشی قرار دهد که هیچ وقت به پایان نمی‌رسد.

درباره آدم‌ها با او صحبت کنید و تفاوت‌ها را به او نشان دهید. بگذارید بداند که همه آدم‌ها در زیبایی، ثروت، دانایی، سلامتی و… با هم متفاوتند اما آنچه اهمیت دارد این است که به همه به یک اندازه محبت کنیم.

برایش قصه بخوانید و داستان‌هایی از مهربانی و بزرگواری و بخشندگی قهرمان‌ها روایت کنید. گاهی از او بخواهید خودش را جای قهرمان داستان بگذارد و تصمیم بگیرد.
به او یاد بدهید که مهربانی، به معنی قربانی کردن خودش نیست و نباید خود را به قیمت مهربان ماندن نابود کند.

نصیحت نکنید. به جای آن در عمل نشان دهید که مهربانی و نوعدوستی چگونه است و چطور می‌توان به دیگران کمک کرد. نصیحت کردن هیچ تأثیری جز پر کردن گوش کودک و خسته کردن او نخواهد داشت.

به او بی‌قید و شرط عشق بورزید. کودک باید بداند که صرف نظر از جنسیت، ظاهر، توانایی و صفات شخصیتی‌اش شما او را دوست دارید. تنها در این صورت است که کودک، دوست داشتن واقعی را یاد می‌گیرد.

در روابط اجتماعی، مهربانی و صداقت همراه یکدیگر تعریف می‌شوند. به فرزندتان بیاموزید که رفتار صادقانه و بی‌شیله پیله داشته باشد. خود واقعی‌اش را نمایش دهد و از نقشه کشیدن و حیله گری اجتناب کند.

درست است که فرهنگ همکاری در جامعه ایرانی خیلی جا نیفتاده، اما اگر می‌خواهید فرزند مهربانی داشته باشید، باید به او قواعد همکاری و کار گروهی را بیاموزید. برنامه‌های مشترک خانوادگی ترتیب دهید و نقشی برای فرزندتان در نظر بگیرید. همچنین به او بیاموزید که تنها در تعامل است که می‌تواند مؤثر باشد. پس باید از پیله خود بیرون بیاید و تعامل سازنده‌ای با دیگران برقرار کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.